• دوشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403091913621
  • خبرنگار : 71955

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خبر داد

بررسی «تاثیر قطعی معدل در کنکور» در ابعاد مختلف آموزشی و روانی

بررسی «تاثیر قطعی معدل در کنکور» در ابعاد مختلف آموزشی و روانی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشکده، همایش معلمان پژوهنده است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در آن معلمان با شناسایی مشکلات آموزشی در مدارس خود، به تحقیق و پژوهش پرداخته و راهکارهای علمی برای حل این مشکلات ارائه می‌دهند گفت: در سال گذشته، ۵۳ هزار معلم در این همایش شرکت کردند و امسال نیز حضور معلمان در این رویداد پژوهشی افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، علی محبی در نشست تبیین و معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های هفته پژوهش ضمن اعلام برنامه‌های ویژه هفته پژوهش، به معرفی دستاوردهای علمی این پژوهشکده و تغییرات جدید در روند پژوهش‌های آموزشی پرداخت.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش در دو مرحله برگزار خواهد شد گفت: ابتدا در استان‌ها و سپس در هفته آینده در تهران، برنامه‌های علمی و پژوهشی برگزار خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش این هفته را فرصتی مناسب برای تجلیل از پژوهشگران و محققان حوزه آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: پژوهش از بالاترین مباحث هم در مبانی دینی و هم در دستاوردهای بشری است.

محبی با بیان اینکه هیچ تلاشی بالاتر از تحقیق نیست تاکید کرد که عملکرد بدون پشتوانه تحقیق، بزرگترین چالش برای کشور است و ما باید به پژوهش به عنوان یک ابزار کلیدی در حل مسائل آموزشی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین به عملکرد پژوهشکده آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: پژوهشکده به سمت تبدیل شدن به یک پژوهشگاه مسئله‌محور و تخصصی حرکت می‌کند، سامانه BSC یا کارت امتیازی متوازن، عملکرد ما را به طور دقیق ارزیابی می‌کند و به ما کمک می‌کند تا پژوهش‌ها را بر اساس نیازهای جامعه هدف طراحی کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش‌های مسئله‌محور اولویت اصلی ماست ادامه داد: پژوهش‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به سرعت به حل مشکلات موجود بپردازند و این امر از طریق پژوهش‌های فوری و سنتزپژوهی انجام می‌شود، که هدف آن کاهش زمان و هزینه‌ها است.

محبی به چالش‌های نظام تعلیم و تربیت و به ویژه سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش نقش مهمی در جهت‌گیری‌های آموزشی کشور دارد و پژوهشکده در تعیین راهبردهای این سند نقش کلیدی ایفا می‌کند.

وی به الگوی مدرسه تراز سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: الگوی مدرسه تراز به معنای واقعی وضعیت موجود را نشان می‌دهد و برای رسیدن به شرایط مطلوب، برنامه خاصی برای هر مدرسه تدوین می‌شود.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش به تشریح جزئیات بیشتر فعالیت‌های پژوهشکده و برنامه‌های ویژه در هفته پژوهش پرداخت و گفت: پژوهشکده آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف خود به صورت مستمر در حال شناسایی و تحلیل مسائل کلان نظام تعلیم و تربیت است. به همین دلیل، پژوهش‌های مسئله‌محور، فوری و کلان از جمله اولویت‌های اصلی ما در انجام فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی است.

محبی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که از طریق پژوهش‌های کاربردی، مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی کرده و برای آن‌ها راهکارهای علمی و عملی ارائه دهیم. از جمله دستاوردهای مهم این پژوهشکده، می‌توان به افزایش ۲۰۰ درصدی رشد طرح‌های علمی در سال‌های اخیر اشاره کرد. این افزایش نشان‌دهنده گام‌های مؤثر پژوهشکده در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور است.

وی همچنین به دستاوردهای درخشان در حوزه همایش‌های علمی اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه مبانی نظری در حوزه آموزش و پرورش، ۵ همایش علمی برگزار کرده‌ایم که ۳ همایش آن بین‌المللی بودند. این همایش‌ها فرصتی برای تبادل تجربیات و دستاوردهای علمی میان محققان داخلی و خارجی فراهم کرده و به ارتقای سطح دانش در حوزه تعلیم و تربیت کمک کرده است.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش در ادامه به رشد تولیدات علمی این مرکز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، ۲۸ کتاب و ۱۵۸ مقاله علمی در حوزه آموزش و پرورش توسط پژوهشگران این پژوهشکده تدوین و منتشر شد. این آثار به‌ویژه در راستای تبیین نظریات جدید و راهکارهای کاربردی در حل مسائل آموزشی منتشر شده‌اند.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیندهای پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشکده، همایش معلمان پژوهنده است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در آن معلمان با شناسایی مشکلات آموزشی در مدارس خود، به تحقیق و پژوهش پرداخته و راهکارهای علمی برای حل این مشکلات ارائه داده‌اند. در سال گذشته، ۵۳ هزار معلم در این همایش شرکت کردند و امسال نیز حضور معلمان در این رویداد پژوهشی افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه دانش‌آموزان نیز، برنامه‌های پژوهشی به صورت مسابقات و رقابت‌های علمی در مقاطع مختلف برگزار می‌شود. در سال ۱۴۰۱، ۱۲۵ دانش‌آموز به مرحله ملی رسیدند و امسال این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است که ۲۰۰ نفر از آن‌ها به مرحله ملی راه پیدا کردند. این برنامه‌ها به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا توانمندی‌های علمی خود را در رقابت‌های علمی کشوری به نمایش بگذارد.

محبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره هدایت تحصیلی و شغلی گفت: یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش استعدادیابی و هدایت تحصیلی است که متاسفانه روند خوبی به دلیل تغییر ذائقه خانواده ها و جامعه نمی‌بینیم، اکثر دانش‌آموزان به سمت رشته‌های خاصی سوق داده می‌شوند غافل از اینکه تعداد کمی جذب می شدند که تبعات منفی بسیار سنگینی هم برای خانواده‌ها و هم برای نوجوانان به همراه داشت، در حالی که اگر استعدادیابی و هدایت تحصیلی خوب صورت گیرد نباید این اتفاقات رقم بخورد.

وی با بیان اینکه برای این کار پروژه کلانی با دانشگاه شهید بهشتی شروع شده است افزود: پروژه تحت عنوان استعدادیابی و هدایت تحصیلی و شغلی است که از اول ابتدایی شروع می‌شود تا زمانی که به شغل منجر می شود. به صورت دقیق و علمی این پروژه تا الان بیش از ۸۰ درصد رشد داشته و پیشرفت کرده که امیدواریم که به زودی به سرانجام برسد و عملیاتی شود.

محبی درباره دیگر سوال خبرنگاران درباره تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: پژوهشی شروع و در حال جمع بندی هستیم که اول به وزیر آموزش و پرورش و از این طریق به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهیم کرد. طبق قانون در سال اول ۴۰ درصد، سال دوم ۵۰ درصد و سال سوم ۶۰ درصد تاثیر خواهد داشت، اما این که این تاثیر، چه تاثیری در ابعاد مختلف آموزشی، فرهنگی، عاطفی، عدالت آموزشی و ... خواهد داشت تحقیقات در حال انجام است که به جمع بندی کامل نرسیدیم و کار در حال انجام است.

وی درباره اینکه آیا این تاثیر قطعی معدل و سوابق تحصیلی مختص پایه دوازدهم باشد یا پایه ۱۰ و ۱۱ را هم شامل شود افزود: پژوهش ها در حال انجام است اما در نهایت تصمیم گیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۱۱

سلام .لطفا تاثیر یازدهم وبرای کنکور ۱۴۰۴ حذف کنید .

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۰ ۰۷:۴۴

اقا زودتر تصمیم بگیرید دیگه سال تمام شد زودتر معدل دهم ویازدهمو بردارید دیگه اصلا براتون مهم نیست امسال چه بلایی قراره سر بچه های ما بیاد ؟؟؟ ا

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۱۷

سلام لطفا هر چه زودتر تاثیر معدل سال یازدهم را برای کنکور ۱۴۰۴ لغو نمایید

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۲۳

درس خوندن فقط مختص به باهوشترینها وپولدارها ست قشر متوسط وضعیف جامعه هم هیچی.

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۰ ۱۳:۰۹

لطفاً تاثیر یازدهم رو حذف کنید و اینقدر با روح و روان بچه ها و خانواده ها بازی نکنید .

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۰۰:۰۰

این تاثیر معدل یازده رو برای بچه های کنکور ۱۴۰۴ بردارین🙏🙏🙏🙏🙏

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۰۶:۲۵

شرط کنکور دبگه ازکجا پیداش شد....دلم برا بچه ام وهمه ی دانش آموزا درد میادطفلکا اصلا آرامش ندارن چرا ای همه با روح و روان مردم بازی میکنید،،،

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۰۸:۱۳

لطفا حداقل تاثیر یازدهم رابر دارید خواهش میکنم لطفا به ما کمک کنید دستمون به جایی بند نیست ما دانش آموزان مناطق محروم استان هرمزگان نه پول داریم برای خریدن کتاب های ترمیم معدل ونه هیچ چیز دیگر

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۰۸:۱۸

سلام لطفاً تاثیر معدل یازدهم لغو کنید.

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۱۱:۴۱

سلام لطفا برای کنکور ۱۴۰۴ تاثیر قطعی معدل پایه یازدهم رو بردارید چرا اینقدر با روان بچه ها بازی میکنید دیگه کی میخواهید تصمیم بگیرید

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۱ ۱۲:۳۱

لطفا تاثیر قطعی معدل پایه یازدهم رو برای کنکور ۱۴۰۴ حذف کنید🙏🏻

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۱۴:۵۵

سلام وادب لطفا تاثیر معدل سال یازدهم رو حذف کنید پشت کنکوریها شرایط خیلی سخت رو باید بگذرونن به خدا بچه های ما طاقت این همه استرس رو ندارن

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۰۶:۰۲

توراخداشرط معدل رافقط برای دوازدهم بذارید

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۰۶:۳۴

سلام، آقای محبی عزیزاگه معدل ونمرات نهایی در کنکور تاثیر داشته باشه کتکور هیچ رقابتی نخواهد داشت

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۱۲:۳۶

لطفا تاثیر قطعی معدل یازدهم را اعمال نکنید واقعا بچه ها چطوری باید تو خرداد ماه هم یازدهم را ترمیم بزنن و هم دوازدهم را یعنی تو یک ماه بیشتر از بیست تا درس را امتحان بدن

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۱۶:۵۶

سلام لطفا تآثیر معدل یازدهم رو بردارین دانش آموزان واقع استرس دارن ممنون

avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۲ ۲۱:۵۱

لطفا کمکمون کنید تاثیر معدل یازدهم رو بردارید. آخه چطور بچه های ما هر روز امتحان بدن 29امتحان توی 30روز ظلم از این بالاتر