احسان دبیر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از اینکه هر سال جشنواره تئاتر استانی برگزار میشود بسیار خوشحال هستم، البته باید گفت که اساتید و گروههای حرفهای و بزرگتری که در این جشنواره حضور داشتند و در حال حاضر نیستند، رقیب من بودند. من از سال ۱۳۹۰ به صورت حرفهای کار خود را آغاز کردم و در ابتدا هم بازیگر تئاتر فیزیکال بودم و با بازیگرهای بزرگی کار میکردم و همواره بهترین شکل بازی خود را ارائه میکردم و در این کار هم موفق بودم.
وی افزود: در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ در جشنواره تئاتر استانی شرکت کردم و رتبه بازیگری را دریافت کردم. در سالهای ۹۷ و ۹۸ در جشنواره تئاتر استانی شرکت نکردم تا سال گذشته که به عنوان کارگردان نمایش «گم» کار خود را به دبیرخانه فرستادم و متاسفانه در حق این نمایش اجحاف شد.
طراح و کارگردان نمایش «تلقین» ادامه داد: «گم» نمایشی بدون دیالوگ و روایتگر ذهن شخصیت داستان است که بسیار پرمخاطب بود و تا به حال چنین استقبالی را از مردم ندیده بودم. سبک و شیوه کار متفاوت از دیگر نمایشها بود اما من این راه را برخلاف همه حرفهایی که پشت سرم بود، ادامه دادم و هنرمندان مشهدی به این نوع سبک علاقهمند شدند و با آن ارتباط گرفتند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حق ما برای این نمایش اجحاف شد اما ما جایزه خود را از استقبال و علاقهمندی مردم دریافت کردیم و به قدری راضی بودند که گویی در جشنواره فجر شرکت کرده بودیم و بسیار لذتبخش بود. اما با همه این تفاسیر من سال گذشته انگیزه خود را به دلیل اتفاقاتی که رخ داد از دست دادم، زیرا کار بسیار پخته بود اما متاسفانه به جشنواره فجر راه نیافت و اگر این اتفاق میافتاد قطعا اتفاقات عجیبی برای این سبک رخ میداد.
دبیر بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته برای من رخ داد، امسال تمایل نداشتم که کار خود را به جشنواره استانی برسانم اما با انگیزهای که آقای عرفانی، دبیر جشنواره به من دادند و جوانان را سوق میدادند که در جشنواره شرکت کنند و همواره توصیه میکردند که اجازه ندهیم جشنواره خالی بماند، من در آخرین لحظات و با تمام چالشهایی که در ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره به وجود آمد در این دوره از جشنواره تئاتر استانی شرکت کردم.
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که امسال توانستم به نوعی حقم را بگیرم و به نوعی پرچمداری کرده و بتوانم برای خراسان رضوی افتخارآفرینی کنم. نمایش «تلقین» که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی اجرا شد سبکی بدون دیالوگ دارد و طی سالهای اخیر در جشنواره فجر چنین سبکی روی صحنه نرفته است و بسیار خوشحالم که امسال با این سبک و شیوه به جشنواره فجر راه یافتیم. من قول میدهم که این کار با چنین سبک و شیوهای از خراسان در جشنواره فجر افتخار آفرینی میکند و ما نگاههای بالا به پایین را میشکنیم.
طراح و کارگردان نمایش «تلقین» در خصوص موفقیت این نمایش عنوان کرد: حاصل این موفقیت نتیجه ۱۰ الی ۱۵ سال تجربه است که توانستهام پس از کارهای بسیار کار خود را در جشنواره استانی و فجر شرکت دهم. جدای از اینکه این سبک اجرایی در جشنواره استانی و فجر راه یافت، جشنوارههای خارجی زیادی مانند «هایفست» ارمنستان این طرح را قبول کردند که باید فیلم نمایش را برای آنها ارسال کنیم؛ حتی جشنواره «آوینیون» فرانسه که بزرگترین جشنواره جهان است پیشنهاد دادند تا کار را برای آنها هم ارسال کنیم.
«تلقین» نمایش زبان بدن و بینالمللی است
وی خاطرنشان کرد: این نوع نمایش زبان بدن و بینالمللی است که میتوانیم در هر جایی به راحتی اجرا کنیم و امیدوارم این اتفاق محقق شود. این سبک تلفیقی از رقصهای مختلف جهان است و این فرهنگ و آداب برای جهانیان جذاب است که در ایران و به خصوص مشهد چنین کاری انجام میشود.
دبیر اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی امسال میزبان گروههایی بود که تجربه اول آنها بود و توانستند در این جشنواره شرکت کنند و در نهایت عدهای از آنها به جشنواره فجر راه یافتند. جشنواره تئاتر استانی امسال درجه یک و بسیار پرانرژی بود و باعث شد تا جوانانی که به تازگی در این راه قدم برداشتند، دیده شوند و از نمایشهای تکراری خارج شویم و شکلهای جدید نمایش را مشاهده کنیم.
وی گفت: آقای عرفانی، دبیر جشنواره تئاتر استانی امسال گل کاشتند و با توجه به اینکه بخش ویژه در جشنواره تئاتر استانی وجود نداشت اما بخشهای مختلفی را در این جشنواره جای دادند و جوانان مختلف دیده شدند. همچنین داورها و نوع داوری بسیار خوب بود و عدهای از آنها اصلا ما را نمیشناختند و این جذاب بود که کسی من را نمیشناسد و کارم را قبول میکند.
طراح و کارگردان نمایش «تلقین» اضافه کرد: صحبتهای جذابی با داوران داشتیم و پیشنهادها و راهنماییهایی کردند که برای من بسیار خوب بود. به عقیده من در هر سبکی باید یک داور وجود داشته باشد و اگر این جشنواره چنین مسیری را طی کند قطعا در آینده نتایج بسیار بهتری خواهد داشت و باعث میشود تا افراد زیادی شرکت کنند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که من نمیخواستم در جشنواره تئاتر استانی امسال شرکت کنم، داوریها بود اما آقای عرفانی این اطمینان را به من دادند که داوریها متفاوت از سالهای گذشته است و از افرادی دعوت کردهایم که با سواد هستند و به اسم رای نمیدهند.
دبیر با بیان اینکه یکی از دلایلی که تهران در کار خود پیشرفت کرده این است که به نسلهای جدید بها میدهند، افزود: در این مسیری که چند سال است فعالیت میکنم اتفاقات خوب و بد زیادی افتاده، اما از یک موضوع بسیار دلگیر هستم که بسیاری از پیشکسوتان این حوزه از نسل جوان حمایت میکنند اما عدهای دیگر دوست ندارند که نسل جوان در این میدان حضور داشته باشد و تنها خودشان فعالیت کنند.
تمامی گروهها در جشنواره تئاتر استانی در یک سطح قرار داشتند
وی با اشاره به اینکه تمامی گروهها در جشنواره تئاتر استانی در یک سطح قرار داشتند و هیچکس نمیتوانست پیشبینی کند که چه گروهی برگزیده میشود، بیان کرد: چرا هر اثری که بالا میرود، حرفها پشت سر آنها زیاد میشود و من دلگیرم از این موضوع و این دست از افراد نمیبینند که من چند سال سختی کشیدهام و اکنون پس از سالها تلاش نتیجه کار خود را میبینم و چون آنها از این مسائل خبر ندارند حرفهایی را پشت سر ما میزنند و به نوعی دل میشکنند. متاسفانه هنرمندان مشهدی با هم نیستند و به هم انرژی نمیدهند و باید این نوع نگرش در میان ما برطرف شود تا شاهد اتفاقات خوبی از هم باشیم.
زیرساختهای مناسبی برای تئاتر مشهد وجود ندارد
طراح و کارگردان نمایش «تلقین» در خصوص وضعیت تئاتر استان، عنوان کرد: با وجود اینکه سالن همایش و سخنرانی زیادی در مشهد وجود دارد اما زیرساختهای مناسبی برای تئاتر نداریم و این سالنها برای اجرای نمایش مناسب نیست، البته مسئولان مربوطه تاکید دارند که با این شریط کار خود را پیش ببریم اما نمیدانند که تمام سالنها غیر استاندارد است و قابلیت این را ندارند که اجرا داشته باشیم و باید در این زمینه کارشناسان متخصص حضور داشته باشند تا بتوانند بر حسب شرایط گروههای نمایش سالنهای خود را تجهیر کنند.
وی با اشاره به اینکه زیرساختها جزئی از مشکلات در حوزه تئاتر است، عنوان کرد: تئاتر در میان تمامی هنرها، هنر بینظیری است اما عدهای از افراد هستند که آن را بد میکنند و به ابتذال میکشانند و به این هنر نگاه سطحی دارند، اما نمیدانند گروههایی هستند که سالم کار میکنند و تا زمانی که برای تئاتر فرهنگسازی نکنیم تمام افراد تصور میکنند که تئاتر بد است.
دبیر با بیان اینکه تبعیض در گروههای هنری مشهد و استان بسیار زیاد است، اضافه کرد: بنرهایی که توسط شهرداری در سطح شهر نصب میشود به ما تعلق نمیگیرد و این تبعیضها باعث میشود که انگیزه هنرمندان کم شود. بنابراین باید فضای انجمن هنرهای نمایشی تصحیح شود و فرهنگ این مهم را تغییر دهیم تا بتوانیم برای پیشرفت هنر تلاش کنیم.
روسای دانشگاهها باید فضایی را برای گروههای تئاتر در نظر بگیرند
وی اظهار کرد: روسای دانشگاهها باید فضایی را برای گروههای تئاتر در نظر بگیرند تا تمامی افراد با این هنر آشنا شوند، زیرا عده بسیار زیادی از افراد هستند که اصلا نمیدانند تئاتر چیست و در مشهد هم اجرا میشود. من قصد دارم که هنر پرفورمنس ما یک برند و مستقل از سبکهای دیگر باشد. اکنون تمام دنیا به سمت نمایشهای بیکلام میروند و عده زیادی اصلا با این هنر آشنا نیستند و نمیدانند که زبان بدن چیست. به همین دلیل تلاش میکنم تا آنهایی که تا به حال تئاتر ندیدند بیایند و با این سبک آشنا شوند و بدانند که علاوه بر فیلمهای سینمایی، تئاتر هم این سبک را دارد.
طراح و کارگردان نمایش «تلقین» بیان کرد: من در تئاتر سراغ سبکی رفتهام که کسی انجام نداده و اگر حمایتها صورت گیرد من اتفاقات زیادی را در شهر مشهد رقم میزنم و با اجرای آن در شهرهای دیگر برای استان افتخارآفرینی میکنیم؛ بنابراین اگر این کار دیده شود، انقلاب بزرگی در سبک زبان بدن رخ خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات