به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست با تشکلهای فرهنگیان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، نگاه ارزشمند و دغدغههای دلسوزانه تشکلها در خصوص آموزش و پرورش را قابل تقدیر دانست و گفت: حضور تشکلهای مختلف در این نشست، فرصت ارزشمند است که میتوان در کنار هم، بخشی از خواستههای نظام تعلیم و تربیت را مرتفع کند.
وی ادامه داد: طبیعتا در مسیر رو به پیشرفت آموزش و پرورش، مسئولان این وزارتخانه به تنهایی نمیتوانند تمام دغدغهها را پیگیری و مرتفع کنند، لذا تشکلها می توانند در این مسیر کمک شایانی کنند.
کاظمی تاکید کرد: در مسیر توسعه و ارتقای آموزش و پرورش از هر نوع نقد و نظری استقبال می کنم و به آرای دلسوزان احترام میگذارم.
وی افزود: ضمن استفاده از نظرات تشکلها به عنوان یک فرصت، به طور سازمان یافته، دغدغهها را پیگیری و در مسیر سازنده پیش خواهیم رفت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رییس جمهوری به مسایل آموزش و پرورش از دو منظر کیفیت بخشی با تغییر در روشهای یاددهی و یادگیری، محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی، گفت: با این رویکرد دولت ضرورت دارد در کنار هم، برای رفع دغدعههای نظام تعلیم و تربیت با هر نگاه و رویکردی گام برداریم.
کاظمی پیشنهاد داد تا جلسات تشکلها به صورت مرتب و فصلی برگزار شود تا بتوان از آراء و نظرات بهره برد.
مطالبه گری فرهنگیان از صندوق ذخیره استمرار دارد
درهای مدارس را به روی تشکلها و اساتید دانشگاهی باز بگذارید
در ادامه جلسه؛ محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان با اشاره به مطالبه فرهنگیان از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: مطالبه گری فرهنگیان از این صندوق استمرار دارد و ضرورت دارد تا به دغدغههای آنها پرداخته شود.
وی با اشاره به بیتوجهی به ارزش مالکانه در دورههای قبل که مرکز اعتراض معلمان بوده، گفت: بی توجهی در برخی دورهها به توقف ارزش مالکانه هم رسید بنابراین در دوره جدید توقع داریم تا مسائل این چنینی پیگیری و اعتمادسازی شکل بگیرد.
داوری با اشاره به چالشهای این صندوق بیان کرد: این دوره برای جامعه فرهنگیان با رویکرد انتظار و امید همراه است که امیدواریم به انتظارت پایان داده شود و امیدها متجلی شود
وی ضمن تشریح چالشهای موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان به راهکارهایی اشاره کرد و گفت: شایسته است در دوره جدید در خصوص اصلاح اساسنامه و ارزش مالکانه و .... تصمیمات سازندهای گرفته شود.
سخنگوی سازمان معلمان بر مشارکت تشکلها در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و افزود: باید درهای مدارس را به روی تشکلها و اساتید دانشگاهی باز بگذارید.
موانع و مشکلات پایان خدمت دانشجومعلمان سال ۹۱ و ۹۲
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه مصطفی پردلی، دبیرکل تشکل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رفع معضل آسیبهای اجتماعی، گفت: این آمادگی وجود دارد تا با توانمندسازی دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان به تعالی نظام تعلیم و تربیت کمک کند.
وی به موانع و مشکلات پایان خدمت دانشجومعلمان سال ۹۱ و ۹۲ اشاره کرد و گفت: رفع این موانع نیازمند رایزنی با سازمان نظام وظیفه است.
پردلی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر مربوط به تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که دانشجویان نمی توانند در مقطع ارشد و دکتری در رشتهای غیر از رشته کارشناسی ادامه تحصیل دهند.
تغییرات به هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد
زهرا بوذری، عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه آموزش و پروش باید در راستای اهداف و سیاستهای دولت چهاردهم حرکت کند،گفت: پرمخاطب ترین وزارتخانه دولت، آموزش و پروش است. بنابراین با توجه به این جامعه بزرگ مخاطبان، تغییرات به هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد و مطالبه این قشر است.
وی ضمن انتقاد از برخی رویهها در خصوص گزینش معلمان افزود: این رویه در گذشته، سبب قطع همکاری سیاری از معلمان شده است.
عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بر ضرورت تغییرات مدیریتی در استانها و شایسته سالاری تاکید کرد.
در ادامه جلسه؛ صدیقه مرادی قائم مقام دبیر کل و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ضمن بیان نکات و بیان دغدغههایی از مسایل آموزش و پرورش پیشنهاد کرد جهت کاهش آسیبهای اجتماعی، توسعه مدارس مهارتی در پیش گرفته شود.
وی بر تغییر محتوای کتب درسی، تغییر نگرش در دانشگاه فرهنگیان، گزینشهای علمی به جای گزینش سلیقهای و اجرای کامل رتبهبندی برای بازنشستگان ۱۴۰۰ تاکید کرد.
تشکلها می توانند بازوان اجرایی و نظارتی حاکمیت باشند
یاسر سرگزی، عضو جمعیت معلمان و فرهیختگان ضمن بیان اینکه تشکلها هم فرصت هستند هم تهدید، افزود: اگر به تشکلها به عنوان بازوان اجرایی و نظارتی در حاکمیت نگاه شود قطعا دراین مسیر، توسعه و رشد پدیدار خواهد شد.
وی در ادامه بر شایستگی و تخصص در انتصابات تاکید کرد.
محمدعلی امیری، دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه انتصابات اخیر بخشی از خلاءهای موجود در آموزش و پرورش را برطرف کرد، افزود: ظرفیت و پناسیلهای افراد منصوب شده در شناخت میدان که همان مدرسه است قابل توجه است.
وی با بیان اینکه حضور دکتر پزشکیان در شورای عالی فرصت مهمی برای این وزارتخانه محسوب می شود، گفت: این اقدام، هنر بزرگی است زیرا سبب رفع دغدغههای بسیاری در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
امیری کمبود نیروی انسانی و کمبود نیروهای متخصص در معاونت پرورشی را از دیگر چالشهای این وزارتخانه برشمرد.
توسعه کیفی مدارس دولتی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
مسلم میرزا پور از اعضای جمعیت اسلامی فرهنگیان در ادامه این نشست با تاکید بر ارتقای کیفیت مدارس دولتی، گفت: آموزش و پرورش باید این زمینه تمام توان خود را بکار بگیرد.
وی ادامه داد: ضرورت دارد نسل جدید با رویکرد توانمندسازی و مهارتی برای آینده کشور هدایت و تربیت شوند.
میرزاپور با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین، افزود: اجرای سند تحول بنیادین باید در اولویت اقدامات آموز ش پرورش باشد.
وی به اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این صندوق باید در راستای اهدافی که از ابتدا تعریف شده بود حرکت کند و صندوق حمایتی برای معلمان باشد.
تاکید بر شفاف سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان
سید نصرالله فاضلی از اعضای کانون تربیت اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات دولت شهید رییسی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دولت دکتر پزشکیان نیز نگاه مدیریت ارزشمندی در پیش گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه چشم انداز آموزش و پرورش را امام خمینی(ره) تعیین کرد، افزود: امام فرمودند که معلمی شغل انبیاء است و نباید از این چشم انداز دور بمانیم.
فاضلی بر رفاه معلمان تاکید کرد و گفت: بنا بود در همین زمینه سازمان رفاه معلمان ایجاد و در راستای حمایت از معلمان راه اندازی شود که ظاهرا به سرانجام نرسید.
وی خواستار شفاف سازی در صندوق فرهنگیان شد و گفت: نیازمند گزارشهای دقیق و روزانه از این صندوق هستیم.
تاکید بر برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید
فاطمه جهان آرا،عضو کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگران با تاکید بر اینکه این تشکل صنفی و غیرسیاسی است، اذعان کرد: باید به جایگاه فرزندان شهید و خانواده های آنان توجه کرد زیرا برخی از آنها مهجور هستند.
وی ضمن تاکید بر دیدار وزیر با فرزندان شهدا افزود: برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید از دیگر مطالبات است.
جهان آرا با اشاره به اینکه در رتبه بندی نسبت ایثارگری نیامده است، خواستار رفع این مسئله و برطرف شدن دغدغه ایثارگران شد.
در ادامه وزیر آموزش و پرورش ضمن استماع صحبتهای حاضرین در این نشت به ماموریت اصلی آموز ش و پروش که تربیت است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت تشکلها به عنوان نیروی شتاب دهنده وقوی در تحقق بسیاری از ماموریت ها قابل توجه است.
کاظمی با تاکید بر اینکه با وجود همه تفاوت ها باید انتظارات و مطالبات نظام وتعلیم و تربیت را دنبال کنیم، افزود: انتظار می رود تشکلها در این مسیر صعب، پای کار باشند و آستین همت را بالا بزنند.
وی تاکید کرد که باید از ظرفیت شبکه تشکل ها درتصمیم سازی، تصمیم گیری، پیگیری و تحقق و اجرا استفاده شود.
کاظمی با بیان اینکه نیازمند سازماندهی تشکلها و تبدیل آنها به فرصتی برای نظام تعلیم و تربیت هستیم، گفت: باید به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک کرد. وفاق و همدلی یعنی از همه نیروهای کارآمد و شایسته با رویکرد دولت استفاده کرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، سیاست ها و چارچوب دولت حاکم بر برنامههای اجرایی است.
وی با اشاره به انتصابات در این وزارتخانه، تصریح کرد: تمامی انتصابات با در نظر گرفتن حق و حقوق دانش آموز، معلم و فرهنگیان انجام خواهد شد. در این میان از ظرفیتهای زنان، جوانان و نیروهای کارآمد نیز بهره خواهیم گرفت.
کاظمی افزود: بنا نداریم از خارج از مجموعه آموز ش و پرورش کسی را در پستهای مدیریتی به کار بگیریم و باید از ظرفیت عظیم این مجموعه نهایت استفاده را برد. بنا داریم از معلمان و فرهنگیان استفاده شود تا ملجا و پناهگاه باشند. در انتصابات رویکرد دولت و سیاستهای دولت مد نظر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به رتبه بندی و رسیدگی به مسایل معلمانی که مظلوم واقع شدند اشراف کامل دارم، افزود: به همین دلیل در برخی موارد شخصا ورود و پیگیری خواهم کرد.
وی با بیان اینکه از بیان مسائل معیشتی معلمان امتناع می کنم، افزود: بیان این مسایل درون دستگاهی را در فضای رسانهای شایسته نمی دانم زیرا پرداخت حق و حقوق معلمان که نیاز به اعلام عمومی ندارد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد شد که به اولویتهای اصلی آن توجه شود و از کوچک انگاری، ساده انگاری، بیثباتی مدیریتی وسیاست زدگی رهایی یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا زمینه حضور شایستگان فراهم شودگفت: حاکمیت نظام تعلیم و تربیت یعنی شاخص و معیار حکمرانی را متعلق به نظام تعلیم و تربیت بدانیم. باید آموزش و پرورش را تقویت کرد تا نظام تقویت شود.
وی با اشاره به دغدغههای مطرح شده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: طبق اولویت بندی مسایل آن پیگیری خواهد شد. در گام اول باید اساسنامه صندوق بررسی، اصلاح و نهایی و در گام بعدی جلسهای با هیات امنای صندوق برگزار شود.
گفتنی است؛ بر اساس گزارش هاشمی نکو مشاور وزیر در امور تشکلهای فرهنگیان، در این جلسه ۹ تشکل حضور داشتندکه معیار دعوت از تشکلها دارا بودن مجوز در سطح ملی از مراجع ذیصلاح بوده است و در نشستهای گروههای مردمی تلاش میشود از تمامی گروههای استانی و فعالان فرهنگیان دعوت به عمل آید.
انتهای پیام
نظرات