• دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403091208073
  • خبرنگار : 71955

مدیرکل مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش تشریح کرد

«عوامل خانوادگی» بیشترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی/ شناسایی دانش‌آموزان دچار آسیب و در معرض خطر

«عوامل خانوادگی» بیشترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی/ شناسایی دانش‌آموزان دچار آسیب و در معرض خطر

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رصد و پایش‌های غربالگری انجام شده «عوامل خانوادگی» بیشترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی بودند گفت: آسیب‌های خانوادگی و تعارضات خانوادگی در بین دختران و پسران همه استان‌ها از جمله عواملی است که در همه مدارس بالاترین درصد را به خود اختصاص داده است.

سمیه سادات ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به منظور مراقبت از دانش‌آموزان لازم است فعالیت‌های تربیتی و مشاوره‌ای را در مدارس ارتقاء و با کیفیت کنیم افزود: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر فعالیت‌های تربیتی و مشاوره‌ای رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اردوهایی تحت عنوان «تمشک» برای دانش آموزان دختر متوسطه اول لحاظ شده است افزود: این اردوها در همه استان‌ها در حال برگزاری است؛ دانش آموزان در این اردوها مهارت‌های روانشناختی می‌آموزند، بازی‌هایی برای آموزش مهارت‌های زندگی انجام می‌دهند. همچنین با اردو رفتن، افزایش نشاط و امید در مدارس شکل می‌گیرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: همچنین برای شناسایی دانش آموزان دچار آسیب و در معرض خطر، پرسشنامه، تست‌های غربالگری و پرسش‌آموز سلامت روان داریم تا با شناسایی آنها، بلافاصله خدمات روانشناختی ارائه دهیم.

ابراهیمی با بیان اینکه این کار نوعی پیشگیری نوع دوم است گفت: این امر باعث می‌شود اگر دانش‌آموزی رفتار خود آسیب‌رسان یا زمینه افسردگی داشته باشد در این آزمون‌ها شناسایی شود و خیلی سریع‌تر و قبل از عمیق شدن موضوع، خدمات روانشناختی را دریافت کند.

وی با بیان اینکه تست‌های روانشناسی در مقطع ابتدایی، متوسط اول و متوسطه دوم انجام می‌شود افزود: تستهای مذکور در متوسطه اول پایه‌های هفتم و هشتم و در متوسطه دوم پایه‌های دهم و یازدهم در حال اجراست و آزمون‌ها تا دی ماه ادامه دارد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه نتایج این آزمون به صورت برخط احصاء می‌شود ادامه داد: بنابراین بلافاصله مشاور مدرسه مطلع می‌شود که کدام دانش آموزان در معرض خطرات آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند سپس با دانش آموز و والدین او صحبت می‌شود. همچنین مصاحبه‌های تشخیصی همان لحظه انجام و سعی می‌شود با مشاوره مدرسه موضوع حل و فصل شود. در مدرسه چندین جلسه مشاوره تا رفع مشکل صورت می‌گیرد اما اگر موضوع شدیدتر باشد، حتماً به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شود تا جلسات روان درمانی دریافت شود.

ابراهیمی با بیان اینکه آسیب‌های روانی و اجتماعی هیچ کدام تک مولفه و تک فاکتوری نیستند و چند مولفه‌ای هستند عنوان کرد: افزایش ناامیدی، عدم هویت بخشی ملی و مذهبی، کمبود نشاط در مدارس و در جامعه، همه این‌ها در آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان موثرند؛ البته یک نکته بسیار مهم مسائل و تعارضات خانوادگی است که این روزها بسیار بر آسیب‌های روانی و اجتماعی تاثیر فزاینده دارد.

وی با بیان اینکه در رصد و پایش‌های انجام شده «عوامل خانوادگی» جزو بالاترین علل آسیب‌های اجتماعی هستند اظهار کرد: در همه استان‌ها آسیب‌های خانوادگی و تعارضات خانوادگی بالاترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha