• یکشنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403091107757
  • منبع : نمایندگی اصفهان

۲۵ نقطه پرتصادف در استان اصفهان؛

۵۰ درصد فوتی‌های جاده‌ای در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است

۵۰ درصد فوتی‌های جاده‌ای در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است

ایسنا/اصفهان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان درباره علل افزایش آمار تصادفات استان اصفهان و مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها، گفت: به‌طور کلی خطای انسانی‌، نوع وسیله نقلیه و نقص جاده از عوامل بروز تصادفات است، اما در استان اصفهان ۵۰ درصد فوتی‌ها به بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مربوط می‌شود که دارای حداقل نقص جاده‌ای هستند.

فرزاد دادخواه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی استان اصفهان، این استان را به مرکز ترانزیت کشور بدل کرده است، اظهار کرد: براساس آمار گزارش شده از ترددشمارهای محورهای اصلی، متوسط تردد در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های این استان بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار در روز است که البته تردد در راه‌های فرعی و روستایی شامل آن نمی‌شود. استان اصفهان حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه دارد. این استان با جابه‌جایی ۵۵ میلیون تن بار در سال، رتبه‌ اول کشور و با جابه‌جایی ۹ میلیون مسافر درون و برون استانی، رتبه‌ دوم کشور است.

وی با ابراز تأسف از افزایش آمار تصادفات جاده‌ای، افزود: وجود هزار معدن فعال، ۱۰ هزار کارگاه در شهرستان‌های مختلف، صنعت کشاورزی، صنایع فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و ۷ کارخانه سیمان از عوامل افزایش روزانه حمل و نقل در اصفهان هستند که این عوامل منجر به افزایش آمار تصادفات می‌شود.

رشد چشمگیر تصادفات، هشدار جدی به ۴۸ ارگان 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ضمن اشاره به آسیب‌های جاده‌ای شامل فوت، قطع عضو و دیگر جراحاتی که گریبان‌گیر مسافران و از جمله خود راهداران می‌شود، ادامه داد: تلاش این اداره کل در راستای کاهش خطرخیزی راه‌ها است، اما در مواردی که اصلاح وضعیت جاده، طولانی مدت می‌شود، امکان ایجاد دماغه خطرناک وجود دارد. سالانه حدود ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادف در کشور فوت می‌کنند که ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر از آن‌ها ناشی از تصادفات جاده‌ای هستند.

دادخواه گفت: تلفات استان اصفهان در زمینه تصادفات جاده‌ای به ۱۲۷۶ نفر درون شهری و برون شهری می‌رسد. بنا بر گزارش ماهانه پزشکی قانونی، آمار جراحات و تصادفات استان اصفهان روند افزایشی دارد. آمار مجروحان کشوری در بحث تصادفات، ۳۹۰ هزار نفر در سال است که شامل همه‌ی جراحات وخیم و خفیف می‌شود. این آمار در استان اصفهان به ۳۳ هزار نفر می‌رسد.

۵۰ درصد فوتی‌های جاده‌ای در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است / ۲۵ نقطه پرتصادف در استان اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان درباره علل افزایش آمار تصادفات استان اصفهان و مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها، بیان کرد: به‌طور کلی خطای انسانی‌، نوع وسیله نقلیه و نقص جاده از عوامل بروز تصادفات است، اما در استان اصفهان ۵۰ درصد فوتی‌ها به بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مربوط می‌شود که دارای حداقل نقص جاده‌ای هستند. بدین ترتیب علت انسانی در اصفهان اصلی‌ترین عامل را به خود اختصاص می‌دهد. عوامل فصلی مثل لغزندگی جاده‌ها و نوع خودروهای فاقد ایمنی کافی در درجه دوم اهمیت هستند. خودروهای ناایمن مثل پراید و پژو تلفات بسیار بیشتری ایجاد می‌کنند. ۵۰ درصد فوتی‌ها در تصادفات جاده‌ای مربوط به واژگونی یا تخطی سرعت در محورهای اصلی است.

وی افزود: ۴۸ ارگان در کاهش تصادفات جاده‌ای دخیل هستند، بنابراین لزوم تعیین تکلیف برای هر ارگان راه حل این بحران است. در همین زمینه نیازمند یک همکاری همگانی برای حل بحران تصادف در استان اصفهان هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش رانندگان، کاهش رفتارهای پرخطر، تقویت خودروسازی، فرهنگ‌سازی از سوی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و ... اشاره کرد.

شناوری نقاط حادثه‌خیز کار دست راهداری داده است

دادخواه در ادامه به نقاط حادثه‌خیز موجود در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۰۹ نقطه حادثه خیز و ۲۵ نقطه پرتصادف در استان اصفهان شناسایی شده است که ۶۵ نقطه حادثه خیز و ۲۵ نقطه پرتصادف ایمن‌سازی شده است و تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۴، ۷ نقطه دیگر از مناطق پرتصادف ایمن‌سازی می‌شود.

وی تصریح کرد: طول آزادراه‌ها و بزرگراه‌های اصفهان زیاد است و ارتباط با مراکز شهرستانی و استان‌های مجاور از طریق همین محورهاست. به همین منظور شانه‌سازی راه‌ها و اصلاح شیب شیروانی که اصطلاحاً بخشنده‌کردن راه نامیده می‌شود در دستور کار اداره‌کل راهداری قرار دارد.  عوامل انسانی، نوع خودرو و وضعیت جاده‌ای در بروز این تصادفات مؤثر هستند. در بخش عملکردی حدود ۲۷۰ کیلومتر شانه‌سازی راه‌ها (تبدیل شیب تند کنار جاده به شیب‌های ملایم) با هدف کاهش خسارات جانی و مالی انجام شده است.

وی افزود: شناوری نقاط حادثه‌خیز، ایمن‌سازی را با مشکل مواجه کرده است، به‌ویژه در مواردی که سرعت‌های غیرمجاز یا خواب‌آلودگی عامل اصلی تصادفات باشند. این خود گواه بر ضرورت اقدامات فرهنگی و آموزشی در این حوزه است. در صورت رفع مناطق پرتصادف، تکرار تصادفات به ۲ یا ۳ کیلومتر جلوتر منتقل می‌شود. تمام رانندگان باتجربه و بی‌تجربه باید استراحت میان جاده‌ای را در اولویت قرار دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، پیرو گلایه‌مندی مردم در خصوص «زیرگذر کوی راه حق»، توضیح داد: احداث زیرگذر اقدامی کاربردی در ایمنی بخشی به نقاط حادثه‌خیز است که در نقاط با اولویت بالاتر اجرا می‌شود و هزینه‌ چند برابری نسبت به سایر اقدامات زودبازده دارد. روند ساخت و طراحی ۳۵ زیرگذر در استان در دست اجرا است که تعدادی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است. از این میان می‌توان به زیرگذر شهدای کارگر در منتظریه نجف‌آباد اشاره کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha