گاهی اوقات آنها در بدترین شرایط باید شاهد مسائلی باشند که قلب و روح هر انسانی را به درد میآورد مانند تصادفها، ضرب و جرح، مرگهای ناگهانی و ... ما چقدر به این امرتوجه داریم؟ اگر خودمان را جای این عزیزان قرار بدهیم، آیا تحمل داریم در یک صحنه تصادف اعضای فرد آسیبدیده را جمع کنیم؟ پس بایستی همه با نگاهی مهربانانه به کار این عزیزان ارج بنهیم.
به سراغ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی بم رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم.
دکتر حمید بارانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تلاشهای شبانهروزی پرسنل اورژانس گفت: همکاران فوریتهای پزشکی، سربازان گمنام حوزه سلامت هستند که در تمام عرصههای خدمترسانی به مردم، پیشگام و حاضرند.
وی افزود: آنها با افتخار جامه سپید را میپوشند و در کنار مردم بویژه در مواقع بحرانی، بلایا و حوادث طبیعی، نقش مهمی ایفا میکنند.
بارانی همچنین با اشاره به نقش اورژانس در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: همکاران ما در جنگ تحمیلی و انتقال مجروحان جنگی نقشی بیبدیل داشتند و در سختترین شرایط در خط مقدم خدمترسانی به رزمندگان و مردم حضور یافتند.
رئیس اورژانس بم در ادامه گفت: اورژانس بم و مجموعه بهداشت و درمان کشورمان با دانش و نوآوریها با افتخار در خدمت مردم هستند.
وی به دشواری کار همکاران دیسپاچینگ نیز اشاره کرد و افزود: کار ارتباطات اورژانس از بسیاری از کارهای بالینی سختتر است، زیرا همکاران ما باید از راه دور به درستی نیاز بیماران را تشخیص داده و اقدامات مناسبی را هدایت کنند.
بارانی به نقش فعال اورژانس در تجمعات انبوه مانند مراسم اربعین پرداخت و افزود: امسال خوشبختانه در مراسم اربعین هیچ فوتی بر اثر گرمازدگی نداشتیم و همکاران ما با حضور فعال خود در شرایط جوی سخت، خدمات فوریتهای پزشکی را ارائه کردند.
وی همچنین با بیان اینکه خدمات فوریتهای پزشکی سال به سال نیازمند توسعه است، افزود: مدیریت زمان و مشکلات ترافیکی در مأموریتها نسبت به سالهای گذشته سختتر شده و به همین دلیل تیمهای امدادی پیاده و موتورلانس را گسترش دادیم.
رئیس اورژانس بم به نکاتی درباره زمان دریافت خدمات اورژانس اشاره و تصریح کرد: نیاز است سیستم مکانیاب یا GPS گوشی تلفن همراه تماس گیرنده در زمان تماس با ۱۱۵، روشن و در حین تماس، فعال باشد.
وی افزود: ممکن است در ابتدای کار در برخی موارد دقت مکانیابی پایین باشد و شناسایی مکان تماسها با خطا مواجه شود که برای بهبود دقت مکانیابی، باید تعداد BTSها افزایش یابد که این موضوع بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
بارانی با اشاره به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به مددجویان افزود: یکی از مشکلات اساسی و زمانبر همکاران واحد ارتباطات اورژانس، ثبت نشانی تماس گیرندگان بود که موجب اتلاف وقت در لحظات حیاتی فرایند کمکرسانی میشد اما بهرهگیری از این سامانه، زمان تلف شده را به میزان قابل ملاحظهای کاهش خواهد داد.
وی بیان کرد: با وجود آموزشهای فراگیر به جامعه، همچنان شاهد مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس هستیم و به نظر میرسد علاوه بر برخوردهای قضائی با این افراد، باید آموزشهای لازم در این زمینه را نیز افزایش داد. نکته قابل تامل دیگر که گاهی در رسانهها منتشر میشود، حمله همراهان بیمار یا مصدوم به نیروهای اورژانس است که بارها شاهد این اتفاق بودیم.
رئیس اورژانس بم به چالشهای موجود در اورژانس اشاره کرد و گفت: فرسودگی ناوگان از مهمترین چالشهایی است که با آن مواجه هستیم. کمبود نیروی انسانی نیز مشکل دیگری است که نتوانستیم به طور کامل قانون ارتقای بهرهوری را برای پرسنل اورژانس حل کنیم بنابراین از وزیر بهداشت میخواهیم با مساعدت و نگاه ویژه خود این چالشها را برطرف کند.
وی افزود: سختی کار پرسنل اورژانس نیاز به توجه ویژه دارد و امیدواریم که وزیر بهداشت در اختصاص سختی کار به همکاران ما، پیگیریهای لازم را انجام دهد.
بارانی تاکید کرد: اورژانس نیازمند توجه ویژه دولت و وزارت بهداشت است تا هم ناوگان خود را نوسازی کند، هم نیروهای تازه نفسی را جذب و در مسیر خدمترسانی به بیماران و مصدومان به سرعت حرکت کند.
وی به تماسهای تلفنی اشاره کرد و افزود: در ماه بیش از ۱۵ هزار تماس تلفنی داریم و در سال بیش از ۱۷۰ هزار تماس که بالغ بر ۸۰۰۰ تماس، مزاحمت بوده و ای کاش متوجه باشیم در زمان مزاحمت شاید خانواده خود فرد مزاحم پشت خط قرار دارد و نیاز فوری به خدمات ۱۱۵ دارند.
رئیس اورژانس بم در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم استقرار یک بالگرد در شرق استان کرمان تاکید کرد و گفت: با توجه به جاده ترانزیتی و اینکه منطقه بحرانخیزی است، به بالگرد نیاز داریم و امیدواریم مسئولان ردهبالای کشور در این زمینه تدابیری بیندیشند.
وی اظهار کرد: در شرق استان کرمان (شهرستانهای بم، ریگان، فهرج، نرماشیر و گنبکی) ۲۴ پایگاه اورژانس فعال است که در هر پایگاه یک آمبولانس وجود دارد و یک اتوبوس آمبولانس هم در اورژانس بم داریم اما ناوگان کاملا مستهلک است.
به گزارش ایسنا، با توجه به اتفاقات اخیر مبنی بر افزایش درگیری با کادر درمان و حتی قتل پزشک یاسوجی، لزوم توجه به امنیت کارکنان در بیمارستانها و مراکز درمانی بیش از پیش خودنمایی میکند.
امیر پژمان مسئول نظارت فوریتهای اورژانس بم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سختی کار همکارانش اظهار کرد: حدود سه سال قبل در زمان حمل مصدومان تصادف در شهرستان ریگان توسط آمبولانس، همراهان بیماران با یکدیگر درگیر و به همکار ما نیز چاقو زدند. در نزاع دیگری نیز، فردی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی تعادل نداشت، به همکار ما حملهور شده و او را با سلاح سرد مجروح کرده بود.
وی تاکید کرد: مردم نگاهشان به اورژانس را تغییر بدهند و نباید به عنوان مثال برای وصل کردن سرم با اورزانس تماس گرفته و غیرصادقانه علائم بیمار قلبی بدهند.
پژمان ضمن تاکید بر این نکته رانندگان در زمان ماموریت اورژانس، راه را برای آمبولانس باز کنند؛ گفت: یک کارشناس فوریتها باید در آرامش کامل اقدامات را بر روی بیمار انجام بدهد و اگر چه برخورد کلامی یا تهاجمی باعث میشود که پرسنل نتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند و همکاران ما همه بیماران را با یک دید نگاه میکنند و وظیفه خود را بدون تبعیض قومیت و ملیتی انجام میدهند.
وی در پایان بر لزوم افزایش پایگاههای اورژانس در شرق استان کرمان و تقویت نیروی انسانی تاکید کرد.
انتهای پیام
نظرات