طالب محمدی، امروز سه شنبه(۲۹ آبان) در مراسم افتتاحیه مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی کرانی با تأکید بر اهمیت توجه به مناطق روستایی کمبرخوردار اظهار کرد: در این مراکز جامع علاوه بر اجرای برنامه ملی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی کلیه نوآموزان بدو ورود به مدرسه، فرایند غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که بر اساس برنامه آموزش فردی تنظیم میشود به دانشآموزان جامعه هدف دوره ابتدایی ارائه میشود.
وی افزود: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی - تربیتی، ظرفیتی بسیار خوب برای ارتقای این مراکز بهعنوان مرکز پایش تخصصی آموزشوپرورش است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان با بیان اینکه این مراکز در حال حاضر، پایگاه اصلی و کلینیک تخصصی آموزشوپرورش هستند، اضافه کرد: هر ساله بیش از ۲ هزار دانشآموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع میشوند.
محمدی با اشاره به اهمیت مضاعف کارکرد این مراکز جامع در سنجش و توانبخشی تصریح کرد: مخاطبین این مراکز نه فقط آموزشوپرورش استثنایی بلکه کل آموزشوپرورش است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: هدف سنجش شناسایی دانشآموزان استثنایی نیست؛ بلکه هدف شناسایی بهموقع مشکلات، تهیه بانک دقیق اطلاعاتی از مشکلات، نقاط قوت و ضعف کلیه نوآموزان ورود به مدرسه بهمنظور برنامهریزی درسی مناسب و جایدهی مناسب آنان است.
به گفته وی مراکز جامع داشبورد کیفیتبخشی آموزشوپرورش هستند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانشآموزان را تشخیص میدهند و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام میدهند.
وی یادآور شد: دانشآموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی که علیرغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه، مشکل داشته باشند برای رفع اختلالات یادگیری و بهبود یادگیری خود میتوانند به این مرکز مراجعه کنند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان اضافه کرد: پیشبینی میشود این مرکز با بهکارگیری نیروهای متخصص و در اختیار داشتن تجهیزات کامل ۱۸۲ نفر از کودکان بدو ورود به دبستان این منطقه را برای سال تحصیلی آینده مورد ارزیابی قرار دهد.
انتهای پیام
نظرات