احمد محمودزاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از سیاستهای حوزه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، ارتقای سطح آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی به صورت غیردولتی است گفت: پیگیری موضوع از دو مسیر انجام میشود، اگر توسعهای در حوزه هنرستانهای فنی و حرفهای در نظر باشد از طریق مدارس وابسته به دستگاهها مانند مدارس سما، راهیان کوثر و انرژی اتمی انجام میشود.
وی با بیان اینکه مسیر دیگر اختصاص تسهیلات بانکی به مدارس غیردولتی است افزود: ۷۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه، تجهیز و تعمیر هنرستانهای فنی و حرفهای غیردولتی در سراسر کشور درنظر گرفته شده که وفق ماده ۱۰ تبصره ۱۸ با بازه زمانی از ۳ تا ۵ سال و سود ۱۵ درصد تعریف شده و هر استان متناسب با تعداد و تراکم دانشآموزان از این سهم برخوردار است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) طی سالهای گذشته مبنی بر اینکه باید از دالان کنکور رد و به دالان اشتغال ورود پیدا کنیم ادامه داد: بر این اساس اهمیت و ضرورت کارآفرینی و اشتغالزایی نوجوانان و جوانان کشور متناسب با آمایش منطقه و رشتههایی که امکان توسعه یا راه اندازی آنها در هنرستانهای فنی و حرفهای وجود دارد، در حال تحقق است.
محمودزاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ پیشبینی تسهیلات بانکی هزار میلیارد تومانی برای موضوع داده شده است افزود: این کار دو فایده مهم دارد، اشتغالزایی معلمان با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در هنرستانها میسر میشود و بعد اینکه محصولی که دانشآموزان تولید میکنند در آینده به اشتغال کشور کمک خواهد کرد؛ یعنی دانشآموزان در رشتههای مختلف با توجه به آمایش منطقه به اشتغالهای مولد کارآفرین دست میزنند و برای خود و دیگران استقلال کاری را مهیا میکنند.
وی با بیان اینکه همه استانها از این تسهیلات بانکی بهرهمند میشوند ادامه داد: توزیع میزان تسهیلات بانکی متناسب با وسعت استان، سهم دانشآموز در هر استان و هنرستانی که توسعه داده شده، است؛ با مشارکت وزارت اقتصاد و امور دارایی این تسهیلات به تفکیک استانها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در توضیح تکمیلتر عنوان کرد: مبالغ آماده است، کارهای اجرایی آن انجام شده، توافق بانکی صورت گرفته و در اختیار بانک ملی قرار داده شده، پس از توزیع استانی، براساس اولویت بندی به عنوان تسهیلات وام تا پایان سال در اختیار مدارس قرار میگیرد.
محمودزاده با بیان اینکه مناطق مرزی و محروم هم از این تسهیلات بهرهمند میشوند، اظهار کرد: اولویت با مناطق محروم و مناطق مرزی است؛ در اعتبارات استانی که وزارتخانه ابلاغ می کند سهم مناطق آزاد، مرزی و محروم با ضریب بیشتری نسبت به سایر مناطق لحاظ میشود.
انتهای پیام
نظرات