محمدرضا جعفری سهشنبه ۱۵ آبان در جمع نودانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان اظهار کرد: شما دانشجویان، مرحله دیگری از کسب علم و دانش را در این دانشگاه شروع کردید و امیدوارم این دوره تحصیلی را با موفقیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی سپری کنید و به نیابت از تمام همکارانم به شما تبریک میگویم.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی، تلاش کرده طلایهدار حرکت عظیمی در سطح کشور باشد، این دانشگاه با رسالت تربیت نیروی ماهر، متخصص، کارآفرین و با درک اهمیت کار، کارآفرینی و مهارتآموزی در نظام آموزش عالی شروع به کار کرده است.
او خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، با توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری مقام معظم رهبری بهعنوان یک دانشگاه کارآفرین، مأموریت دارد علم را به عمل و تئوری را به کاربرد تبدیل کند و تلاش میکند بیکاری در سطح جامعه کاهش و شاهد افزایش اشتغال در سطح جامعه باشیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان اضافه کرد: برای انجام این مأموریت نیاز است یک بازطراحی در فرآیندها داشته و آموزش را در محیط کار تقویت کنیم که این کار در دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است.
جعفری تصریح کرد: ما در مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در تلاشیم که دانشآموختگانی را تربیت کنیم که الگویی برای خداباوری و خودباوری بوده و نسبت به مسائل جامعه دغدغهمند باشند، یعنی علاوه بر اینکه بتوانند شغلی را پیدا کنند ذهنیت کارآفرینی را هم داشته و در مسیر اشتغال هدایت شوند.
وی یادآوری کرد: با توجه به تغییرات چشمگیری که در جمعیت و نیروی کار رخ میدهد و اطلس مشاغل کشور که هرساله تغییر میکند، باید شاخصهایی در دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار داده و برنامهریزیها را بر اساس ارائهی آموزشهای شغلی مبتنی بر آمایش سرزمینی قرار بدهیم. این اقدام در دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است و با بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی که بار مالی اضافهای بر دولت تحمیل نشود یک محصول باکیفیت به بازار ارائه کنیم که این محصول در دانشگاه جامع علمی کاربردی، همان دانشآموخته متبحر و خلاق و کارآفرین بوده و این مأموریت و تعریف دانشگاه جامع است.
جعفری در ادامه با اشاره به رشد ۸ درصدی پذیرش دانشجویان در مهرماه سال جاری نسبت به پارسال، اضافه کرد: پذیرش مهر امسال کل متقاضیان در ۱۷ مرکز دانشگاه جامع علمی و کاربردی لرستان، ۳هزار و ۶۳۵ نفر است که از این تعداد ۳هزار و ۲۷۴ نفر تا به امروز انتخاب واحد کرده و نرخ تبدیل پذیرش به دانشجو بالای ۹۰درصد است که این یک رکورد محسوب میشود و در پنج پذیرش اخیر، پذیرش مهرماه امسال بیشترین تعداد دانشجو در دانشگاه پذیرش شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: با تنظیم سند آمایش و استخراج الگوی متوازن، کد رشته محلهای دانشگاه جامع علمی کاربردی را مورد بررسی قرار دادیم و بالغ بر ۱۰۰ رشته محل از مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۱۷ مرکز استان که فاقد تقاضا و نیاز بازار کار نبود، حذف شد.
جعفری با بیان اینکه کد رشته محلههای جدیدی که نیاز بازار کار هستند و با در نظر گرفتن روزآمدی آموزشها همگام با تحولات شغلی ایجاد شد، اضافه کرد: مهرماه امسال سه مرکز جدید با ۱۲ کد رشته محل جدید ایجاد شد؛ پس به تناسب در مراکز تعدادی کد رشته محل ایجاد و تعدادی حذف شد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان عنوان کرد: پیادهسازی سند آمایش و حذف تعداد زیادی کد رشته محل و ایجاد برخی برنامههای درسی جدید متناسب با نیاز بازار کار و مشاغل نو ظهور در دانشگاه که نشان دهنده تغییر نگاه جامعه نسبت به آموزشهای مهارتی ایجاد شده و طبق برنامه هفتم توسعه ۴۰ درصد آموزشها باید به سمت آموزشهای مهارتی بیاید که در مجموعه جامع علمی کاربردی این اتفاق در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در نسلبندی دانشگاهها و رویکرد و ساختار اجرایی، دانشگاهها به پنج دسته تقسیمبندی میشوند، اضافه کرد: نسل اول دانشگاههای آموزش محور و نسل دوم دانشگاههایی هستند که با درک اهمیت آموزش، پژوهش را هم در دستور کار قرار دادهاند.
جعفری تصریح کرد: دانشگاههای نسل سوم دانشگاههای نوآور و فنآورند که در پی تربیت کارآفرین هستند و دانشگاههای نسل چهارم طراحی شدهاند که بر جامعه اثر مثبت داشته باشند و در نهایت دانشگاههای نسل پنجم دانشگاههای تمدنساز و مکتب ساز هستند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان ادامه داد: اگر قرار باشد بین نسل سوم و چهارم حرکت کنیم باید کارهایی را در مجموعه دانشگاه انجام دهیم که یکی از کارهای جدی که دانشگاه انجام میدهد این است که زیستبوم فناوری و نوآوری در دانشگاه تقویت شود.
جعفری افزود: از اقدامات لازم برای تقویت زیستبوم فناوری و نوآوری ایجاد مراکز رشد، برگزاری رویدادهای استارتاپی و تجاریسازی، ایجاد هستههای فناور، تشکیل مراکز ارائه خدمات مشاوره شغلی و خدمات کارآفرینی را در نظر بگیریم.
وی گفت: توانستهایم از وزارت کار یک مجوز ایجاد مرکز ارائه خدمات مشاوره شغلی و خدمات کارآفرینی را بگیریم که آن هم در مرکز فرهنگ و هنر است.
جعفری تصریح کرد: در حال حاضر پنج مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح استان مجوز کاریابی تخصصی علمی کاربردی دارند که هدف ایجاد فرصتی جهت دستیابی به مشاغل بوده و این مراکز ایجاد شده و برخی هم در حال انجام است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان ادامه داد: حوزه دیگر دانشگاه، حوزه آموزش است، ما برای اینکه بتوانیم به استاندارهای آموزشی برسیم و کیفیت آموزش را بالا ببریم، در حال ایجاد سیستم نظارت هوشمند در مراکز آموزشی علمی کاربردی در سطح استان هستیم؛ این سیستم جهت رصد آنلاین فعالیتهای آموزشی در سطح مراکز است.
او تصریح کرد: تدوین و بازنگری برنامههای درسی متناسب با نیاز بازار کار، یکی از مأموریتهای جدی دانشگاه است.
جعفری اضافه کرد: در حوزه آموزشهای کوتاهمدت، رویکرد نیازآفرینی را در دانشگاه جامع داریم؛ یعنی در کوتاهترین زمان دورههای کوتاهمدتی که موردنیاز بازار کار هستند بهمنظور ارتقاء سطح دانش، مهارت و بینش در مهارتجو و در قالبهایی که تعریف شده ازجمله ترابار برگزار میشوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی، توسعه پایدار به همراه توسعه کیفی است که در همین راستا تکریم اربابرجوع یکی از اولویتهای اصلی ماست، همچنین حفظ حرمت دانشجو بسیار اهمیت دارد و در کنار این موارد میتوانیم آموزشهای شغل محور را بهعنوان یکی از اولویتهای جدی دانشگاه داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان یادآور شد: در حوزه فرهنگی و دانشجویی با برنامههایی که در این حوزه با همکاری نهاد رهبری داریم به دنبال ارتقا خداباوری و خودباوری در دانشجویان هستیم و این امر از طریق ترویج فرهنگ مهارتآموزی و اشتغال و کارآفرینی و حمایتی که باید از کانونهای دانشجویی داشته باشیم و تقویت شبکهسازی بین دانشجویان، اساتید فرهنگی و فعالان انجام میشود.
وی حمایت از انجمنهای علمی یکی از برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری عنوان کرد و گفت: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در موضوعات روز کشور با هدف تقویت و بست فضای گفتگو، نقد و مطالبهگری در بین دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو برنامههای ما است.
جعفری در پایان بیان کرد: انشاءالله با کمک همکارانم در مجموعه دانشگاه، بتوانیم دانشآموختگانی را تربیت کنیم که سفیران خوبی برای اشتغال و کارآفرینی باشند و بتوانند با اثربخشی در حوزههای شغلی و در چرخه اجرایی کشور ایجاد میکنند سفیران خوبی برای اشتغال و کارآفرینی باشند و بتوانند با اثربخشی در حوزه شغلی، شاهد ارتقاء بهرهوری در سطح جامعه باشیم.
انتهای پیام
نظرات