• یکشنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403081309532
  • خبرنگار : 50225

/گزارش/

درباره خواسته‌های دانش‌آموزان خوزستانی در روزی که به نام آن‌ها است

درباره خواسته‌های دانش‌آموزان خوزستانی در روزی که به نام آن‌ها است

ایسنا/خوزستان مدرسه‌ها از مکان‌های مهم برای علم‌آموزی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان هستند؛ کودکان و نوجوانان بهترین سال‌های عمر خود را در مدرسه می گذرانند بنابراین وجود محیط مناسب و شاداب برای پیشرفت آن‌ها بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، دانش‌آموزان در مدرسه شکست یا موفقیت را تجربه می‌کنند و این موضوع نقش پررنگ آموزش و پرورش در موفقیت نسل آینده کشور را نشان می‌دهد. به مناسبت ۱۳ آبان ماه روز دانش‌آموز به سراغ چند دانش‌آموز خوزستانی رفتیم تا مطالبات آن‌ها از آموزش و پرورش را بشنویم.   

کم و کاستی‌های تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای

احمد دانش‌آموز یکی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای اهواز است. او در مورد نحوه انتخاب رشته خود گفت: با راهنمایی و مشاوره، یکی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای را انتخاب کردم تا در آینده دغدغه کار نداشته باشم اما وقتی وارد هنرستان شدم با چیز دیگری مواجه شدم.

او گفت: انتظار داشتم آموزش‌های عملی به گونه‌ای باشد که مهارت‌ها را خوب بیاموزم اما آموزش‌ها به گونه‌ای نیست که در این چند سال بتوانم همه چیز را یاد بگیرم و اگر به آموزشگاه آزاد می‌رفتم، کار را زودتر یاد می‌گرفتم.

احمد بیان کرد: از طرف دیگر با کمبود تجهیزات مواجه هستیم و کتاب‌ها را دیرتر از رشته‌های نظری به ما تحویل دادند.

او گفت: وقتی اول مهر به مدرسه رفتیم انگار به انبار رفته بودیم نه مدرسه‌ای که از دیدن آن ذوق کنیم و اولین روز مدرسه را با نظافت کارگاه‌ها گذراندیم. بالاخره آن چیزی که گفته می‌شود با عمل متفاوت است و تقریبا از انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای پشیمان شدم چون اگر رشته دیگری می‌رفتم می‌توانستم آموزش فنی و حرفه‌ای را از بیرون بهتر یاد بگیرم.

مساله تفاوت بین‌نسلی در مدرسه‌ها

مهسا نیز که یک دانش‌آموز کلاس نهمی است، گفت: بعضی از کادر مدرسه ما سن بالایی دارند و تفاوت بین نسلی زیادی داریم و وقتی ما چیزی را بیان می‌کنیم اصلا ما را درک نمی‌کنند و انتظار دارند ما مانند دوران خودشان رفتار کنیم.

او افزود: با اینکه احترام کادر مدرسه را نگه‌می‌داریم اما همین که خواسته‌مان را بیان می‌کنیم به ما می‌گویند باید ادب را رعایت کنیم یا پرخاشگری نکنیم در حالی که اصلا متوجه نیستند ما چی می‌گوییم.

مهسا اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل مدرسه ما این است که در کارهای کلاسی و برنامه‌هایی که مهم نیست خیلی سختگیری می‌کنند در حالی که باید ما را برای امتحانات نهایی آماده کنند.

به مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان توجه شود

ضحا هم که دانش‌آموز کلاس هشتم در اهواز است در مورد مطالبه خود از آموزش و پرورش گفت: از مسئولان نظام آموزشی می‌خواهم از هر اقدامی برای پیشرفت دانش‌آموزان و دانشجویان کوتاهی نکنند تا سطح آموزشی ما ارتقا پیدا کند.

او با اشاره به برخی کمبودهای امکانات آموزشی افزود: امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که تنها دغدغه من دانش‌آموز، درس خواندن باشد و کمبودهای آموزشی مانع پیشرفت ما نشوند.

ضحا بیان کرد: انتظار دارم به مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان هم توجه شود چون اگر به این مساله توجه نشود، در پیشرفت تحصیلی تاثیر می‌گذارد.

سطح علمی معلمان باید بیشتر شود

زهرا هم یکی دیگر از دانش‌آموزان اهوازی که در کلاس دهم تحصیل می‌کند؛ او گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات ما این است که جامعه و والدین همراه ما باشند و درک‌مان کنند.

او افزود: همچنین آموزش و پرورش باید تلاش کند سطح علمی معلمان بیشتر شود چون الان با مشکلات زیادی در این خصوص مواجه هستیم.

زهرا گفت: آموزش و پرورش نقش زیادی در حل مشکلات ما دارد و می‌تواند از ما حمایت کند اما به نظر من دانش‌آموز، تا الان نتوانسته‌اند آن گونه که باید شرایط خوبی برای حل مشکلات ما فراهم کنند.

از گرمای کلاس‌های خوزستان تا سطح آموزشی معلمان

سعید که از دانش‌آموزان رشته تجربی در یکی از مدرسه‌های اهواز است، در مورد انتظارات خود از آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات ما این است که کلاس‌مان گرم است. کولر داریم اما انگار خاموش است. وقتی کلاس گرم باشد چطور انتظار دارند ما خوب درس یاد بگیریم یا حتی معلم  بتواند خوب درس بدهد.

او ادامه داد: یکی دیگر از مسائل، سطح آموزشی معلمان است. بعضی از معلمان اصلا نمی‌توانند خوب مطالب را انتقال دهند و مجبور می‌شویم به آموزشگاه‌های آزاد برویم که بسیار گران است.

سعید بیان کرد: امیدواریم در مدرسه کلاس‌های فوق‌العاده بیشتر و با حضور اساتید برتر برای ما بگذارند تا در کنکور رتبه خوبی بیاوریم.

مقایسه نکنید!

مریم هم که دانش‌آموز مقطع ابتدایی یکی از مدارس کم‌برخوردار اهواز است، گفت: معلم ما همیشه ما را با بقیه بچه‌ها مقایسه می‌کند و وقتی من یک سوال را جواب نمی‌دهم سریع می‌گوید چرا دوستت خوب جواب داد. من خیلی از این حرف ناراحت می‌شوم برای همین معلمم را دوست ندارم.

او ادامه داد: کلاس ما خیلی شلوغ است و بعضی وقت‌ها حتی نمی‌شنویم معلم چه چیزی می‌گوید. 

دغدغه تاثیر معدل در کنکور

فاطمه یکی دیگر از دانش‌آموزان اهوازی گفت: باید کمی سخت‌گیری شود. ما پایه نهم هستیم اما دبیری داریم که امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم را از ما می‌گیرد و نمره‌ها را در کارنامه تاثیر می‌دهد.

او افزود: معدل نهم در کنکور تاثیر دارد و اگر ما نمره پایین بگیریم و این نمره‌ها را در کارنامه اعمال کنند در رتبه کنکور ما هم اثر می‌گذارد.

این دانش‌آموز گفت: مدرسه ما دولتی است و مشکلی از نظر امکانات نداریم و تنها کمی در تجهیزات آزمایشگاهی کمبود داریم.

در خصوص نقش آموزش و پرورش در رفع مشکلات دانش‌آموزان از مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان پرسیدیم که چه کارهایی انجام شده است و چه کارهایی باید در استانی با شرایط خوزستان انجام شود.

عبدالله حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نیازهای دانش آموزان مختلف است و باید بر اساس شرایط سنی و اقتضائاتی که وجود دارد، برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: در دوره ابتدایی وظیفه تحکیم مبانی و ارائه آموزش‌های تربیتی و پرورشی برای تحکیم بنیان‌ها اجرا می‌شود. در حوزه متوسطه اول نیز دانش‌آموزان باید با مهارت‌ها آشنا شوند زیرا قرار است از این مقطع برای انتخاب رشته و آینده خود تصمیم بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره امتیازبندی مدیران بر اساس اجرای مسابقات و جشنواره‌های مختلف عنوان کرد: باید زمینه رشد دانش‌آموز در موارد مختلف فراهم شود تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد.

تاکید بر هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و ریاضی

حبیبی با تاکید بر لزوم توسعه متوازن در خوزستان بیان کرد: خوزستان یک استان صنعتی و نیازمند تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های ریاضی و فنی و حرفه‌ای است اما هنوز به هدف خود در این زمینه نرسیده‌ایم؛ امیدواریم به زودی شاهد هدایت بیشتر دانش‌آموزان به سمت این رشته‌ها باشیم.

لزوم آموزش مهارت‌های زندگی در دوره ابتدایی

وی در خصوص نیازهای دانش‌آموزان از نظر جامعه‌شناسی و روان‌شناختی عنوان کرد: ممکن است دانش‌آموزی در معرض آسیب‌های اجتماعی باشد بنابراین باید از همان دوره ابتدایی، مهارت‌های زندگی مانند نه گفتن، سبک پوشش، نظم و انضباط و مشخصات دوست خوب را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

حبیبی بیان کرد: اگر در این مقطع این آموزش‌ها را ارائه ندهیم ممکن است در مقاطع بالاتر دچار آسیب شوند و نتوانند خود را کنترل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یکی از کارهای مهم آموزش و پرورش در زمینه رفتار معلمان با دانش‌آموزان و والدین، توانمندسازی معلمان است که در این زمینه باید آموزش‌ها هماهنگ باشند و این موضوع، مستمر در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، روز دانش‌آموز روزی برای یادآوری اهمیت توجه به خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان به ویژه در مدارس است؛ دانش آموزان باید شنیده شوند و مطالبات‌شان رفع شود تا خوب بیاموزند و کشور را بسازند و ۱۳ آبان این فرصت برای شنیدن صدای آن‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha