«روحالله پارسی» در خصوص چالشهایی که دانشآموزان با آن مواجهند به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از مهمترین چالشها، عدم تناسب محتوای آموزشی با نیازهای بازار کار و زندگی روزمره است، دانشآموزان ما مطالب زیادی را حفظ میکنند اما نمیدانند چگونه از این دانش در زندگی واقعی استفاده کنند.
وی گفت: تنوع یادگیری و استفاده از روشهای فعال آموزشی یکی دیگر از چالشهای جدی است، هنوز هم در بسیاری از کلاسها روش سنتی تدریس حاکم است و دانشآموزان بهصورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت ندارند.
این کارشناس ارشد افزود: دسترسی همه دانشآموزان به امکانات آموزشی یکسان یکی از مهمترین حقوق آنها است اما این امکان در کشور هنوز فراهم نشده است.
پارسی افزود: برای برطرف کردن مشکل عدم تناسب آموزش با بازار کار، باید محتوای آموزشی را بهروزرسانی کنیم و مهارتهای کاربردی مانند کار گروهی، حل مسئله و خلاقیت را در برنامههای درسی بگنجانیم همچنین، ارتباط صنعت و دانشگاه باید تقویت شود تا دانشآموزان با نیازهای واقعی بازار کار آشنا شوند.
وی یکی از مهمترین مشکلات آموزشی دانشآموزان را حجم زیاد کتب درسی و دویدن معلم و دانشآموز بهدنبال سرفصلهای کتب است که از سرفصلها عقب نیفتند، در حالی که سرفصلها زیادند و باید عجله کرد، فرصت فهم و کاربرد این سرفصلها برای دانشآموز ممکن نمیشود.
پارسی گفت: برای تنوعبخشی به روشهای تدریس، باید از فناوریهای نوین آموزشی استفاده کنیم و به دانشآموزان فرصت دهیم تا بهصورت فعال در یادگیری مشارکت کنند همچنین آموزش ضمن خدمت معلمان باید بهصورت جدی پیگیری شود تا آنها با روشهای جدید تدریس آشنا شوند.
وی تصریح کرد: برای تحقق عدالت آموزشی، باید به مناطق محروم توجه ویژه داشته باشیم و امکانات آموزشی آنها را ارتقا دهیم.
این دبیر آموزش و پرورش گفت: خانواده نقش بسیار مهمی در آموزش و پرورش فرزندان دارد والدین باید بهعنوان اولین مربیان، به مطالعه و یادگیری فرزندان خود اهمیت دهند و با مدرسه همکاری کنند والدین باید محیطی آرام و انگیزهبخش را برای مطالعه فرزندان خود فراهم کنند.
وی افزود: بهبود کیفیت آموزش و پرورش نیازمند همکاری همه جانبه مدارس، خانوادهها، دولت و جامعه است.
/
انتهای پیام
نظرات