شاهرخ اکبری دیلمقانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه هر رخداد هنری بهدنبال دارد در درجۀ نخست، فعال کردن فضای فرهنگی هنری و به نوعی ایجاد تحرک و تزریق و یا دمیدن انرژی مضاعف به روح و روان هنرمندان و مردم آن شهر و منطقه است.
او با بیان اینکه خلق مجسمه و یا سردیس بزرگان و مفاخر شهرها و نصب آنها در فضاهای شهری در معرفی و ماندگاری این شخصیتها اثرگذار خواهد بود، به ضرورت برگزاری سمپوزیومهای مجسمهسازی در شهرها نیز اشاره کرد و توضیح داد: سمپوزیوم، فستیوالی است که ثمرات بسیار زیادی دارد و در زمان برگزاری، انرژی، شادی و امید را در فضای شهری ایجاد کرده و میتواند جرقهای باشد تا شاید کودکان، نوجوانان و جوانان با دیدن چگونگی خلق مجسمهها، به سمت هنر تشویق شوند که تجلی و آرامشبخش روح انسانهاست و میتواند در تلطیف احساسات یک شهر و یک جامعه موثر باشد.
این عضو برجسته انجمن مجسمهسازان ایران که سردیس محمود فرشچیان، شهید علیرضا یاسینی سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردیس عبدالحسین زرینکوب، سردیس میر فندرسکی و بسیاری دیگر از سردیسها و یادمانهای مفاخر ایران را خلق کرده است، گفت: سمپوزیوم به معنای ثبت در تاریخ است.
او توضیح داد: سمپوزیومها نوعی ثبت در تاریخ بوده و بهدنبال شناسایی ارزشها و تقدیر از بزرگان و مفاخر شهر و کشور و همچنین شهدایی است که جانشان را در راه دفاع از سرزمین از دست دادند؛ درواقع سمپوزیومها به معنای ارزشگذاری و بزرگداشت افرادی است که به نماد و نشانه تبدیل شدهاند و درنتیجه تاریخ نیز ثبت خواهد شد.
دیلمقانی تأکید کرد: یکی از روشهای آشنایی نسل جدید با بزرگان و شخصیتهای فرهنگی شهرها این است که شهرداریها نسبت به برگزاری رویدادها، همایشها و سمپوزیومها بهمنظور معرفی این مفاخر اهتمام جدی داشته و به یاد داشته باشند که هر تحول مثبتی از مسیر فرهنگ و هنر و توجه به داشتههای تاریخی و هویتی اتفاق میافتد که قطعاً بخش بزرگی از این داشتهها بزرگان و مفاخر پرشمار شهرهای ایران در عرصههای مختلف بهویژه عرصۀ فرهنگ و هنر است.
انتهای پیام
نظرات