• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۷
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403080705169
  • خبرنگار : 71604

حدس و گمان‌ها درباره هوش مصنوعی مخفی «اوریون»

حدس و گمان‌ها درباره هوش مصنوعی مخفی «اوریون»

برخی از پایگاه‌های خبری در روزهای گذشته از انتشار مدل جدید هوش مصنوعی «اوریون» شرکت «اوپن‌ای‌آی» در ماه دسامبر خبر دادند اما این خبر از سوی شرکت تکذیب شد. این گزارش به بررسی برخی احتمالات درباره هوش مصنوعی مخفی شرکت «اوپن‌ای‌آی» پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در دنیای هوش مصنوعی مولد، ChatGPT شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) از ابتدا هیجان‌انگیز بود و این شرکت با انتشار مدل‌های جدید و بهبودیافته GPT در دو سال گذشته به حفظ این شتاب ادامه داد. اگرچه سایر شرکت‌ها مانند «گوگل» و «متا» در حال رسیدن به اوپن‌ای‌آی هستند اما رقابت برای هوش مصنوعی مولد هرگز حداقل تا زمانی که «هوش مصنوعی جامع» به دست بیاید، پایان نخواهد یافت.

به نقل از ایندین اکسپرس، در روزهای گذشته گفته شد اوپن‌ای‌آی در حال توسعه یک نمونه جدید از مدل زبانی بزرگ است که در داخل شرکت با نام «اوریون»(Orion) شناخته می‌شود اما هیچ ارتباطی با عینک هوشمند متا موسوم به «اوریون ای‌آر»(Oryon AR) ندارد. از این مدل جدید، با نام GPT-5 نیز یاد شده است.

گزارش‌های متعدد ادعا کردند که مدل بعدی هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی ممکن است در دسامبر ۲۰۲۴ عرضه شود اما سخنگوی شرکت اخیرا در مصاحبه با وب‌سایت «ورج»(Verge) این موضوع را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

«اوپن‌ای‌آی» انتشار مدل جدید هوش مصنوعی را تکذیب کرد

تکذیب این خبر ممکن است با کناره‌گیری بسیاری از مدیران ارشد اوپن‌ای‌آی از جمله «میرا موراتی»(Mira Murati) که قبلا مدیر ارشد فناوری آن بود، مرتبط باشد.

همچنین، در گزارش ورج آمده که اوریون ممکن است مانند GPT-4o یک نسخه تجاری را برای عموم مردم نداشته باشد. در عوض، یک نسخه از این مدل در اختیار شرکای اوپن‌ای‌آی مانند «مایکروسافت» قرار خواهد گرفت.

اوپن‌ای‌آی از زمان انتشار GPT-4 در مارس ۲۰۲۴، چندین مدل بازنگری‌شده از آن را مانند GPT-4o و o1 معرفی کرده و ممکن است مجبور باشیم حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۵ منتظر بمانیم تا یک خبر رسمی را درباره اوریون مخفی اوپن‌ای‌آی دریافت کنیم که شاید با عنوان تجاری GPT-5 شناخته شود.

ممکن است GPT-5 با قابلیت‌های استدلالی استثنایی، توانمندترین مدل زبانی بزرگ جهان باشد. براساس چندین گزارش، احتمال دارد که اوپن‌ای‌آی پیش‌آموزش مدل را در دسامبر ۲۰۲۴ به پایان برساند و ممکن است چند ماه بیشتر طول بکشد تا مدل جدید پیش از رونمایی رسمی اصلاح شود.

با وجود این، GPT-5 فعلا به شرایط یک هوش مصنوعی جامع دست پیدا نخواهد کرد. گزارش‌های متعدد حاکی از این هستند که این مدل فقط راهی برای دستیابی به اوج هوش مصنوعی است. البته، GPT-5 تقریبا در همه زمینه‌ها از GPT-4o بهتر عمل خواهد کرد.

GPT-5  احتمالا یک مدل هوش مصنوعی چندوجهی است که می‌تواند ورودی متن، صدا و تصویر را بگیرد و متن، صدا و تصویر یا ترکیبی از دو یا چند مورد از این پارامترها را تولید کند. GPT-5 مانند مدل‌های «لاما ۳.۲»(Llama 3.2) و «جمینای»(Gemini) احتمالا در اندازه‌های مختلف عرضه خواهد شد که هر کدام برای موارد استفاده متفاوتی هستند.

عملکرد یک مدل هوش مصنوعی با تعداد پارامترهایی که براساس آن آموزش دیده، ارزیابی می‌شود و گزارش شده که این مدل دارای بیش از ۱.۵ تریلیون پارامتر است. بدین ترتیب، انتشار GPT-5 در آینده می‌تواند یکی از مهم‌ترین دوره‌ها را برای مدل‌های زبانی بزرگ رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha