• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403080704995
  • خبرنگار : 71661

رسانه هنگ‌کنگی: پوتین پیروز است

رسانه هنگ‌کنگی: پوتین پیروز است

مقامات و رسانه‌های غربی سعی دارند قدرت و محبوبیت روسیه و رئیس‌جمهور این کشور را ضعیف نشان دهند، اما حضور سران ۳۲ کشور و دبیرکل سازمان ملل در اجلاس اخیر بریکس در روسیه نشان داد کشورهای جهان برای همکاری با روسیه آماده و مشتاق هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه هنگ‌کنگی در مقاله‌ای با اشاره به محبوبیت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس اخیر سران بریکس در کازان، گزارش داد، رهبران و رسانه‌های غربی قدرت او را دست‌کم گرفته‌اند و در حالی او را به بی‌اخلاقی متهم می‌کنند که از جنایات صهیونیست‌ها در غزه حمایت کرده‌اند.

به گزارش «ساوث چاینا مورنینگ پست»، غرب سعی دارد رئیس‌جمهور روسیه را به‌عنوان چهره‌ای نکوهیده و منزوی نشان دهد، اما او هفته گذشته در اجلاس سران بریکس در شهر کازان روسیه، میزبان مقامات ارشد ۳۲ کشور و همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بود.

به گزارش این رسانه، فهرست کشورهایی که خواستار عضویت در بریکس هستند آنقدر طولانی شده که اعضای این گروه اکنون در حال بررسی اولویت کشورهای خواستار عضویت هستند. علاوه بر این، روسیه در روزهای اخیر یک رزمایش دریایی در اقیانوس هند را به همراه ایران و عمان برگزار کرد و عربستان سعودی، هند، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش نیز به‌عنوان ناظر حضور داشتند.

شاید بریکس هنوز به ایجاد یک نظام جهانی و مالی جدید نرسیده باشد، اما واضح است پوتین دوستان زیادی در جهان دارد که اهداف مشترکی دارند. از هند گرفته تا کشورهای عربی و از آفریقا گرفته تا کشورهای مرکزی آسیا، پوتین در جهان خارج از غرب متحدان زیادی دارد که برای همکاری روسیه نه‌تنها آمادگی، بلکه اشتیاق دارند. بر خلاف ادعای غرب، چین تنها متحد اصلی روسیه نیست.

رسانه هنگ‌کنگی: پوتین پیروز است
دبیرکل سازمان ملل در کنار پوتین در اجلاس بریکس

در این گزارش آمده است: «وحدت غرب که بسیار درباره آن تبلیغ شده بود، فروپاشیده است. ممکن است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده باشد و قول داده است که جنگ اوکراین را به‌سرعت پایان دهد. او حق دارد چنین فکری کند، همان‌طور که جو بایدن در خروج از افغانستان حق داشت؛ اما به نظر می‌رسد پریدن در یک گودال جدید به‌محض خروج از گودال قبلی، در تاروپود سیاست خارجی آمریکا نهادینه شده است.»

بر اساس این گزارش، شاید جنگ اوکراین مشکل بزرگی در اروپا یا حتی به‌اصطلاح «غربِ جمعی» باشد، اما بقیه جهان هرگز این جنگ را مشکل اصلی خود نمی‌دانند. بااین‌حال، غرب سعی دارد جنگ اوکراین را به مسئله‌ای برای تمام کشورها بدل کند و این باعث شده کشورهای جهان به ائتلاف‌هایی مانند بریکس روی بیاورند.

ساوث چاینا مورنینگ پست با اشاره به اینکه تحریم‌های انبوه آمریکا علیه کشورهای رقیبش باعث شده دیگر کشورها به فکر تامین یک مسیر تجاری و مالی امن باشند، گزارش داد: «آنها دیده‌اند که واشنگتن و بروکسل چطور از سیستم‌های مالی، تجاری و اینترنت جهانی به‌عنوان سلاحی علیه روسیه استفاده کرده‌اند.»

رسانه هنگ‌کنگی: پوتین پیروز است
سران کشورها در اجلاس بریکس

آمریکا کشورهای بسیاری مانند کوبا یا ونزوئلا را هدف شدیدترین تحریم‌ها قرار داده و به اقتصاد آن‌ها آسیب زده است، اما امروز مشخص است که نمی‌تواند این کار را با روسیه انجام دهد. با وجود تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال مالی جاری ۳.۶ درصد رشد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: «تعداد کمی از سیاستمداران و کارشناسان غربی این موضوع را می‌پذیرند، اما سرعت بازسازی و احیای اقتصاد در روسیه خارق‌العاده بوده است.»

رسانه هنگ‌کنگی با اشاره به اینکه غربی‌ها روسیه را دست‌کم گرفته و انتظار فروپاشی آن را دارند، آمده است: «اکنون این اوکراین است که در حال فروپاشی است.» صندوق جمعیت سازمان ملل تخمین زده است که اوکراین از سال ۲۰۱۴ تا امروز بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ۴۵ میلیونی خود را از دست داده است.

این رسانه ادعای مقامات غربی مبنی بر اینکه روسیه تهدیدی جدی برای حاکمیت ملی اوکراین و اخلاقیات است، مردود دانسته و تاکید کرد که قدرت‌های غربی تحت رهبری آمریکا، نه‌تنها تخریب کامل غزه توسط رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به لبنان را پذیرفته‌اند، بلکه آن را تسهیل کرده‌اند.

در خاتمه گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست آمده است: «کسانی که نتانیاهو را تا دندان مسلح کرده‌اند، نمی‌توانند به لحاظ اخلاقی علیه پوتین ادعایی داشته باشند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha