• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403080704768
  • خبرنگار : 71038

بقائی: نوع پاسخ ایران به اسرائیل با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد

بقائی: نوع پاسخ ایران به اسرائیل با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: ما از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ‌دهی قاطع و موثر به تجاوز رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم و قاعدتاً نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی بود.

بقائی در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته، دفاع غیرتمندانه پدافند هوایی کشور در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی بود، گفت: این دفاع نقطه عطفی در تاریخ سرزمین کشورمان بود.

او در همین ارتباط شهادت چهار نفر از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران را که در دفاع از کشور به شهادت رسیدند، تسلیت گفت.

بقائی همچنین حمله تروریستی در شرق کشور که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی کشور شد را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فرا رسیدن روز سازمان ملل متحد و با انتقاد از بی‌عملی این نهاد در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: مسئولیت این وضع برعهده حامیان رژیم صهیونیستی و در راس آن آمریکاست که مانع از هرگونه اقدام عملی از سوی شورای امنیت برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده است.

بقائی همچنین به شهادت رسیدن خبرنگاران در روزهای گذشته توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از خبرنگاران حاضر در جلسه مطبوعاتی خود خواست به احترام این خبرنگاران از جای خود بلند شده و یک دقیقه سکوت کنند.

او همچنین در ابتدای نشست خود گزارشی از نشست سران بریکس در کازان روسیه که «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کرده بود، ارائه کرد.

امیدواریم طی ۲ هفته آینده اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه گزارشی از اقدامات وزارت خارجه جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و بازگشت صلح و ثبات در منطقه و تلاش برای پاسخگویی رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت‌هایش گفت: درخواست ایران برای برگزاری نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی ارائه شده و پیگیری و هماهنگی این موضوع مراحل نهایی خود را طی می‌کند؛ امیدواریم طی ۲ هفته آینده این اجلاس برگزار شود.

بقائی گفت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران «توقف فوری جنایت در غزه و لبنان، بسیج جامعه جهانی برای آوارگان و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی» را دنبال کرده است.

حضور آمریکا در منطقه باعث افزایش تنش شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد طرح جدید مطرح شده در ارتباط با آتش‌بس در منطقه گفت: به نظرم کلمه آتش‌بس در این ارتباط یک کلمه دقیقی نیست و بلکه در اینجا عبارت درست ضرورت توقف نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی است که یک طرفه در حال انجام است.

او با بیان اینکه هدف ما از ابتدا توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بوده و از هر ابتکاری در این زمینه استقبال کرده‌ایم، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: طرف‌هایی که شما در این ارتباط از آن‌ها نام بردید، به نظرم در این زمینه جدیت ندارند و حضورشان در منطقه نه تنها منجر به کاهش تنش در منطقه نشده بلکه باعث افزایش تنش شده است، چنان که دیدیم چند روز بعد از حضورشان در منطقه شاهد حمله رژیم صهیونیستی به ایران بودیم.

هر کشوری که دغدغه صلح دارد باید به تجاوز رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد

بقائی درباره واکنش کشورهای منطقه به تجاوزگری رژیم صهیونیستی نیز گفت: از واکنشی که نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و محکومیت قاطع توسط کشورهای منطقه که البته غیر از این انتظار نمی‌رود؛ هر کشوری در منطقه و خارج از آن که دغدغه صلح و امنیت بین‌المللی دارد باید نسبت به این تجاوز واکنش نشان دهد. کشورهای منطقه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و جلوگیری از گسترش دایره جنگ، وظیفه و مسئولیت تک‌تک‌ ماست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: این محصول گفت‌وگوهای وزیر خارجه بود و در واکنش‌ها خود را نشان داد. ضمن اینکه معتقدیم رویکرد دیپلماتیک و رایزنی‌ها، می‌تواند کماکان راه و ابزاری برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد و در این زمینه توفیقات خوبی را به دست آورده‌ایم.

او افزود: موج محکومیت‌ها نشانه اجماع منطقه و فراتر از آن است. این نشانگر رسیدن کل کشورهای منطقه به این جمع‌بندی است که مشکل اصلی ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و ریشه تنش هم اشغالگری ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی در فلسطین است و همه کشورها نگران گسترش دامنه جنگ هستند. مخاطب این‌ها حامیان رژیم صهونیستی هستند که تاکنون مانع از اقدام جدی در سازمان ملل شده‌اند.

نیروهای مسلح ما تحرکات رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه اعلام کرده که عصر جمعه نشانه‌هایی مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به ایران دریافت کرده بودیم و اکنون این سوال مطرح است که این نشانه‌ها از طرف چه کشورهایی به ایران  ارسال شده است، گفت: یکی از نتایج رایزنی‌های چند هفته اخیر وزیر خارجه و مشورت‌های نزدیک با کشورهای منطقه، رسیدن به این نتیجه بود که کشورها باید شرایط را رصد کنند و در صورت ضرورت هر تحرکی را به اطلاع هم برسانند.

او همچنین گفت: نیروهای مسلح ما به صورت مستمر تحرکات رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنند و در همین چهارچوب شاهد بودیم که پدافند ما به موقع وارد عمل شد و بخش عمده‌ای از پرتابه‌های رژیم صهیونیستی را دفع کرد.

نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ ایران به حمله نظامی رژیم صهیونیستی، نظامی خواهد بود یا دیپلماتیک گفت: در حوزه دیپلماسی، پیام‌ها همیشه در حال رد و بدل شدن است اما برای همه روشن است ایران از حق خود در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. این حقی است که هم مسئولیت دولت ایران است و هم حقی است که طبق حقوق بین‌الملل برای هر کشوری که در برابر تجاوز و استفاده غیرقانونی از زور قرار می‌گیرد، وجود دارد.

بقائی گفت: تاکید می‌کنم که موضع ما روشن است و ما از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ‌دادن قاطع و موثر به تجاوز رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم و قاعدتاً نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

به هیچ عنوان قائل به نظامی‌شدن برنامه هسته‌ای نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره تغییر دکترین هسته‌ای ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی گفت: موضع ما در ارتباط با سلاح کشتارجمعی روشن است. طبق فتوای عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور و ارزیابی‌های منطقی به هیچ عنوان قائل به نظامی‌شدن برنامه هسته‌ای نیستیم.

رابطه خود را با دیگر کشورها از جمله اروپا دنبال می‌کنیم

او درباره حضور ایران در بریکس نیز گفت: بریکس مجموعه‌ای از کشورهای بسیار مهم، اقتصادهای نوظهور و مستقل هستند. هدف بریکس ارتقای صلح، امنیت و توسعه و همکاری است. این‌ها اهداف سازمان ملل است اما سازمان ملل نشان داده تحت تاثیر نفوذ برخی از اعضای قدرتمند خود، نتوانسته اهداف خود را محقق کنید. بریکس ائتلافی است برای اینکه یک تعدیلی در مناسبات نامناسب ایجاد کند.

بقائی تاکید کرد: ما به غیر از یکی دو کشورهای با آن‌ها مشکل داریم، رابطه خود را با دیگر کشورها از جمله اروپا دنبال می‌کنیم و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

آمریکا رژیم صهیونیستی را مهار کند 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی گفت: رویکرد آمریکا همیشه مشخص بوده است و دلیل عمده جری‌شدن رژیم صهیونیستی در ادامه‌دادن جنایت‌های خود، حمایت‌های آمریکاست. دولتمردان آمریکایی نه فقط با توصیه، بلکه با توقف حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی، این رژیم را مهار کنند به‌جای اینکه از کشورهای دیگر بخواهند خویشتن‌داری کنند. 

او تاکید کرد: متاسفانه همیشه مسیر اشتباه را انتخاب کرده‌اند و در این مورد هم این روش را تکرار می‌دهند.

امیدواریم دوستان ما در عراق اجازه ندهند نقض حریم هوایی این کشور تکرار شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ به این سوال که گفته شده که رژیم صهیونیستی از طریق حریم هوایی عراق به ایران حمله کرده و آیا ایران در این ارتباط با مقامات عراق رایزنی و گفت‌وگو کرده و اعتراضی در این زمینه داشته است، گفت: ما در رایزنی‌های ۲ هفته اخیر در منطقه از همه کشورهای منطقه این اطمینان مهم را دریافت کردیم که خاک و فضای هوایی کشورشان را برای اقدام ایذایی در اختیار هیچ طرفی قرار نمی‌دهند و این یک وظیفه حقوقی و بین‌المللی برای کشورهاست. 

او گفت: در مورد آنچه که اتفاق افتاده و در رسانه‌ها مطرح شده است ما نیز این موضوع را شنیده‌ایم. 

بقائی با اشاره به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و مورد مطرح شده در آن در این زمینه گفت: دیدگاه‌ها و نظرات خود را به دولت عراق اعلام کردیم و انتظار داریم که دوستانمان در عراق واکنش لازم را از جمله از طریق ثبت شکایت در سازمان ملل انجام دهند و اجازه ندهند که این‌گونه اتفاق‌ها تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید به این موضوع نیز توجه داشت که رژیم صهیونیستی در انجام جنایت‌های خود هیچ حد و مرزی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی کشورها را برای تجاوز علیه کشوری دیگر نقض کرده است.

ما امنیت خودمان را از هیچ جایی خریداری نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگاری که با به کار بردن الفاظی ناپسند علیه مقامات روسیه مدعی بود این کشور، ایران را در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان تنها گذاشته است و ایران به تنهایی در برابر این جنایت ایستاده است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: این مکان جایی برای سوال پرسیدن است نه نخواندن بیانیه و این جمع نیز جمع فرهیخته‌ای و باید همه ما رعایت نزاکت معمول را داشته باشیم.

بقائی در ادامه گفت: یکی از افتخارات ایران که محصول خون هزاران شهید و پایمردی ایران است متکی بودن به قدرت خود است. ایران ۴۵ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است ولی ما افتخار می‌کنیم که برای امنیت خودمان متکی به توان خودمان هستیم متکی به نیروهای مسلح شجاع خودمان هستیم . 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما امنیت خودمان را از هیچ جایی خریداری نمی‌کنیم و آنچه که ما، امنیت و مردممان را بیمه می‌کند اتکا به توانمندی‌های خودمان است.

جنگنده‌های اسرائیلی وارد حریم هوایی ایران نشدند

بقائی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جنگنده‌های اسرائیلی در جریان تجاوز اخیر این رژیم به مراکز نظامی ایران وارد حریم هوایی ایران شده‌اند، گفت: خیر.

برنامه موشکی جزء لاینفک دکترین دفاعی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: برنامه موشکی ما لازمه و جزء لاینفک دکترین دفاعی ماست و ما آن را ادامه می‌دهیم.

ابتکاری از سوی ایران و ترکیه برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در جریان است

بقائی در پاسخ در مورد تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی گفت: ابتکاری از سوی ما و ترکیه برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در جریان است و امیدواریم تعداد بیشتری از کشورها به این کارزار بپیوندند و مسئله مهم این است که رژیم صهیونیستی نتواند از این سلاح‌ها که از سوی آمریکا و حامیانش به رژیم صهیونیستی هدیه داده می‌شود، برای ادامه کشتار استفاده کند.

طرفداران رژیم صهیونیستی باید آن را وادار به توقف جنایت‌های خود کنند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و انگلیس و این‌که آیا انگلیس در جریان این گفت‌وگوی تلفنی از ایران خواسته که به تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد، گفت: انتظار ما این است که هر کسی که کمترین دغدغه برای صلح و امنیت دارد مخاطب خود را طرفی قرار دهد که بانی این وضعیت است . بانی این وضعیت رژیم صهیونیستی است و طرفداران این رژیم باید، این رژیم را وادار به توقف جنایت‌های خود کنند.

وزارت خارجه موضوع FATF را دنبال می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع بریکس و اینکه با توجه به اینکه ایران هنوز در لیست سیاه FATF قرار گرفته است، چگونه می‌تواند از ظرفیت‌های بریکس در حوزه مسائل اقتصادی استفاده کند، گفت: بریکس ظرفیت‌های زیادی را ایجاد کرده است و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و در واقع در مرحله تکامل خود قرار دارد.

او همچنین گفت: در ارتباط با موضوع FATF وزارت خارجه به عنوان یکی از مدخل‌های ذی‌ربط، گزارش خود را ارائه کرده است و با نهادهای ذی‌ربط وصاحب نقش در این زمینه از جمله وزارت اقتصاد موضوع را  دنبال می‌کند.

رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید این تجاوزات را متوقف کند

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی مبنی بر اینکه در این وضعیت پینگ‌پنگی حملات بین تهران و رژیم صهیونیستی، سیاست درازمدت ایران چیست، گفت: جواب ساده است؛ رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید این تجاوزات را متوقف کند. 

او افزود: ما در برهه‌های مختلف از خود خویشتن‌داری نشان دادیم به خاطر خیر مهم‌تر، اما متاسفانه تفسیر نامناسبی از خویشتن داری ایران در مراحل قبلی شد. برای توقف این جنایات،باید حامیان رژیم صهیونیستی این رژیم را متقاعد کنند که دست از تجاوز بردارد.

انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه آمریکا یک کریدور هوایی را در اختیار رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران قرار داده است و آیا ایران قصد ندارد که از آمریکا در ارتباط با این همکاری شکایتی کند و از ابزارهای دیپلماتیک در این زمینه استفاده کند، گفت: بعد از ظهر امروز جلسه شورای امنیت سازمان ملل برگزار می‌شود. این جلسه بنا به درخواست دوستان ما از جمله الجزایر، چین و روسیه برگزار خواهد شد، جلسه خیلی مهمی است، یک تجاوز رخ داده و انتظار داریم که شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود عمل کند و یک موضع قاطع اتخاذ کند. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در رابطه با سایر پیگیری‌ها، دستگاه دیپلماسی وظیفه خود می‌داند که از دیگر ابزارهای در دسترس موضوع را در مورد توجه قرار دهد و کار را پیگیری کند.

همیشه در دفاع از خودمان با قاطعیت عمل کرده‌ایم

بقائی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ما در آینده پیش‌رو شاهد یک جنگ فراگیر در منطقه خواهیم بود؟ گفت: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که دنبال جنگ نیستیم، ما همیشه در دفاع از خودمان با قاطعیت عمل کرده‌ایم و در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهیم. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: حتماً نگران گسترش دامنه جنگ هستیم چرا که ما بازیگر مسئوولی در منطقه هستیم؛ بازیگر مسئولیت شناسی که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ انجام می‌دهد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

ایران و مردم آن در هر شرایطی آماده دفاع از تمامیت ارضی و منافع خود هستند

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این سوال در ذهن افکار عمومی وجود دارد که آیا ما باید خودمان را مانند دوران دفاع مقدس برای یک جنگ طولانی آماده کنیم، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: من شما را به بیانیه‌هایی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده ارجاع می‌دهم. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران در هر شرایطی آماده دفاع از تمامیت ارضی و منافع خود هستند.

اظهارات ترامپ و هریس مسابقه‌دادن آن‌ها برای راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مقامات آمریکایی از جمله ۲ کاندیدای انتخاباتی این کشور در رابطه با ایران و طرح ادعاهایی علیه تهران گفت : این اظهارات به نظر می‌رسد که مسابقه دادن جریان‌های مختلف در آمریکا برای راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی است و این خود یکی از دلایل جری شدن رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌های خود است. 

بقائی ادامه داد : اظهاراتی مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا بی‌پایه و اساس است و نوعی فرافکنی از سوی مقامات آمریکایی است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد این اظهارات برای پوشاندن گسل‌ها در آمریکاست چرا که مقامات آمریکایی فکر می‌کنند از طریق این فرافکنی‌ها می‌توانند از این گسل‌ها عبور کنند.

جریان مقاومت تضمین‌کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان است

او درباره وضعیت لبنان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت دخالتی در هیچ کشوری نداشته و بنای مداخله ندارد. مردم و دولت لبنان که جریان مقاومت بخشی از آن است، باید خودشان بدون مداخلات خارجی بتوانند برای خود درباره پیشبرد روند داخلی و صلح منطقه‌ای تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: جریان مقاومت تضمین‌کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی و این برعهده مردم و جریان‌های ذی‌نفع در لبنان است که درباره گام‌های آتی خود تصمیم بگیرند.

تاریخ دقیق امضای توافق ایران و روسیه هنوز مشخص نشده است

بقائی در پاسخ به سوالی درباره زمان امضای معاهده جامع راهبردی ایران و روسیه و سفر رئیس‌جمهور به این کشور گفت: تاریخ دقیق هنوز مشخص نشده است. طرفین در حال مشورت هستند تا زمان مناسبی را درنظر بگیرند.

مقابله با تروریسم وظیفه و هدف مشترک ایران و پاکستان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره روند اجرای توافق ایران و پاکستان برای مقابله با تروریسم گفت: تروریسم، کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان را آزار می‌دهد. ما و پاکستان سال‌هاست درباره مقابله با تروریسم همکاری می‌کنیم. در مدت اخیر حملات تروریستی هم در خاک پاکستان اتفاق افتاده است. ما و پاکستان درباره ضرورت همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم آگاه هستیم.

او تصریح کرد: موافقتنامه امنیتی بین ۲ کشور که چند سال قبل امضا شد، یک مبنا و اساس خوبی برای پیشگیری و مقابله با تروریسم است. رایزنی‌ها با پاکستان ادامه دارد. مقابله با تروریسم وظیفه و هدف مشترک ۲ کشور است.

موضوع مهاجران در نهادهای مختلف تحت بررسی است

بقائی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت چهاردهم برای آینده مهاجران افغانستانی در ایران گفت: موضوع مهاجرین چندبعدی است. یک بخش، مدیریت روزمره است، بخش دیگری چگونگی رفتار با کلیت موضوع. موضوع در نهادهای ذیربط تحت بررسی است. وزارت خارجه نظارت خود را بیان کرده و در لزوم، اقدامات خود را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha