• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080604199
  • خبرنگار : 50663

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مطرح کرد

رشد صادرات ایران در گروی تقویت دیپلماسی اقتصادی

رشد صادرات ایران در گروی تقویت دیپلماسی اقتصادی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: یکی از نقاط قوت اقتصادی برای صادرات به کشورهای دیگر، تقویت دیپلماسی اقتصادی است. با توجه به وجود استانداران اقتصادی و درک دکتر پزشکیان از شرایط اقتصادی ما، برای بهبود شرایط خوش‌بین هستیم.

کاظم شیردل در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای و تاثیر آن در صادرات اظهار کرد: بحث زیرساخت مانند جاده و حمل‌ونقل جزو مهم‌ترین عناصر برای صادرات است. خوشبختانه با مرز ترکمنستان فاصله زیادی نداریم، اما در جاده‌های ما استاندارد مناسب وجود ندارد. بیشتر صادرات به آسیا میانه از طریق واگن و حمل‌ونقل ریلی بوده و اگر صادرات به صورت جاده‌ای باشد، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

وی در رابطه با میزان توقف بار در گمرک و سرعت صادرات تصریح کرد: باتوجه به اینکه سیستم‌های گمرک یکپارچه شده، روند خیلی سریع و خوب انجام می‌شود؛ بیشترین گرفتاری در صادرات، دستگاه‌هایی مانند قرنطینه است. اگر شرایط و مدارک فردی که تصمیم به صادرات دارد، آماده باشد، سرعت کار هیچ مشکلی ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به تسریع صادرات با الکترونیکی شدن روند، گفت: در گذشته صادرات حدود دو روز به طول می‌انجامید اما اکنون نهایت در ۳ ساعت کار انجام می‌شود و با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم. همه‌ سیستم‌ها الکترونیکی هستند و پیشرفت زیادی از باب الکترونیکی شدن صادرات داشته‌ایم.

شیردل در رابطه با برگشت محصولات به دلیل عدم استاندارد لازم و تضعیف برند، بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توان در صادرات سنتی کار کرد و کار باید زیرساختی انجام شود. وقتی فردی وارد حوزه صادراتی می‌شود، پیش از آن باید بازاریابی، تحقیق و شناخت از قوانین و استاندارد آن کشور را انجام و طبق آن کالای خود را آماده کند.

وی ادامه داد: در گذشته این روند سنتی بود؛ به طور مثال تصمیم داشتند کالایی که به کشور افغانستان صادر می‌شد را به کشورهای مانند چین یا اروپا صادر کنند اما اکنون این‌گونه نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در رابطه با نظام تبلیغی ما در معرفی محصولات به کشورهای مختلف اظهار کرد: در دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی فعال شد و دولت چهاردهم همان روش را ادامه می‌دهد. اگر حمایت دولتی و وزارت خارجه برای صادرات نباشد، به مشکل می‌خوریم. یکی از نقاط قوت اقتصادی برای صادرات به کشورهای دیگر، تقویت دیپلماسی اقتصادی است. با توجه به وجود استانداران اقتصادی و درک دکتر پزشکیان از شرایط اقتصادی ما، برای بهبود شرایط خوش‌بین هستیم.

شیردل در رابطه با نقاط ضعف و قوت محصولات ایران در کشورهای مختلف گفت: ما باید بسته‌بندی را مطلوب و برندسازی خود را راه بیندازیم و کارهای بلندمدت انجام دهیم. در گذشته صادرات ما موقت بود اما اکنون صادرکنندگان ما حرفه‌ای شده‌اند. صادرکنندگان در اتاق‌های بازرگانی، اتاق مشترک و تشکل‌های صادرات بحث‌های آموزشی و مشاوره‌ای دریافت می‌کنند. برای فردی که تصمیم دارد صادرکننده شود، چندین جلسه آموزشی برگزار و سپس فعالیت خود را شروع می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات به کشورهای آسیا میانه و افغانستان و کمک آن به صادرات کشور افزود: در گذشته اکسپو تهران بسیار بزرگ‌تر بود و در خراسان رضوی هم اولین نمایشگاه اکسپو برگزار شده و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تاجر و سرمایه‌گذار خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند؛ اما باز هم با مطلوبی که در ذهن ما بود فاصله دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha