• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080603744
  • خبرنگار : 50294

خانەای بە سبک و سیاق قاجاری در دل کوچە پس کوچەهای سنندج

خانەای بە سبک و سیاق قاجاری در دل کوچە پس کوچەهای سنندج

ایسنا/کردستان کوچەهای تنگ و باریک خیابان وکیل را بە دنبال یافتن آدرس اولین هتل بوتیک شهر سنندج یکی یکی پشت سرمی‌گذارم، تا بلاخرە تابلوی کوچک آبی رنگ آویزان شدە بر سر درب یکی از عمارت‌های نامی شهر سنندج نظرم را بە خود جلب می‌کند.

نزدیک می‌شوم «هتل دیاکو». این اولین هتل بوتیک استان کردستان است کە در خیابان وکیل و در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفتە و قدمت آن بە اواخر دورە قاجار بازمی‌گردد کە در طول سە سال اخیر توسط زوج خوش‌سلیقه سنندجی مرمت و بازسازی شدە است؛ از همان ابتدا اولین چیزی کە نظر هر بینندەای را بە سوی خود جلب می‌کند در چوبی هتل است کە حکایت از دوران شکوە و عظمت این عمارت در روزگاران دور دارد.

به گزارش ایسنا، از درب چوبی کە عبور کنید اولین چیزی کە نظر شما را بە خود جلب می‌کند لابی هتل با فضایی کاملاً سنتی و چایخانەی آن است کە دیدن اشیای قدیمی و عتیقە مربوط بە تاریخچە این عمارت قطعاً شما را بە وجد خواهد آورد.

هتل بوتیک دیاکو با معماری بی‌نظیر بازدیدکنندگان خود را به قعر تاریخ عصر قاجار می‌برد و آدمی را با معماری و سنت و دوران شکوە عمارت آزمودە اردلان آشنا می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: این خانە تاریخی در فهرست آثار ملی کشور بە ثبت رسیدە کە بازسازی و مرمت آن حدود سە سال بە طول انجامیدە است.

گولان فرزامی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این عمارت توسط آقای رضایی و خانم دنا عطری مرمت و بازسازی شدە کە می‌توان گفت کە بسیار بە خوبی مرمت و بازسازی شدە است.

وی عنوان کرد: این خانە از طریق مادە ۲۷ و در زمانی بە آقای رضایی واگذار شد کە کسی از این اقدامات پشتیبانی و استقبال نمی‌کرد.

خانەای بە سبک و سیاق قاجاری در دل کوچە پس کوچەهای سنندج

فرزامی مساحت این بنا را حدود ۵۳۰ مترمربع و زیربنای آن را ۷۰۰ مترمربع دانست و افزود: هزینە تمام بازسازی و مرمت این خانە تاریخی تاکنون ۹ میلیارد تومان بودە است و برای بازسازی و مرمت آن حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شده است. 

مدیر هتل بوتیک دیاکو در ادامە سخنان معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: سە سال پیش این بنا از طریق مادە ۲۷ بە ما واگذار شد کە متاسفانە با مشکلات بسیاری در ساخت و بازسازی این بنا مواجە شدیم.

دیاکو رضایی اظهار کرد: سە سال پیش کە این بنا در اختیار ما قرار گرفت هزینە تمام کرد مرمت و بازسازی آن حدود یک میلیارد و ۹۰۰ تومان در نظر گرفتە شد کە متاسفانە در طول این سە سال مشکلات اقتصادی و تورم هزینە تمام مرمت و بازسازی این بنا بە ۹ میلیارد تومان رسیدە است.

وی عنوان کرد: در آیندە در نظر داریم کە "خانە روشن دل" کە در جوار هتل قرار دارد بە مجموعە هتل افزودە و بە رستورانی برای احصای غذاهای سنتی شهر سنندج تبدیل شود.

رضایی ادامە داد: هتل بوتیک در واقع ویترینی از فرهنگ، پوشش، غذای سنتی و معماری اصیل آن شهر و دیار است و مسافرانی کە بە مدت کوتاه و کم‌تر از یک شبانەروز در این هتل اقامت می‌کنند، می‌توانند با بخشی از فرهنگ و هنر و معماری و صنایع‌دستی این دیار آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: قسمتی از هتل بە آتلیە عکاسی و صنایع‌دستی اختصاص دارد و مسافران می‌توانند با حضور در این قسمت‌ها هم صنایع دستی شهر سنندج را تهیە کنند و هم با پوشش و لباس محلی این دیار آشنا شوند.

رضایی میزان استقبال از این هتل را مطلوب دانست و یادآور شد: این هتل شامل شش سوییت اقامتی است و توانستەایم در این مجموعە برای حدود ۱٥ نفر شغل ایجاد کنیم.

خانەای بە سبک و سیاق قاجاری در دل کوچە پس کوچەهای سنندج

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha