• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080503399
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

توجه به حفظ ژن پلاست زعفران به عنوان یک سرمایه ملی برای مردم خراسان جنوبی

توجه به حفظ ژن پلاست زعفران به عنوان یک سرمایه ملی برای مردم خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، گفت: مردم و به خصوص قشر کشاورز استان و کشور باید در زمینه خارج نشدن ژن پلاست محصول زعفران خود هشیار بود و مانع انجام این رخداد باشند.

مهدی جعفری، امروز ۵ آبان در جشنواره زرشک و زعفران، با تاکید بر یکسان سازی متولی درحوزه زعفران، بیان کرد: متولی در حوزه زعفران بسیار زیاد بوده که باید در کلان کشوری ساختارسازی واحد برای متولی بشود.

جعفری افزود: لازم است در کارکردهای حوزه زعفران به سراغ فرآورده‌سازی رفته و مرکز اصلی این حیطه به عهده یک متولی باشد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، اظهار کرد: در زمینه کشت زعفران تغییر اقلیم  بسیار مهم بوده و درحال رخداد این موضوع در سطح استان هستیم که به دلیل افزایش ماه‌های گرم سال با تناسب آن باید ارتفاع کشت این محصول افزایش یافته و در منطقه سردسیر استان محصول زعفران زیر کشت برود که با توجه به شرایط زمین‌های مناسب آن رو به کاهش است.

وی با بیان راهکارهای مناسب و تاثیرگذار برای کاشت این محصول در انواع مزارع گرم‌سیر استان تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری و امکان کاشت این محصول در سطح استان بدون توجه به شرایط اقلیمی می‌توان سطح زمین را بجای کود شیمیایی با کود دامی پوشاند تا گیاه زعفران تقویت شده و از افزایش دما به این گیاه کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر برای جلوگیری از آسیب گیاه توسط تغییر شرایط اقلیمی، آبیاری در ایام بیستم تا ۳۰ ام تیرماه موجب می‌شود که خاک سردتر شده و محصول خوبی برداشت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که صنعت کشاورزی استان باید در این زمینه هشیار باشد، ژل پلاست زعفران استان نباید به دیگر استان‌های کشور و همچنین سایر کشورها صادر بشود، لذا این مسئله موجب از بین رفتن سرمایه استان و کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha