• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080503239
  • خبرنگار : 50653

از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت شد؛

وقوع ۷۹ فقره آتش‌سوزی در مراتع اصفهان

وقوع ۷۹ فقره آتش‌سوزی در مراتع اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۷۹ فقره آتش‌سوزی در مراتع سطح استان اصفهان رخ داده و به ۲۳۴ هکتار از زمین‌های مرتعی خسارت زده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آتش‌سوزی در مراتع روستای نیسیان واقع در بخش برزواند شهرستان اردستان، به مساحت ۷۸۰۰ مترمربع، در بعدازظهر روز گذشته (۴آبان‌ماه) مهار شد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در سه هکتار از اراضی مرتعی رودآباد شهرستان سمیرم نیز در روز پنجشنبه (۳آبان‌ماه) کنترل شد، اما به پوشش گیاهی و مرتعی از گونه‌های گون‌ارژن و گیاهان علوفه‌ای آن خسارت زد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در هر دو حادثه، عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان‌های فوق با اقدام به موقع و با همکاری عوامل محلی به کنترل حریق در اراضی و پیشگیری از سرایت آن به مراتع دیگر موفق شدند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه علت وقوع حوادث اخیر نیز عوامل انسانی گزارش شده است، توضیح داد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۷۹ فقره حریق در مراتع سطح استان اصفهان رخ داده و به ۲۳۴ هکتار از زمین‌های مرتعی خسارت زده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق غرب و جنوب استان اصفهان بیشترین آمار وقوع حوادث آتش‌سوزی را دارند، تصریح کرد: بیشترین آمار تعداد و سطوح ارضی حریق به شهرستان‌های فریدون‌شهر، سمیرم، بویین و میاندشت، شهرضا، چادگان و فریدن مربوط می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان توضیح داد: وقوع حریق در اراضی طبیعی و مرتعی طی سال جاری، اغلب در روزهای پایانی هفته، تعطیلات و هم‌زمان با افزایش دما رخ داده، همچنین رعایت‌نکردن اصول ایمنی توسط مرتع‌داران و طبیعت‌گردان نیز در وقوع این حوادث اثرگذار بوده است.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه تابستان امسال گرم‌ترین تابستان طی سالیان اخیر بوده است، اضافه کرد: شدت شرایط گرد و غبار، ناترازی برق و آب، بروز تنش آبی برای اشجار، باغات، فضای سبز و همچنین افزایش حریق در پوشش‌های گیاهی مرتعی و جنگلی از تأثیرات افزایش دما در تابستان امسال بود.

وی خاطرنشان کرد: در وقوع حریق مراتع و پوشش‌های گیاهی، نقش خطای انسانی بسیار مؤثر بوده است، بنابراین تأکید داریم که گردشگران، مسافران، کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنین مجاور منابع طبیعی از روشن‌کردن آتش در مراتع، مزارع، حاشیه جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی خودداری کنند. همچنین باید از انداختن ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی، بطری‌های آب معدنی و کنسرو در مراتع و حاشیه جاده‌ها ممانعت کرد و مراقبت جدی داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با نظر به اهمیت توجه و دقت کشاورزان و باغداران گفت: بسیار حیاتی است که کشاورزان و باغداران از آتش‌زدن بقایای گیاهی در مزارع و علوفه‌های کف باغات خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، افراد باید در صورت مشاهده هرگونه آتش در عرصه‌های طبیعی با یگان حفاظت از منابع طبیعی یعنی تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند و واقعه را با دستگاهای امدادی و مسئولان منطقه نیز در میان بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha