• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403080503021
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم در دستور کار سازمان محیط زیست

تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم در دستور کار سازمان محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نبود قانون جامع در حوزه تغییر اقلیم و به تبع آن تدوین نشدن آیین‌نامه اجرایی جامع در این زمینه یکی از مشکلات نهادی کشور است.

به گزارش ایسنا شینا انصاری در نهمین یادداشت خود نوشت: دومین جراحی چشم «علی جمشیدیان» - محیط بانی که براثر شلیک شکارچیان غیرقانونی آسیب دیده است- هفته گذشته انجام شد. او برای درمان از اصفهان به بیمارستانی در تهران منتقل شده است. به اتفاق دکتر قائم‌پناه - معاون اجرایی رئیس جمهوری که فوق تخصص چشم هستند - از او عیادت کردیم. معاون اجرایی رئیس جمهوری به این محیط‌بان جوان اطمینان داد که دولت برای تکمیل روند درمان او از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.  

وی ادامه داد: جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع سیاست‌های توسعه دریامحور یکی از مهمترین جلساتی بود که روزهای اخیر در آن شرکت کردم. اردیبهشت‌ماه امسال برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری به تصویب دولت سیزدهم رسید. در جلسه بر رعایت الزامات توسعه پایدار دریامحور تاکید کردم. اینکه خطاهای گذشته را در توسعه نامتوازن مناطق ساحلی تکرار نکنیم. پیوست‌های محیطزیستی و اجتماعی  باید با نگاه محیط زیستی و واقع‌گرایانه تدوین شود.  

معاون رییس جمهوری افزود: هفته گذشته روز جهانی مبارزه با «تغییر اقلیم» را پشت سر گذاشتیم.  کشور ما از یک طرف تحت تاثیر عوامل اقلیمی است و از طرف دیگر جزو ۱۰ کشور منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. بیش از ۸۶ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای کشور از بخش انرژی است و بیشترین سهم از انتشار گاز دی اکسید کربن را بخش نیروگاهی با ۳۲ درصد به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: نبود قانون جامع در حوزه تغییر اقلیم و به تبع آن تدوین نشدن آیین‌نامه اجرایی جامع در این زمینه یکی از مشکلات نهادی کشور است. با تدوین این قوانین باید وظایف دستگاه‌های اجرایی و ابزار نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در مواجهه با پدیده تغییر اقلیم روشن شود. با درج بند ت ماده ۲۲ قانون برنامه توسعه هفتم، موضوع توسعه اقتصاد سبز، صنعت کم کربن و تقویت سازگاری و کاهش آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم، تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم در دستور کار سازمان قراردارد.

انصاری ادامه داد: سه‌شنبه گذشته در جلسه‌ای  که با حضور دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی با هدف هماهنگی برای حضور در کاپ ۲۹ در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، درباره ضرورت تشکیل کمیته دائمی این موضوع مهم و نحوه حضور در کاپ پیش رو مذاکرات خوبی انجام شد.

او افزود: روز چهارشنبه با سفیر ژاپن آقای «تسوکادا تاماکی» جلسه بسیار خوبی داشتیم. در این جلسه درباره تجربیات پیشین همکاری‌های دو کشور در حوزه محیط زیست صحبت کردیم. آقای سفیر با اشاره به ظرفیت‌های محیط زیستی متنوع ژاپن برای تقویت همکاری‌های فی‌مابین اعلام آمادگی کرد. من علاقه‌مندی دولت چهاردهم را برای انتقال تجربیات دولت ژاپن در حوزه‌های فنی محیط زیست مطرح کردم و با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین مردم ایران و ژاپن، اشاره کردم که در موضوع همکاری‌های محیط زیستی نمی‌توان مقطعی اقدام کرد بلکه لازم است که استمرار در فعالیت‌ها وجود داشته باشد تا به نتیجه مطلوب منجر شود.

انصاری در پایان نوشت: در پایان این دیدار از نهال زیتون کاشته شده توسط خانم «آکی آبه» - همسر نخست وزیر فقید ژاپن - و خانم «معصومه ابتکار» - رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست  - در سال ۱۳۹۵ در محوطه پردیسان بازدید کردیم؛ نهالی که هشت سال قبل با عنوان «درخت دوستی و صلح» میان ایران و ژاپن در پارک پردیسان کاشته شد و امروز به درختی زیبا و تناور بدل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha