• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403080502955
  • خبرنگار : 71290

سفیر ایران در مجارستان:

جنایات اسرائیل در غزه دفاع از خود نیست،‌ نسل‌کشی تمام عیار است

جنایات اسرائیل در غزه دفاع از خود نیست،‌ نسل‌کشی تمام عیار است

سفیر ایران در مجارستان با بیان این‌که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دفاع از خود نیست بلکه یک نسل‌کشی تمام عیار است، گفت: معتقدیم پایان اشغالگری تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین است.

به گزارش ایسنا، «مرتضی مرادیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست طی سخنانی در نشست انجمن صلح مجارستان با تشریح اهداف سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مردم ایران در سال ۱۹۷۹ توانستند انقلاب شکوهمندی را رغم بزنند و پس از سال‌ها استقلال خود را بدست آورند و حاکمیتی برآمده از اراده خود را به نمایش بگذارند. انقلاب ایران نقطه عطفی در تاریخ ایران و منطقه است که هدف آن دستیابی به استقلال، آزادی، سیاست خارجی مبتنی بر نفی سلطه شرقی و نفی سلطه غربی، احترام به حقوق انسان‌ها و دفاع از مظلومین و صلح‌خواهی بود.

وی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی برخی قدرت‌های جهانی و غربی که منافع اقتصادی خود مانند دسترسی به منابع انرژی ارزان قیمت ایران و استفاده از مزیت ژئوپلتیکی ایران را به شدت در خطر می‌دیدند با استفاده از روش‌هایی مانند طراحی کودتا، کمک به گروه‌های تجزیه طلب و شورشی داخلی، تحمیل جنگی ۸ ساله، ترور و تحریم اقتصادی به مقابله با آن بر خاستند و با تحمیل این موانع سعی کردند جلوی انتشار ارزش‌های انقلاب ایران را بگیرند و کماکان به غارت منابع عظیم انرژی ایران ادامه دهند.

این دیپلمات کشورمان در ادامه به انواع سیاست‌های نظام سلطه برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: یک سال پس از پیروزی انقلاب ایران حمله نظامی همه جانبه صدام حسین با پشتیبانی برخی کشورهای غربی آغاز شد. متاسفانه صدام حمایت و پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم قدرت‌های سلطه‌گر و برخی کشورهای غربی را به همراه داشت. مردم ایران به مدت ۸ سال برای بیرون راندن تجاوزگران جنگیدند.

مرادیان در بخش دیگری از سخنان خود و در ارتباط با نمونه دیگری از سیاست‌های نظام سلطه برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران در خصوص دسترسی کشورمان به انرژی صلح آمیز هسته‌ای گفت: متاسفانه از ابتدا؛ طرف مقابل ایران در مذاکرات، موضوع دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای را به یک مسئله پیچیده تبدیل کرد و به بهانه آن، تحریم‌های اقتصادی را علیه مردم ایران اعمال کرد. آمریکا و برخی کشورهای غربی از موضوع دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای که تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی و برای تولید برق و استفاده‌های پزشکی برنامه‌ریزی شده بود، سوء استفاده کردند و مردم ایران مجبور شدند بهای گزافی را بپردازند.

وی همچنین با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل جاری در منطقه و سیاست بین‌المللی اظهار داشت: بهبودی روابط با کشورهای منطقه و کمک به شکل گیری منطقه‌ای قوی و با ثبات برای تعمیق روابط اقتصادی، تجاری، گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حرکت به سوی ایجاد چارچوب منطقه‌ای برای گفت‌وگو و اعتماد سازی در اولویت دولت جدید ایران می‌باشد. سیاست حسن همسایگی همچنان با قوت به پیش خواهد رفت و تلاش می‌شود فرصت‌های عظیم سیاسی و اقتصادی در حوزه همسایگان به ثمربخشی منجر شوند.

نگاه ایران به توسعه چندجانبه گرایی یکی از راهبردهای مهم در سیاست خارجی ایران است

سفیر کشورمان در مجارستان خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با کشورهای جهان و به ویژه با همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد. از نگاه دولت ایران فرصت‌های متعددی برای همکاری با کشورهای جهان که بخشی از آنها شامل همکاری‌های اقتصادی و فنآورانه، امنیت انرژی، مسیرهای ترانزیت، محیط زیست، مبارزه با آلودگی هوا ، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و بحران پناهندگان می‌شود، وجود دارد. نگاه ایران به توسعه چندجانبه گرایی یکی از راهبردهای مهم در سیاست خارجی ایران است. به همین دلیل در حال حاضر عضو سازمان همکاری شانگهای و سازمان بریکس است و در این چارچوب و همچنین روابط دوجانبه خود با چین، روسیه و دیگر کشورهای عضو را توسعه داده است.در مورد کشورهای اروپایی نیز  ایران آماده گفت‌وگوهای سازنده در موضوعات بسیاری بر پایه اصل برابری و احترام متقابل است. لازمه حرکت در این مسیر تغییر سیاست‌های نادرست برخی کشورهای اروپایی است.

دیپلمات ارشد کشورمان در مجارستان در ادامه به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی مسائل جاری در منطقه و سیاست بین المللی پرداخت.

وی در ارتباط با مسئله فلسطین با بیان اینکه ایران در منطقه غرب آسیا  و هر نقطه ای از جهان با هر نوع اشغالگری مخالف است گفت: ما معتقدیم پایان اشغالگری تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین است. اگر  حق تعیین سرنوشت مردم واقعی و ساکنین اصلی فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی به رسمیت شناخته شود و به اصل دمکراتیک رفراندم در سرزمین‌های اشغالی تن دهند و به مردمان این سرزمین احترام بگذارند و آنها را تحقیر نکنند، می‌توان در این منطقه به صلح و آرامش دست یافت.

سفیر کشورمان در ادامه و در رابطه با مساله فلسطین و نسل کشی در غزه اظهار داشت: تحولات فلسطین به یکباره و بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و  فارغ از سابقه تاریخی به یک مسئله مهم  و روز منطقه‌ای و جهانی تبدیل نشده است، بلکه این حکایت ۷۶ سال اشغالگری، ظلم و تعدی به حقوق ساکنان فلسطین است که هزاران سال در این سرزمین ساکن بوده اند. علاوه بر این تاکنون بیش از ۳۱۰ قطعنامه توسط سازمان ملل علیه رژیم اسرائیل صادر شده و این رژیم به هیچ کدام از آنها عمل نکرده است.

جنایات اسرائیل در غزه دفاع از خود نیست،‌ نسل‌کشی تمام عیار است
سفیر ایران در مجارستان

جنایات اسرائیل و نسل کشی این رژیم در نوار غزه دفاع از خود نیست بلکه یک نسل کشی تمام عیار است

مرادیان افزود: همچنین تاکنون بیش از ۳۵۰ نفر از رهبران مقاومت و جنبش‌های فلسطینی و لبنانی هدف ترور رژیم اسرائیل قرار گرفته‌اند، ضمن این‌که در یکسال اخیر بیش از ۴۶ هزار نفر از مردم فلسطین که بیش از هفتاد درصد آنها زنان، کودکان و افراد سالخورده هستند در حملات رژیم اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از دو میلیون نفر از مردم غزه و بیش از ۱/۵ میلیون نفر از مردم لبنان آواره شده‌اند. بیش از هفتاد درصد از مناطق مسکونی و زیرساخت‌های اقتصادی نوار غزه به طور کامل نابود شده است. جنایات اسرائیل و نسل کشی این رژیم در نوار غزه دفاع از خود نیست بلکه یک نسل کشی تمام عیار است.

وی با بیان این‌که گزارش‌های مستقل سازمان ملل و همچنین پزشکان آمریکایی که از اخیرا از غزه برگشته‌اند و همچنین گزارش خبرنگاران از شرایط زندگی در غزه بسیار وحشتناک است، گفت: تمام کشورها به ویژه آمریکا که به رژیم اسرائیل کمک تسلیحاتی می‌کنند و تلاشی در جهت توقف حملات رژیم اسرائیل و اجرای آتش بس در غزه نمی‌کنند در ادامه این شرایط و نسل کشی در غزه شریک هستند. در ماه می ۲۰۲۴ مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه‌ای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را تصویب کرد. در همین رابطه لازم است یادآوری کنیم که طی ۷۶ سال گذشته رژیم اسرائیل هیچ‌گاه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نشناخته است، در حال حاضر افکار عمومی جهان به صورت بی‌سابقه‌ای علیه رژیم اسرائیل و نسل‌کشی آنها شده است. در همین رابطه روزانه میلیون‌ها نفر در شهرهای مختلف جهان درحال اعتراض به رژیم اسرائیل هستند. 

ادعاهای ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویا رد می‌کنیم

سفیر کشورمان در مجارستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که ایران موضع روشنی در ارتباط با بحران اوکراین دارد، گفت: طرح ادعاهایی مبتنی بر نقش ایران برای صادرات موشک‌های بالستیک و پهپاد  برای یک طرف جنگ را قویاً رد می‌کنیم و این را  ناشی از برخی منویات سیاسی ارزیابی می‌کنیم؛ به ویژه آن‌که اتهام زنندگان به ایران کسانی هستند که خود جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات برای یک طرف جنگ به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: متاسفانه یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. اتحادیه اروپا باید از اتهام زنی مبتنی بر اطلاعات غلط، پرهیز کند. ما بارها نیز اعلام کرده‌ایم، هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اقدامی صرفا با انگیزه‌های مغرضانه سیاسی و با هدف مشروع جلوه دادن دخالت‌ها و استمرار کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین صورت می‌گیرد. معتقد هستیم راهکار سیاسی بهترین راهکار برای پایان دادن هرچه سریع‌تر به بحران جاری در اوکراین است.ایران ضمن مخالفت با جنگ و تأکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

مرادیان در خصوص روابط ایران و مجارستان نیز گفت: در حال حاضر روابط دوجانبه ایران و مجارستان با پشتوانه و حمایت رهبران دو کشور در شرایط خوبی قرار دارد. در حال حاضر ۲ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان مشغول به تحصیل می‌باشند و حدود ۲ هزار نفر از هموطنان ایرانی در مجارستان اقامت دارند، اکنون بین سه شهر بوداپست، پچ و یاسپرین در مجارستان با شهرهای تهران، شیراز و یزد در ایران قرارداد خواهر خواندگی وجود دارد .

سفیر کشورمان تصریح کرد: دو کشور به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار گرفته‌اند که می‌توانند نقطه اتصال شرق و غرب باشند. ایران در غرب آسیا و مجارستان در شرق اروپا تسهیل کننده ارتباط آسیا و اروپا هستند. از این رو هردو کشور نگاه متوازن به روابط با شرق دارند و این سیاست از بایسته‌های جغرافیایی و تاریخی نشات گرفته است.

وی سابقه دوستی و روابط دو کشور را چندین قرن بیان کرده و افزود: روابط رسمی دو کشور از یکصد سال پیش آغاز شده است و سال آینده یکصدمین سال روابط را جشن خواهیم گرفت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha