• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080402755
  • خبرنگار : 50184

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه

ایسنا/کرمانشاه دومین جشنواره انگور کندوله در بخش دینور شهرستان صحنه با حضور جمعی از مسئولین استانی و محلی و جمع زیادی از گردشگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید امیر هاشمیان بخشدار دینور در ابتدای این مراسم بااشاره به برگزاری دومین جشنواره انگور کندوله، اظهار کرد: سال گذشته این جشنواره با عنوان انگور کندوله و سیب سرتخت برگزار شد که امسال آنها را به شکل مجزا برگزار خواهیم کرد. 

وی افزود: سال گذشته که این جشنواره را برای اولین بار برگزار کردیم، پیام‌هایی از داخل و حتی خارج از کشور دریافت کردیم و همین انگیزه‌ای برای ادامه این جشنواره شد. 

این مسئول تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت‌های منطقه دینور خصوصا روستای کندوله از نظر کشاورزی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی و بالا بردن آمار ورود گردشگران به آن است. 

هاشمیان تاکید کرد: در این منطقه ۷۰۰ هکتار باغ انگور با تولید ۵۶۰۰ تن در سال وجود دارد که ۳۲۰ هکتار آن تنها در سه روستا واقع شده که یکی از آنها کندوله است.

به گفته این مسئول، در این منطقه ۷۰۰ هکتار باغ سیب با تولید ۲۰ هزار تن در سال نیز وجود دارد که یکی از روستاهای اصلی تولیدکننده این محصول روستای سرتخت است. 

وی ادامه داد: در تلاشیم تا با راه اندازی واحدهای تولیدی مربوطه، اقدام به فرآوری محصولات باغی و کشاورزی منطقه کرده و با برند دینور صادر کنیم. 

بخشدار دینور تاکید کرد: البته در حال حاضر علاوه بر برداشت محصول سیب و انگور، انواع فرآورده‌های این دو محصول مانند شیره سیب و انگور، سرکه، کشمش، میوه خشک و... تولید می‌شود. 

وی در ادامه به قدمت و پیشینه منطقه دینور اشاره کرد و گفت: طبق شواهد تاریخی این منطقه حدود ۱۲ هزار سال قدمت دارد و یکی از نخستین زیستگاه‌های تمدن بشری بوده است. 

به گفته این مسئول، روستای کندوله به واسطه بافت ارزشمند خود در فهرست روستاهایی قرار گرفته که قرار است در آینده به ثبت جهانی برسند.

وی تاکید کرد: روستای کندوله یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است که قدمت آن به دوره آل بویه برمی‌گردد و دارای درختان کهن و مثمر زیادی است.

وی گفت: یکی از افتخارات این روستا، الماس خان کندوله‌ای است که شاهنامه کردی را سروده و به او فرودسی کرد می‌گویند. 

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه

توسعه گردشگری روستاها در دستور کار است 

در ادامه جواد خجسته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با بیان اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری روستاییان ذخایر انقلاب هستند، افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر نقش مهم مشارکت روستاییان در توسعه همه جانبه تاکید شده است. 

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات متنوعی برای توسعه پایدار روستاییان در استان در دستور کار قرار گرفته و از آنها می‌خواهیم که خودشان نیز مشارکت داشته باشند.

مدیرکل امور روستایی استان گفت: مقاوم سازی و ایمن سازی، پرداخت تسهیلات، توسعه گردشگری و بوم گردی از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی چندسال گذشته در برخی از شاخص‌ها مانند گازرسانی، آبرسانی، احداث راه‌ها و تولید محصولات کشاورزی در روستاهای استان پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است. 

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه

جشنواره سیب سرتخت برگزار می‌شود 

در ادامه غلامرضا شهبازی فرماندار صحنه نیز با بیان اینکه منطقه دینور یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی استان است، گفت: سیب در سرتخت و انگور در کندوله دو محصول باغی شاخص این منطقه هستند. 

وی افزود: پس از برگزاری جشنواره انگور، برگزاری جشنواره سیب سرتخت نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

فرماندار صحنه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیب سرتخت به واسطه کیفیت بسیار بالا به سایر کشورها نیز صادر می‌شود. 

وی در ادامه به برپایی غرفه‌های عرضه صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی و باغی در کنار این جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: باید تعداد این غرفه‌ها بالا باشد. 

برگزاری جشنواره انگور در روستای کندوله صحنه

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha