• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080301986
  • خبرنگار : 50187

رئیس کل دادگستری استان کرمان:

قضات تا حد امکان از بازداشت و زندان کردن افراد بپرهیزند

قضات تا حد امکان از بازداشت و زندان کردن افراد بپرهیزند

ایسنا/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان خطاب به قضات گفت: طبق تاکیدات ریاست قوه قضائیه باید تمهیداتی بیندیشیم تا از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود و اگر فردی هم  به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت نسبت به آزاد کردن او تا زمان صدور حکم نهایی اقدام کنیم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی سوم آبان ماه در نشست قضایی با قضات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اظهار کرد: ریاست قوه قضائیه بارها تاکید کردند بازداشت موقت فردی که بازداشت او ضرورت ندارد، برای خود آن فرد و خانواده‌اش و حتی سازمان زندان‌های ما، واجد آسیب‌ها و هزینه‌هایی است.

وی افزود: تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آن‌ها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

حمیدی در ادامه ضمن تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسراهاست و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است بنابراین نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در مرحله دادسراها صورت می‌گیرد و به تدریج کارهای پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعد پرونده  به دادگاه می‌رود پس شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

نمانیده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: با راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در مرکز استان به صورت رسمی، کل استان تحت پوشش دادگاه‌های صلح قرار گرفت و امیدواریم شاهد کاهش حجم پرونده‌ها در شعب باشیم .

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف افزود: همکاران قضایی سعی کنند پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهند .

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: لازم است نسبت به مسئولیت‌هایی که در قوه قضائیه داریم حساسیت بیشتری به خرج دهیم و مراقبت کنیم تا دچار روزمرگی نشویم و تمام واحدها و بخش‌های دستگاه قضایی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق اهداف عالی ترسیم شده قدم بردارند.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌هایی که مرتبط با حق‌الناس است و یا پرونده‌های کثیرالشاکی اظهار کرد: این پرونده‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه شویم.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح رقومی سازی پرونده‌ها در کرمان بر ضرورت پالایش هر چه سریع‌تر پرونده‌های راکد تاکید کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده و تاکید رئیس قوه قضائیه باید پرونده‌ها پیش از بایگانی، در شعبه پالایش شوند تا ضمن بالا رفتن سرعت دسترسی به اطلاعات پرونده‌ها، امکان ماندگاری و سوابق پرونده‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha