• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403080301926
  • خبرنگار : 30057

شروع رقابت تیم‌های رباتیکی و پهپادی المپیک فناوری از امروز

شروع رقابت تیم‌های رباتیکی و پهپادی المپیک فناوری از امروز

از امروز رقابت تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در لیگ‌های خانه هوشمند، ربات‌های جنگجو، ماموریت غیر ممکن، امداد و نجات و غیره در المپیک فناوری ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و اگر تیم‌ها موفق به حضور در رده‌بندی‌ها نشدند می‌توانند در رقابت‌های فنی توانمندی خود را محک بزنند.

پیمان یوسفی عضو فدراسیون رباتیک فیرا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزییات برگزاری لیگ رباتیک و پهپادهای المپیک فناوری ۲۰۲۴، دو روز اول المپیک فناوری را مختص آماده سازی تیم ها دانست و افزود: رقابت تیم‌های این لیگ امروز پنجشنبه به طور رسمی در بخش‌های دانش آموزی و دانشجویی شروع می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف رقابتی این لیگ، ربات‌های جنگجو را یکی از بخش‌های رقابتی این لیگ ذکر و در این باره توضیح داد: رقابت ربات‌های جنگجو، شبیه رقابت‌های لیگ ربات‌های جنگجو این المپیک است با این تفاوت که ربات‌ها در این لیگ باید کاملا به صورت خودکار با یکدیگر رقابت کنند به این معنی که ربات‌های شرکت کننده در این لیگ فاقد کنترل دستی است و به صورت هوشمند به نبرد با ربات حریف می‌روند.

به گفته وی در رقابت ربات‌های جنگجو المپیک ۲۰۲۴ رقابت تیم‌ها بیشتر در حوزه مکانیک ربات‌ها است و دیگر نیاز به برنامه نویسی ندارند ولی در رقابت‌های ربات‌های جنگجو لیگ رباتیک و پهپاد، تمرکز بیشتر بر برنامه‌نویسی است.

عضو فدراسیون رباتیک فیرا، لیگ Aerial پهپاد در دو گروه کمک‌های فوری(emergency services) و ربات‌های امدادگر را یکی دیگر از بخش‌های رقابتی این لیگ نام برد و یادآور شد: پهپادها در این بخش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و پردازش تصویر مسیری را به صورت خودکار طی کنند. این بخش رقابت‌ها در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی خواهد بود.

یوسفی خودروهای خودران در بخش‌های «واقعی» و «شبیه سازی» را از دیگر بخش‌های رقابتی لیگ رباتیک و پهپاد نام برد و ادامه داد: این رقابت در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی امروز در حال برگزاری است. 

وی رقابت‌های ماموریت غیر ممکن را یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این لیگ دانست، چون دانش آموزان با یک سری قطعات خام وارد این لیگ می‌شوند و مسأله جدیدی از سوی داوران به آنها داده می‌شود و آنها در مدت سه ساعت رباتی را با مشخصات خاصی می‌سازند و دانش آموزان با دانش فنی خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

عضو فدراسیون فیرا ربات‌های انباردار را مختص شرکت کنندگان کمتر از ۱۴ سال عنوان کرد و گفت: تیم‌ها ملزم به ساخت ربات‌های خود در محل مسابقات هستند ولی بر خلاف سایر رقابت‌های ما، هدایت ربات‌ها به صورت کنترل دستی است.

یوسفی خانه هوشمند را یکی از پرطرفدارترین رقابت‌های این بخش عنوان کرد و افزود: این رقابت مبتنی بر شبیه‌سازی است از این رو بیشتر مورد استقبال تیم‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به رقابت‌های کسب و کار با نوآوری لیگ رباتیک و پهپاد یادآور شد: در این لیگ ۱۲ تیم رقابت دارند و به هر تیم فضا و غرفه‌ای اختصاص یافته و ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را ارایه می‌دهند و مورد داوری قرار می‌گیرند، ضمن آنکه هم افزایی میان آنها انجام می‌شود به عنوان مثال اسپانسرهایی در محل این رقابت حضور دارند و در صورتی که از ایده‌ها استقبال کنند، تیم را حمایت می‌کنند.

یوسفی با بیان اینکه در هر لیگ به طور میانگین ۲۰ تیم حضور دارند گفت: تعداد تیم‌های شرکت کننده در لیگ پهپاد کمتر از سایر تیم‌ها است چون لیگ دشواری است از این رو شاهدیم که ۵ تیم در هر زیر شاخه آن حضور دارند ولی در بخش رقابت خانه هوشمند ۳۰ تیم حضور دارند.

به گفته وی در لیگ ربات‌های انباردار ۲۵ تیم حضور دارند.

یوسفی با بیان اینکه امروز رقابت همه لیگ‌ها آغاز می‌شود ادامه داد: صبح امروز تیم‌ها اقدام به آماده سازی زمین می‌کنند و از ساعت ۱۱ رقابت تیم‌ها شروع خواهد شد. طی ۴ روز آینده تیم ها فرصت دارند تا برای امتیاز گرفتن تلاش کنند.

وی اضافه کرد: امتیاز برای هر لیگ متفاوت است به گونه‌ای که در کنار رده بندی‌های موجود، یک سری رقابت‌های فنی(Technical challenge) برگزار می‌شود. به‌ عنوان مثال برای تیم پهپادها یک سری موانعی ایجاد می شود و تیم‌ها باید از آنها عبور کنند که این بخش امتیازات فنی مجزایی خواهد داشت. یا در بخش خودروهای خودران در بخش‌های سرعتی و شهری رقابت‌هایی فنی تعریف شده است و از این طریق اگر تیمی نتوانست در رده‌بندی اصلی مقامی کسب کند ولی از نظر فنی توانمندی‌هایی داشت بتواند امتیازاتی کسب کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha