• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080201725
  • خبرنگار : 30147

بخشدار سرولایت:

زمان بر شدن پاسخ استعلامات ساخت و سازهای غیرمجاز را در پی دارد

زمان بر شدن پاسخ استعلامات ساخت و سازهای غیرمجاز را در پی دارد

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار سرولایت گفت: زمان بر شدن پاسخ استعلامات از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی موجب شده شهروندان به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز روی آورند.

باقر صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گرچه بر ساخت و سازهای غیرمجاز از طریق دهیاران و کارشناس عمران بخشداری کنترل و نظارت می‌شود، اما متأسفانه برخی از روستاهای بخش سرولایت علیرغم اینکه طرح بازنگری حدود اراضی و طرح هادی روستایی‌شان بازنگری شده به دلیل عدم ابلاغ دچار مشکلات جدی هستند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت زمین‌های داخل محدوده روستایی و زمان بر شدن پاسخ استعلامات از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی موجب شده شهروندان به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز روی آورند.

صدیقی با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد بدون اخذ پروانه اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، گفت: بسیاری از این افراد ساکن روستا نیستند و فقط پیمانکاری می‌گیرند تا با سرعت بسیار ساخت و ساز را برایشان در روستا انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این افراد حتی به اخطاریه‌هایی که دهیاران صادر می‌کنند بی‌تفاوت هستند، تصریح کرد: برای جلوگیری از این معضل از مجموعه قضایی و نیروی انتظامی نیز کمک خواسته شد.

دوری راه و عدم نظارت کافی

بخشدار سرولایت اظهار کرد: حتی در خارج از محدوده روستاها نیز برخی دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، منابع آب و بنیاد مسکن به دلیل دوری راه و رفت و آمد کمتر برخورد جدی ندارند.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت موجب می‌شود بسیاری از افراد خارج از محدوده روستاها ساخت وسازهای غیرمجازی را انجام دهند، اظهار کرد: پس از اینکه ساخت و ساز را به پایان می‌رسانند، متخلفین حتی متوقع می‌شوند و به دنبال انشعابات و گرفتن خدمات می‌روند.

صدیقی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز نه تنها سیما و منظر روستا را برهم می‌زند و اجرای طرح‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کند، بلکه نارضایتی‌های بسیاری را به وجود می‌آورد.

وی با اعلام اینکه این خانه‌ها بر اساس طرح و نقشه اجرا نمی‌شود برای همین بعضاً تصرف معبر هم دارند، اظهار کرد: تأکیدات بسیاری به دهیاران داشته‌ایم که به صورت جدی نظارت داشته باشند و از تخلفات جلوگیری کنند.

زمان بر شدن پاسخ استعلامات ساخت و سازهای غیرمجاز را در پی دارد

بخشدار سرولایت با بیان اینکه مردم باید بدانند اگر سخت گیری‌هایی هم می‌شود به نفع خودشان است، افزود: بعضاً دلالانی هستند که نمی‌خواهند قانون را اجرا کنند و مدام ساز ناسازگاری می‌زنند و اعلام می‌کنند مخالف مهاجرت به روستاها هستیم در صورتی که این گونه نیست و با این حرف‌ها به دنبال سودجویی هستند.

ساخت و ساز غیر مجاز در روستاهای خوش آب و هوا بیشتر است

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های بالای ساخت و ساز و نا آشنایی مردم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنیم، گفت: در برخی از روستاهای بخش سرولایت، اجرای قانون جدی گرفته نمی‌شود و تخلفات بیشتر است.

صدیقی با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر دهیار و شورائیان در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: روستاهای کوهستانی و خوش آب و هوا تخلفات ساخت و ساز بیشتری دارند و افراد غیربومی تمایل دارند در این مناطق ساخت و ساز ویلا داشته باشند که در این خصوص با جدیدت ورود داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: گرچه تاکنون حکم تخریب و قلع و قمع از سوی وزارت کشور نداشته‌ایم اما از سوی دستگاه‌های متولی مانند منابع طبیعی و امور منابع آب دو سه مورد پرونده قلع و قمع تشکیل شده که روند قضایی آنها طی می‌شود.

بخشدار سرولایت گفت: چون ۹۵ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز داخل محدوده روستایی هستند قلع و قمع نمی‌شود، اما منجر به اخذ جرائم می‌شود.

نگران ساخت و سازهای غیرمجاز به لحاظ استحکام بنا هستیم

وی با اشاره به اینکه نگران ساخت‌وسازهای غیرمجاز به لحاظ استحکام بنا و غیر مقاوم بودن آنها هستیم، افزود: بعضاً در زمین لرزه‌ها بیشترین منازلی که آسیب می‌بینند خانه‌ها و اماکن فاقد استحکام بنا هستند.

وی همچنین با اعلام اینکه بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز خارج از محدوده در اراضی کشاورزی و مسیل‌ها اتفاق می‌افتد، بیان کرد: متأسفانه حد و مرزی برای این موضوع رعایت نمی‌شود و عواقب خطرناکی برای سازنده و دیگران در پی خواهد داشت.

صدیقی با بیان اینکه برای تشویق مردم برای گرفتن پروانه حتی هزینه‌ها کاهش یافته است، افزود: پروانه ساخت اولیه منجر به دریافت تسهیلات بنیاد مسکن و همچنین داشتن خانه‌های مقاوم می‌شود.

ساخت و سازهای غیر مجاز در ۱۵ درصد روستاها

وی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دادن هرگونه خدمات و فروش انشعابات به متخلفین خلاف است، افزود: این اقدام موجب نارضایتی بسیاری از متخلفین شده است.

بخشدار سرولایت با اعلام اینکه تقریباً در ۱۵ درصد روستاها ساخت و سازهای غیرمجاز را داریم و در باقی روستاها کنترل شده است، گفت: باید در این خصوص فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

وی در پایان از وجود ۲ دهستان با ۴۰ روستا در این بخش خبر داد .

بخش سرولایت به مرکزیت شهر چکنه در ۹۴ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha