• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080201577
  • خبرنگار : 50622

معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور:

۳۳ درصد پروتئین مردم با نان تأمین می‌شود

۳۳ درصد پروتئین مردم با نان تأمین می‌شود

ایسنا/البرز معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور گفت: سهم صنعت و صنف روز به روز در سفره ما بیشتر می‌شود و از این نظر سالم بودن محصولات غذایی صنعتی از نظر کاهش میزان قند، نمک و کاهش چربی ترانس باید جزء اولویت‌های امروز باشد.

به گزارش ایسنا، عزیزالله زرگران روز چهارشنبه دوم آبان در حاشیه رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جدیدترین خروجی انستیتو تحقیقاتی و تغذیه‌ای کشور، موضوع بررسی مصرف محصولات غذایی در کشور است که اطلاعات بسیار مفیدی برای سیاستگذاران حوزه سلامت و صنعتگران از این جهت که بدانند در چه حوزه‌هایی باید قدم بردارند، ارائه می‌کند.

وی افزود: این بررسی‌ها خواهد گفت که ایرانیان چه مواد غذایی را مصرف می‌کنند و این مواد غذایی چه مقدار است و این همیشه مبنای مداخلاتی است که در حوزه سلامت و تغذیه در نظر می‌گیریم. همچنین بر اساس نقشه تغذیه‌ای کشور می‌دانیم که کمبود ریز مغذی‌ها در کدام استان است و این کمبودها به چه علتی ایجاد شده است.

زرگران درباره نوآوری در حوزه غذایی گفت: نوآوری در صنعت غذایی به دو صورت انجام می‌شود یکی به صورت نوآوری تجاری است که از نظر بازار پسندی یک محصول را می‌تواند تغییر دهد. اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که این نوآوری بر مبنای نیازهای تغذیه‌ای ایرانیان انجام شود و در این زمینه از افرادی که بخواهند در این مسیر گام بردارند، حمایت خواهیم کرد.

وی در مورد مصرف نان گفت: در رژیم غذایی موضوع نان سنتی به این دلیل بسیار مهم است که طبق آماری که در اختیار داریم، نان حدود ۳۳ درصد پروتئین مردم را تامین می‌کند و چیزی حدود ۷۵ هزار نانوایی داریم که به صورت سنتی نان تولید می‌کنند و بسیاری از آنها در شرایط بهتری می‌توانند تولید داشته باشند.

وی در ادامه افزود: موضوع روغن‌ها هم به دلیل اینکه در رژیم روزانه ما هستند بسیار مهم است. موضوع بعدی هم غذاهای غنی شده بر مبنای نیازهای تغذیه‌ای کشور و مورد دیگری که به شدت به آن نیاز داریم تغذیه کودکان و تهیه محصولات تغذیه‌ای سلامت محور است.

زرگران اظهار کرد: هر کسی که کودک دبستانی دارد با این چالش روبه رو است، چرا که خواه ناخواه کودکان ما محصولات صنعتی را دوست دارند و شاید در این قسمت باید کار بیشتری کرد و محصولاتی تولید شود که بتواند ذائقه کودکان ما را تغییر دهد. در زمینه ذائقه سازی صنعت باید همراه شود.

وی ادامه داد: روندی که در مورد چاقی وجود دارد فقط متعلق به کشور ما نیست و در تمام جوامع روبه پیشرفت است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که سهم صنعت و صنف روز به روز در سفره ما بیشتر می‌شود.

 معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور بیان کرد: در گذشته بسیاری از محصولات امروزی به صورت کارخانه‌ای وجود نداشت. بنابراین با توجه به سهولت دسترسی به این محصولات موضوع سالم بودن آن از نظر کاهش میزان قند، نمک و کاهش چربی ترانس باید جزء اولویت‌های امروز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha