• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403080201438
  • خبرنگار : 50124

بخش‌های بیان نشده دفاع مقدس توسط هنرمندان استخراج و به جامعه ارائه شود

بخش‌های بیان نشده دفاع مقدس توسط هنرمندان استخراج و به جامعه ارائه شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه جوانان هنوز با بخش زیادی از حماسه دفاع مقدس ناآشنا هستند، گفت: ما وظیفه داریم بخش زیاد بیان نشده را توسط هنرمندان استخراج و به جامعه به‌ویژه نسل نوجوان و جوان ارائه کنیم.

امیر سرتیپ نبی سهرابی امروز دوم آبان‌ماه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» با اشاره به اینکه ایستگاه پایانی فانوس هشتم در بام ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: امید است این رویداد هنری بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه، نتایج پرباری را در نشان دادن ارزش‌های دفاع مقدس به مخاطبان داشته باشد و چراغ راه این مسیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جوانان هنوز با بخش زیادی از حماسه دفاع مقدس ناآشنا هستند، ادامه داد: ما وظیفه داریم بخش بیان نشده را توسط هنرمندان استخراج و به جامعه به‌ویژه نسل نوجوان و جوان ارائه کنیم.

سهرابی با اشاره به افتتاح چهار یادمان‌ شهدای گمنام در شهرستان‌های خانمیرزا، بروجن و شهرکرد طی روز گذشته و امروز، تصریح کرد: این یادمان‌ها بستری هستند تا مردم بتوانند از وجود شهدای گمنام استفاده کنند و از معنویت این فضا بهره‌مند شوند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور تأکید کرد: شهدای والامقام در دوران دفاع مقدس جنگیدند و حماسه‌ها آفریدند و اکنون نوبت هنرمندان است که این رزم هشت ساله را به مردم نشان دهند، چرا که دفاع مقدس با تاریخ کشور ما عجین شده و باید سال‌های سال با زبان هنر، بازگویی و بازروایی شود.

سهرابی الگوبرداری از دفاع مقدس را عامل ایجاد محور مقاومت دانست و توضیح داد: اگر محور مقاومت در برابر صهیونیست‌ها می‌جنگد و شهید مقاومت سید حسن نصرالله یا شهید سردار نیلفروشان و یا شهید مظهر مقاومت، یحیی سنوار در این راه به شهادت می‌رسد، برگرفته از دفاع مقدس است.

وی با تاکید بر اینکه هنر دفاع مقدس این است که مردم منطقه را در برابر استکبار به‌خط کرده است، گفت: شهید سلیمانی نیز در این مسیر دست مقاومت را پر کرد و آن‌ها را برای رزم با دشمنان آمریکایی و صهیونیستی مجهز ساخت، امید است هر چه سریع‌تر نبرد جانانه مقاومت در فلسطین و لبنان پیروز شود و صهیونیست‌های ترسو و سفاک و کودک‌کش به لانه‌های خود بازگردند و دست از کشتار مردم بردارند.

سهرابی با اشاره به هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» بیان کرد: باید هنرمندان ما به برخی موضوعات نیز بپردازند و اثر هنری تولید کنند که تعداد زیادی از این موضوعات را در دوره‌های گذشته این جشنواره به سمع و نظر همگان رسانده شده و امروز مورد تأکید قرار می‌دهم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور تصریح کرد:اولین موضوعی که برای نشان دادن آن باید هنر را به میدان بیاوریم، وصیت‌نامه شهداست که چراغ راه و فانوس پرفروغ دفاع مقدس هستند، شهدای ما این وصیت‌نامه‌ها را نوشتند و رفتند اما ما باید بتوانیم دوباره این نوشته‌ها را گویا کنیم.

سهرابی ادامه داد: فانوس دیگری که در حوزه دفاع مقدس در حال کم‌فروغ و خاموش شدن بوده، پدران و مادران شهدا بوده که چشم و چراغ این مملکت هستند، لذا تا زمان از دست نرفته باید به سراغ آنها برویم و با هنر، آن‌ها را به جامعه فعلی معرفی کنیم، همچنین مادران رزمندگان و ایثارگران را باید با زبان هنر معرفی کنیم، میلیون‌ها بانویی که جوانان خود را از کوچه‌های ده و روستا و شهرشان راهی جبهه کرده و خودشان بار کار و زندگی را در شهر و روستای خود بر دوش کشیدند.

وی کمک‌های مردم در پشتیبانی میلیونی از دفاع مقدس باوجود نیاز فراوان خودشان از دیگر فانوس‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: در این خصوص نیز مطالب زیادی نتوانستیم منعکس کنیم و کارها در این زمینه اندک است.

سهرابی به حضور میلیونی و داوطلبانه جوانان در لبیک به فرمان امام خمینی(ره) اشاره و تصریح کرد: در این خصوص مطلب تهیه شده اما اندک است، فانوس ما نوجوانی است که شناسنامه خود را دستکاری کرد تا او را برای اعزام به جبهه قبول کنند، اطاعت از فرمانده و ولایت‌پذیری نکته دیگری است که چگونه دم مسیحایی امام(ره) در جوانان اثر می‌گذاشت و این موضوعی است که باید در موردش بنویسیم و اثر فاخر تولید کنیم تا همگان بدانند ولایت‌مداری می‌تواند کشور را نجات دهد.

وی اضافه کرد: آنچه در مورد فرماندهان شهید دفاع مقدس نوشته و تولید شده ناکافی است و ما باید بنویسیم که چگونه یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار بدون گذراندن دوره، فرمانده جبهه شده و در طراحی عملیات‌ها و باهوش‌تر از ژنرال‌های جنگی دشمن عمل می‌کند.

سهرابی تأکید کرد: فانوس همان دلنوشته‌های کودکانه و نامه‌هایی است که دخترکان در بسته‌های اهدایی به جبهه‌ها قرار می‌دادند و با رزمندگان همدلی و همراهی می‌کردند و اینها باعث نشاط و تاب‌آوری رزمندگان اسلام می‌شد، تاب‌آوری نیروهای ما در جنگ طولانی هشت ساله در دنیا بی‌نظیر است و این ایستادگی و مقاومت که حاکی از قدرت نرم مردم ما در جبهه بود، باید گفته شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور بیان کرد: فانوس دفاع مقدس همان بانویی است که در طول هشت سال برای رزمندگان اسلام نان می‌پخت و از تهدیدهای گروه‌های مورد حمایت صدام در کردستان هراسی نداشت، ما مادرانی از این دست زیاد داشتیم که هنوز به آنها پرداخته نشده است.

سهرابی با تأکید بر اینکه بن‌مایه و موضوع دفاع مقدس بسیار فراوان است که باید ارائه شوند، تصریح کرد: اینها را باید به تصویر بکشیم و هنرمندان این ایده‌ها را دنبال کنند و دست به تولیدات هنری در این زمینه بزنند که حقیقتاً هنوز بسیاری مطالب گفته نشده و باید کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این موضوعات گفته و فرزندان ما با این موضوعات آشنا شوند، این راه را می‌پذیرند و راه شهدا و رزمندگان را ادامه خواهند داد که در این صورت کشور و انقلاب اسلامی در برابر توطئه‌های فرهنگی دشمن بیمه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha