• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403080201345
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

روشهای جلوگیری از لک‌های پوستی در بارداری

روشهای جلوگیری از لک‌های پوستی در بارداری

ایسنا/سیستان و بلوچستان متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: لک صورت در دوران بارداری، عارضه‌ای رایج در بین زنان به حساب می‌آید. قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پس از زایمان موجب بهبودی، درمان و از بین بردن لکه های بارداری خواهد شد.

دکتر الهام شیخی غیور در گفت وگو با ایسنا، در خصوص درمان ملاسما یا لک‌های بارداری اظهار کرد: مهمترین عوامل در ایجاد این گونه لک ها، ژنتیک و اشعه آفتاب است. هورمون‌های زمان بارداری و برخی داروها عوامل مستعد کننده در ایجاد ملاسما است.

متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: برای جلوگیری و بهبود لک های ملاسما لازم است زنان باردار از پوست خود در مقابل نور مستقیم خورشید محافظت کنند تا لکه های پوست تیره تر نشده و به مرور زمان و پس از ختم بارداری از این تیرگی کاسته شود.

وی گفت: استفاده از ضد آفتاب های مناسب در دوران بارداری یکی از راه‌های پیشگیری و حتی درمان است.

وی ادامه داد: بعد از زایمان و بازگشت هورمون ها به حالت عادی، تولید رنگدانه های پوست به حالت قبل از بارداری برگشته و در پی آن تغییرات رنگ لکه پوستی شروع به کم رنگ شدن می کند.

به گفته این متخصص پوست، لک بارداری یکی از عارضه های شایع پوستی در میان خانمهای باردار بوده که درصد قابل توجهی از زنان باردار دچار این مشکل می شوند.

شیخی با اشاره به اینکه، هورمون‌های بارداری بر روی سلول های رنگدانه ساز پوست موثر هست، تصریح کرد: ملاسما بر اثر افزایش رنگدانه در نقاط مختلفی از پوست ایجاد شده که معمولا بر روی گونه ها، پیشانی و چانه به صورت رنگ قهوه ای مسطح و بدون هیچ خارش دیده می شود.

وی در پایان با بیان اینکه در اصطلاح پزشکی ملاسما در گذشته به عنوان لک بارداری هم نام گذاری شده، افزود: ملاسما در زنان غیرباردار و حتی در مردان به دلایل ژنتیکی، نور آفتاب، اختلالات هورمونی و داروهای هورمونی، رخ می‌دهد و محافظت مناسب با ضدآفتاب موثرترین روش پیشگیری و درمان آن است، ضمن آنکه روش های درمانی مختلفی نیز برای ملاسما از جمله روشن کننده های موضعی و انواع لیزرها، وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha