• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080201305
  • خبرنگار : 90057

رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه حضور اوجالان در پارلمان و اعلام انحلال پ‌ک‌ک را خواستار شد

رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه حضور اوجالان در پارلمان و اعلام انحلال پ‌ک‌ک را خواستار شد

دولت باغچلی، رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه خواست تا عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در پارلمان حضور یابد و علناً انحلال گروه خود را خواستار شود.

به گزارش ایسنا، حزب جنبش ملی‌گرای باغچلی (MHP)، متحد رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، بازیگر کلیدی در ائتلاف حاکم است، اما از نظر تاریخی نیز مخالف هرگونه مذاکره یا تعامل با پ‌ک‌ک و رهبر آن بوده است.

به نوشته میدل ایست آی، باغچلی در نشست هفتگی گروهش با اشاره به اوجالان گفت: «من به کسانی که می‌گویند اگر رهبر تروریست‌ها نباشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، فریاد می‌زنم اگر انزوای رهبر تروریست برداشته شده، بگذارید بیاید و در جلسه حزب دموکرات [حامی کردها] در مجلس صحبت کند. بگذارید فریاد بزند که تروریسم کاملاً پایان یافته و سازمانش منحل شده است.»

باغچلی افزود: اگر اوجالان چنین سخنرانی کند، ممکن است راه برای آزادی او از زندان بر اساس ماده ۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر موسوم به «حق امید» وجود داشته باشد که مجازات‌های زندان نامحدود را ممنوع و زمان آن را ۲۵ سال اعلام کرده است.

حق امید در قوانین حقوقی ترکیه اعمال نمی‌شود، با این حال سیری ساکیک، یک قانونگذار از حزب دموکرات، در ماه سپتامبر پیش نویس قانونی را برای تدوین آن به پارلمان ارائه کرد.

باغچلی افزود: اگر اوجالان این عزم و اراده را از خود نشان دهد، باید ترتیبات قانونی درخصوص استفاده از حق امید اندیشیده شود و راه برای بهره مندی او از آن باز باشد.

او در ابتدای سخنرانی خود گفت که اظهارات وی ممکن است «مسیر تاریخ را تغییر دهد» و «بندهای ترکیه را بشکند».

رهبر MHP همچنین گفت که هر موضوع و هر بحرانی باید در پارلمان مطرح شود و اصلاحات دموکراتیک لازم برای رفع نگرانی شهروندان کرد انجام شود.

اگرچه باغچلی گفت که مخالف آغاز گفتگوهای صلح جدید بین پ ک ک و دولت ترکیه است که بارها در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ شکست خورده اما اظهارات وی نشان می‌دهد که ملی‌گراترین عنصر در مجمع برای مذاکره برای حل این موضوع از طریق پارلمان آماده است. او همچنین اشاره کرد که مادران فعالان پ‌ک‌ک باید با فرزندان خود ملاقات کنند، این تعبیری است که پ‌ک‌ک باید خلع سلاح شود و به اعضا اجازه داده شود به زندگی عادی خود بازگردند.

اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، اپوزیسیون اصلی ترکیه، روز سه‌شنبه نسبت به اظهارات باغچلی ابراز تردید کرد، اما گفت که پارلمان باید محل اصلی حل و فصل مساله کردها باشد و همه چیز باید شفاف مورد بحث قرار گیرد.

اردوغان در اظهاراتی تلویزیونی گفت که ائتلاف حاکم او فرصتی بی نظیر برای پایان دادن به ترور ارائه می‌دهد و هیچکس نباید ابتکار جدید را فدای منافع شخصی کند و این نشان می‌دهد که باغچلی از قبل درخواست خود را هماهنگ کرده است.

تحرکات اخیر باغچلی باعث ایجاد یک سری شایعات در ترکیه شده است مبنی بر اینکه آنکارا در نظر دارد حل مسئله کردها را با شروعی تازه آغاز کند.

باغچلی اوایل ماه جاری در مراسم افتتاحیه مجلس به سمت اعضای حزب دموکرات رفت و با آنها دست داد و گپ کوتاهی زد. سپس هفته گذشته، او از اوجالان خواست تا بیانیه‌ای برای انحلال پ.ک.ک منتشر کند.

اوجالان از سال ۱۹۹۹ در جزیره‌ای دورافتاده در دریای مرمره نگهداری می‌شود. پ‌ک‌ک که ظاهراً یک گروه شبه‌نظامی چپ است، از سال ۱۹۸۴ در جنگ چریکی علیه دولت ترکیه شرکت کرده و خواست اصلی آن خودمختاری بیشتر برای جمعیت کرد این کشور است. دو نماینده برجسته پارلمان ترکیه از حزب طرفدار کرد این کشور هفته گذشته گفتند که هرگونه راه حلی برای مسئله کردها باید با پایان دادن به انزوای اوجالان آغاز شود. خانواده او و وکلای اوجالان بیش از ۴۴ ماه است که نتوانسته‌اند با او صحبت یا ملاقات کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha