• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403080201295
  • منبع : نمایندگی مرکزی

اجرای سرشماری کشاورزی توسط ۲۹۰ آمارگیر در استان مرکزی

اجرای سرشماری کشاورزی توسط ۲۹۰ آمارگیر در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان ماه با حضور بیش از ۲۹۰ نفر آمارگیر و عوامل اجرایی در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می شود و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

نوربخش عسکری، دوم آبانماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهم استان مرکزی از تولید بخش کشاورزی هشت و نیم درصد است، سهم صنعت و معدن ۴۹ درصد و سهم بخش خدمات ۴۲.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه از نظر ارزش افزوده بخش کشاورزی ۲.۰۶ درصد در کشور سهم داریم، افزود: از نظر مساحت گلخانه ای با ۴.۷۵ درصد رتبه پنجم، از نظر ارزش تولید گل و گیاهان زینتی با ۲۱.۹ درصد رتبه دوم، تولید گاو و گوساله صنعتی با ۳.۸ درصد رتبه هفتم و در حوزه  مقدار آب مصرف شده بخش کشاورزی با ۳.۱ درصد رتبه دهم را دارا هستیم.

عسکری گفت: علیرغم اینکه استان مرکزی، استانی صنعتی شناخته می شود اما در ۱۱ محصول زراعی، باغی و دامی جزو ۱۰ استان برتر کشور است، در صادرات ماهیان زینتی رتبه اول، تولید انار رتبه دوم، تولید طالبی رتبه دوم، تولید گوشت قرمز و لوبیا رتبه چهارم، تولید گل‌های شاخه بریده و زینتی و پرورش ماهیان زینتی رتبه پنجم، تولید پسته رتبه ششم، تولید بادام رتبه هفتم، تولید تخم مرغ و ذرت علوفه‌ای رتبه نهم و رد تولید کشمش و انگور و تولید گوشت مرغ رتبه دهم را دارا هستیم که نشانگر اهمیت و اثر گذاری بخش کشاورزی در استان است.

وی در ادامه، امنیت غذایی را یکی از موضوعات مهم در جامعه امروزی دانست و اظهار کرد: فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی، اول شهریور امسال ۱۴۰۳ به عنوان ششمین سرشماری کشاورزی کشور توسط رئیس جمهور صادر شد و از ۱۲ آبان ماه با حضور بیش از ۲۹۰ نفر آمارگیر و عوامل اجرایی در مناطق شهری و روستایی آغاز و به مدت ۴۵ روز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولین سرشماری کشاورزی در ایران در سال ۱۳۵۲ و آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۳ انجام شد، افزود: پس از ۱۰ سال از آخرین سرشماری و با توجه به تحولات بسیار زیادی که در بخش کشاورزی رخ داده و تغییرات اقلیمی و پیشرفت‌های بسیار خوبی که در بخش‌های تحقیقات کشاورزی و اجرای برنامه‌های نوین در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام شده لازم است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، از آمارهای جدید استفاده و اطلاعات بخش کشاورزی بروزرسانی شود.

عسکری با بیان اینکه سرشماری کشاورزی از واحدهای کشاورزی نقاط روستایی و شهری و همه واحدهای تولیدی کشاورزی انجام خواهد شد، گفت: تهیه فهرست بهره برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مربوط به سن، جنس، سواد و تحصیلات بهره‌برداران کشاورزی، تهیه اطلاعات در سطوح جغرافیایی کوچک، گردآوری آمار محصولات سالانه و آمار محصولات دائمی و تهیه آمار مربوط به فعالیت پرورش دام و طیور از اهداف این سرشماری است.

وی اظهار کرد: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد کشورهای عضو را به انجام سرشماری کشاورزی در بازه‌های زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ توصیه کرده است که در بین کشورهای آسیایی هند، ژاپن، ایران، کره جنوبی، اندونزی، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش این سرشماری را بیش از ۴ بار انجام داده اند و  ما  امسال ششمین سرشماری را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha