• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403080201248
  • خبرنگار : 50295

استاندار زنجان:

مدیران دستگاه‌ها نسبت به اهمیت جوانی جمعیت باور قلبی داشته باشند

مدیران دستگاه‌ها نسبت به اهمیت جوانی جمعیت باور قلبی داشته باشند

ایسنا/زنجان استاندار زنجان با تاکید بر اینکه اقدامات فرهنگی بنیان و اساس همه امور است، گفت: در موضوع سقط جنین باید اقدامات فرهنگی انجام شود تا شاهد باشیم کسی اقدام به سقط جنین نکند.

محسن افشارچی امروز (چهارشنبه ۲ آبان ماه) در جلسه جوانی جمعیت استان، با بیان اینکه متاسفانه برخی مدیران هنوز خود به باور اهمیت جوانی جمعیت نرسیده‌اند، اظهار کرد: البته مدیران در هر دستگاهی خودشان باور کنند که این مشکل است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشند. همه متولیان اجرایی نسبت به این مسئله خودشان باور داشته باشند تا در آینده دچار مشکل نشویم. اصل قصه در این موضوع کار فرهنگی است.

وی تصریح کرد: تعدادی مشکل جوانی جمعیت و سقط جنین را با مشکل اقتصادی گره می‌زنند؛ ما منکر این نیستیم ولی دلیل اصلی این کار این موضوع نمی‌تواند باشد. مسئله بیشتر مربوط به فرهنگ می‌شود دلیل این است که خانواده‌ها به این فکر می‌کنند که آسایش خود را فدای آوردن بچه نمی‌کنیم. در حالی‌که به این فکر نمی‌کنیم که آینده به این افراد نیاز دارد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه خودمان باور نداریم که بی‌توجهی به موضوع جوانی جمعیت در آینده باعث ناراحتی خودمان خواهد شد و مشکلات زیادی را برای‌مان در پی خواهد داشت، گفت: نبود نیروی کار باعث بروز مشکلات بازنشستگی خواهد شد و نبود نیروی کار یعنی وارد شدن مهاجران به کشور و مهم‌تر از آن موضوع کانون خانواده است.

افشارچی ادامه داد: متاسفانه مسائل مرتبط با جوانی جمعیت را سیاسی می‌کندد اینکه مسئله اقتصاد را پیش کشیده و این باعث می‌شود باور در مدیران هم به وجود آورد. کشورهایی همچون ژاپن را باید دید که الان با مشکل مواجه شده‌اند. در حال حاضر در برخی کشورها به ازای هر بچه تسهیلات خاصی در نظر گرفته می‌شود. مسئله فرهنگی بسیار مهم است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه فرزندآوری بسیار مهم است و باید به آن توجه لازم را داشت، اظهار کرد: اقتصاد بخشی از مسئله جمعیت است نه همه. در موضوع تشویقی در رابطه با جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ تا  ۱۴۰۳ در استان ۵.۳ همت برای ازدواج در استان وام داده شده است و ۱.۵ همت هم برای فرزندآوری البته این حداکثر توان بوده و منکر پشت‌نوبتی‌ها هم نیستیم.

افشارچی افزود: یک‌چهارم وام‌ها داده‌شده در استان برای ازدواج و جوانی جمعیت بوده است. البته استثناهایی هم بوده مشکل ۴ قلوها که مشکل اشتغال و مسکن آنها سعی بر رفع مشکلات‌شان شده است. در استان زنجان سطح درآمد سرانه خانوارها به متوسط کشوری رسیده است. وقتی مسئولیت را تحویل گرفتیم ۸۳ صدم درآمد متوسط سرانه کشور را داشتیم الآن ۹۹ صدم را داریم. این نکته بسیار مثبت است. در رتبه درآمدی به رتبه ۸ رسیدیم. این یعنی وضعیت معیشت به نسبت در استان بهتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال یک درصد افزایش موالید و ۵ درصد افزایش ازدواج داشتیم که این نکته مثبت است. اتفاقی که در بودجه سال آینده افزایش حقوق رخ داده برای خانواده‌های دارای فرزند ۲ درصد ۲ درصد افزایش حقوق اعمال خواهد شد. قطعا این‌ها در درازمدت تاثیرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha