• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080201165
  • خبرنگار : 50444

شهرستان راز و جرگلان در مسیر آبادانی و پیشرفت منطقه‌ای

شهرستان راز و جرگلان در مسیر آبادانی و پیشرفت منطقه‌ای

ایسنا/خراسان شمالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: شهرستان راز و جرگلان در مسیر آبادانی و پیشرفت منطقه‌ای قرار می‌گیرد تا استعدادهای آن شکوفا شود.

مرتضی بهزادفر صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی توان افزایی اقتصاد روستایی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری سه جانبه استانداری، سازمان مدیریت و بنیاد علوی، طی تفاهم نامه‌ای شاخص‌های شهرستان راز و جرگلان را با اقدامات متنوع در بخش اقتصادی، عمرانی و زیربنایی ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: بر اساس این بند، دولت موظف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی وارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور روستاها اقدامات مختلفی انجام دهد که شامل «اقدامات اقتصادی و بخشی» و همچنین «اقدامات عمرانی زیربنایی» می‌شود.

بهزادفر افزود: براساس قانون برنامه ششم، اسناد توسعه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه شده است تا بتوانیم طرح جامع توان افزایی را در این مناطق اجرا کنیم.

وی گفت: برای اجرای این طرح توان افزایی، ۹۰ روستا براساس محرومیت و مرزی بودن در نظر گرفته شده و باید اعتباراتی را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی به فعالیت‌های بنیاد علوی اشاره و اظهار کرد: بنیاد علوی روی موضوع پیشرفت جوامع روستایی و مناطق محروم تمرکز داشته و سابقه خوبی در این زمینه دارد و اکنون زمینه‌ای فراهم شده تا بنیاد علوی به یکی از شهرستان‌های محروم استان نگاه ویژه به عنوان مناطق الگویی مد نظر خود داشته باشد.

وی با اشاره پیشینه این اقدام، بیان کرد: بنیاد علوی خرداد ماه امسال به منظور تهیه طرح‌های آبادانی و پیشرفت در ۶ شهرستان منطقه هدف، از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی و غیردولتی واجد شرایط، دعوت به همکاری کرد و این ۶ شهرستان شامل شهرستان‌های درمیان (استان خراسان جنوبی)، راز و جرگلان (خراسان شمالی)، قصرقند (سیستان و بلوچستان)، ارزوئیه و جازموریان(کرمان) و جاسک (هرمزگان) بود.

بهزادفر ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده، دو مجموعه فعال در شهرستان‌های راز و جرگلان در استان خراسان شمالی و ارزوئیه در استان کرمان با مشارکت فعالان دانشگاهی و کارشناسان پیشرفت منطقه‌ای، بعد از طی فرآیندهای استاندارد، انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی بنیاد علوی در شهرستان راز و جرگلان، پیشرفت با رویکرد جامع اقتصادی شهرستان است، افزود: این امر با مشارکت و همکاری بخش‌های مختلف دولتی، خیران، گروه‌های مردم و همچنین رعایت اصل پایداری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل مطالعات با هم‌اندیشی موثرین در منطقه شامل مسئولان، گروه‌های مردمی، نخبگان و… انجام می‌شود، گفت: این اقدامات قرار است در بازه زمانی پنج ساله، الگوهای پیشرفت را اجرایی و نقشه راه توسعه روستایی را پیاده کند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی، امضای تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین استانداری، سازمان مدیریت و بنیاد علوی در دستور کار است تا منجر به آغاز اقدامات محرومیت‌زدایی در شهرستان راز و جرگلان و آبادانی و پیشرفت منطقه‌ای آن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha