• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080201081
  • منبع : نمایندگی کردستان

۱۸۳بیمار مبتلا به هپاتیت در کردستان شناسایی شد

۱۸۳بیمار مبتلا به هپاتیت در کردستان شناسایی شد

ایسنا/کردستان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نیمه نخست امسال ۱۸۳ بیمار شامل ۸۹ نفر هپاتیت B و ۹۴ نفر هپاتیت C در استان شناسایی شدند.

 جهانبخش یوسفی امروز چهارشنبه(۲ آبان) در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت اظهار کرد: بیماران مبتلا به هپاتیت C در مرکز مشاوره هپاتیت سنندج خدمات رایگان دریافت می کنند.

وی افزود: مرکز مشاوره بیماری هپاتیت در مرکز خدمات جامع سلامت جلالی زاده، آماده ارائه خدمات مشاوره ای، تشخیصی و درمانی به بیماران مشکوک و مبتلا به هپاتیت C و همچنین مشاوره به افراد مشکوک به بیماری هپاتیت نوع B است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از سال ۷۲ برای تمام متولدین واکسن هپاتیت B انجام می‌شود و سایر اقشار مردم نیز در صورت داشتن شغل پرخطر از جمله مصرف کنندگان مواد مخدر، افرادی که تماس جنسی محافظت نشده دارند، نوزادان متولد شده از مادر مبتلا به هپاتیت، افراد دریافت کننده عضو و بافت پیوندی، دریافت کنندگان اقدامات تاتو، خالکوبی و آرایش‌های دائم و افراد دریافت کننده خون و فرآورده‌های خونی مثل بیماران هموفیلی و تالاسمی طبق دستورالعمل در صورت نیاز می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

یوسفی به راه های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز نظیر سوزن و سرنگ، تیغ اصلاح، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تولد از مادر مبتلا به هپاتیت B منتقل می‌شود.

وی همچنین اشاره کرد خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ختنه، خدمات پزشکی و دندانپزشکی اگر در شرایط غیربهداشتی و استفاده از وسایل غیر استریل انجام شود، احتمال ابتلا را بالا می برد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این بیماری از طریق دست دادن، عطسه، سرفه و معاشرت معمولی منتقل نمی شود.

وی ادامه داد: مادری که مبتلا به هپاتیت ب است در دوران بارداری با انجام آزمایشات مشخص و اقدامات درمانی می‌تواند فرزند سالمی به دنیا بیاورد و همچنین اگر مادر باردار مبتلا به هپاتیت B باشد و از لحاظ مالی دچار مشکل باشد تمامی خدمات مشاوره و تشخیص مربوط به هپاتیت B به صورت رایگان برای مادر انجام می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه هپاتیت در مرحله حاد معمولا بدون علامت است اظهار کرد: این بیماری در صورت علامت دار شدن به صورت علائم شبه آنفلوانزا (خستگی، تب، درد بدن)، بی اشتهایی، تهوع، درد شکم، ادرار تیره و مدفوع روشن و زرد شدن چشم و پوست است.

یوسفی ادامه داد: اگر هپاتیت درمان نشود مزمن شده و می تواند موجب سیروز و سرطان کبد شود.

وی از پوشش ۹۹ درصدی نوزادان استان به واکسن هپاتیت «ب» خبر داد و افزود: برنامه حمایتی برای قشرهای مستعد در دستور کار قرار دارد.

یوسفی اضافه کرد: بیماری هپاتیت C درمان دارد و بیماران طی دوره سه تا ۶ ماهه با مصرف روزانه یک داروی خوراکی درمان خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha