• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403080201000
  • خبرنگار : 50212

سفیر بنگلادش در ایران:

سطح تجارت ایران و بنگلادش در تراز روابط حسنه‌ دو کشور نیست

سطح تجارت ایران و بنگلادش در تراز روابط حسنه‌ دو کشور نیست

ایسنا/مرکزی سفیر بنگلادش در ایران گفت: ارتباطات تجاری تولید کنندگان صنعت غذایی و صنایع فولاد استان مرکزی با بنگلادش تقویت می‌شود و ما به این نوع ارتباط و تعامل تجاری علاقه‌مند هستیم.

منجورول کریم‌خان چودری، عصر روز گذشته، اول آبان در پایان بازدید از چند واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی مامونیه، مرکز شهرستان زرندیه و شهر صنعتی کاوه در شهرستان ساه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آشنایی با ظرفیت های صنعتی و تولیدی جمهوری اسلامی در استان مرکزی و آشنایی با محصولات و تولیدات این استان که دارای مزیت صادراتی هستند، هدف از این سفر است.

وی با بیان اینکه در این سفر فرصت‌های دو کشور برای تامین کالاها و محصولات مورد نیاز بررسی می‌شود، افزود: در جریان بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان زرندیه تولیدات صادرات محور مورد ارزیابی قرار گرفت.

سفیر بنگلادش گفت: در بازدید از دو واحد تولیدی و صنعتی در حوزه صنایع غذایی و  فولاد، مشاهده شد که پروتکل های تولیدی به خوبی رعایت شده و صنعت غذایی با رعایت موازین بهداشتی اقدام به تولید محصولات ضروری و استراتژیک می‌کند.

وی گفت: در صنعت فولاد استان مرکزی نیز بالاترین استانداردهای تولیدی رعایت می‌شود و امیدواریم این بازدیدها زمینه ساز برقراری روابط و تعاملات تجاری بین تولیدکنندگان این استان و کشور بنگلادش باشد.

سطح تجارت ایران و بنگلادش در تراز روابط حسنه‌ای که بین دو کشور وجود دارد نیست

کریم‌خان چودری گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بنگلادش دو کشور دوست و برادر هستند و روابط دیرینه بسیار عمیقی بین ملت‌های این دو کشور وجود دارد ولی متاسفانه سطح تجارت دو کشور ایران و بنگلادش در تراز روابط حسنه‌ای که بین آنها وجود دارد نیست و باید از تمامی ظرفیت‌ها برای تقویت سطح تجارت و ارتباطات تجاری استفاده کرد. سفر به استان مرکزی به عنوان یکی از کانون‌های صنعتی و اقتصادی ایران برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور انجام شده است.

سفیر بنگلادش در ایران گفت: در سال‌های گذشته میزان صادرات ایران به بنگلادش حدود ۱۳۰ میلیون دلار و میزان صادرات بنگلادش به ایران ۴۰ میلیون دلار هم بوده است که در قالب آمارهای رسمی به ثبت رسیده و منتشر شده اما به طور غیررسمی نیز تجارت قابل توجهی در جریان است.

وی افزود: به دلیل وجود تحریم‌ها، آمار رسمی نمی تواند نشان دهنده میزان تجارت حقیقی بین دو کشور باشد چرا که تجارت از کانال کشورهای ثالث و با اقلام بسیار زیادی در حال انجام است. به عنوان مثال بنگلادش صادرات قابل توجهی در حوزه پوشاک به ایران دارد اما دیده نمی‌شود چرا که صادرات کالا به صورت رسمی به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام می‌شود.

او تصریح کرد: لازمه افزایش میزان صادرات این است که تجار، فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی نقش فعال تری داشته و ارتباط بیشتری باهم برقرار کنند تا بین طرفین آگاهی ایجاد شود.

سفیر بنگلادش در ایران تصریح کرد: در جریان این سفر ظرفیت‌های اقتصادی بنگلادش در حوزه‌های گوناگون به فعالین اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی استان مرکزی معرفی و شناسانده می شود تا بتوان به یک نقطه مشترک در توسعه روابط اقتصادی رسید و گام‌های محکمی برای بهره برداری از ظرفیت‌ها برداشته شود.

وی با اشاره به امکانات و توانمندی‌های موجود در شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور گفت: تحت تاثیر ظرفیت‌های صنعتی و امکانات موجود در این شهر صنعتی قرار گرفتیم و در جریان بازدیدهایی که از چند واحد صنعتی و تولیدی بعمل آمد شاهد تولید محصولاتی استراتژیک و ضروری بودیم.

وی گفت: بازار عرضه محصولاتی که در ساوه و زرندیه تولیدی می‌شود در کشور بنگلادش وجود دارد و حتی ظرفیت برای تبادل دانش در حوزه صنایع غذایی، فولاد، نساجی و ... بین ایران و بنگلادش وجود دارد. امکان همکاری مشترک دوجانبه بین این دو کشور برای تقویت تعاملات اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود دارد و این بازدیدها با هدف تسهیل این مهم انجام می‌شود.

معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی اراک نیز به ایسنا گفت: سفیر جمهوری بنگلادش به همراه رایزن بازرگانی و کارشناس اقتصادی سفارت به دعوت اتاق بازرگانی اراک در سفری سه روزه به استان مرکزی در شهرهای زرندیه، ساوه، اراک و خمین حضور خواهند داشت.

سعید بیگ زاده در ادامه، آشنایی با ظرفیت های استان مرکزی را مهمترین هدف این سفر عنوان کرد و گفت: بررسی راهکارهای مراودات تجاری بین دو کشور و استان مرکزی در شرایط موجود از دیگر اهداف این سفر سه روزه است و موضوعاتی که در این سفر مطرح خواهد شد در جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات موجود تجاری بین دو کشور حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه شرکت هایی که علاقمند به ایجاد و گسترش روابط تجاری با بنگلادش هستند موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری مشترک را مطرح خواهند کرد.

وی بیان کرد: پایان بخش سفر سه روزه سفیر بنگلادش به استان مرکزی، بازدید از خانه تاریخی و زادگاه حضرت امام خمینی(ره) در شهر خمین خواهد بود که بنا به درخواست وی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha