• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403080100657
  • خبرنگار : 71658

«لا نینا»، زمستان امسال چه تأثیری بر اروپا دارد؟

«لا نینا»، زمستان امسال چه تأثیری بر اروپا دارد؟

کارشناسان می‌گویند پدیده اقلیمیِ «لا نینا» هرچند باعث کاهش دمای آب و هوا در ناحیه استوایی اقیانوس آرام می‌شود اما مانند «ال نینو»، می‌تواند شرایط آب‌وهوایی شدید در سراسر جهان ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش مرکز پیش‌بینی آب‌وهوای اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، «ان‌اوای‌ای»، احتمال وقوع پدیده لا نینا در پاییز امسال حدود ۶۰ درصد است و احتمالاً تا ماه مارس (اسفند ماه) ادامه خواهد داشت.

هر دو پدیده لا نینا و ال نینو می‌توانند تأثیرات بزرگی بر شرایط آب‌وهوایی جهان از جمله در اروپا داشته باشند، هرچند این تأثیرات بر اساس مناطق جغرافیایی و شرایط محلی متفاوت است و همین موضوع پیش‌بینی دقیق پیامدهای آنها بر آسمان اروپا را دشوار می‌کند.

پدیده لا نینا در زمستان امسال چه تأثیری بر اروپا دارد؟

در اوایل ماه جاری، کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی اعلام کردند احتمال وقوع پدیده لا نینا بین اکتبر و فوریه بالاست.

به گفته دانشمندان، احتمالاً زمستان امسال تحت تأثیر پدیده لا نینا خواهد بود که شدت آن ضعیف تا متوسط پیش‌بینی می‌شود و ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ پایان یابد.

لا نینا غالبا در اروپای غربی باعث کاهش دما نسبت به حد معمول می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی وضعیت هوا انتظار دارند که با نزدیک شدن به ماه‌های نوامبر و دسامبر (دو ماه پیش‌رو)، دما در این قاره کاهش یابد.

لا نینا همچنین تمایل به ایجاد شرایط آب‌وهوایی مرطوب‌تر و سردتر در کوه‌های آلپ دارد که می‌تواند منجر به بارش برف بیشتر و سنگین‌تر شود. این شرایط ممکن است برای بسیاری از پیست‌های اسکی که از کمبود برف رنج می‌بردند، مطلوب باشد.

اوایل اکتبر (ماه جاری میلادی)، بخش‌هایی از اروپای غربی و مرکزی تحت تأثیر چندین طوفان از اقیانوس اطلس قرار گرفتند.

فرانسه، انگلیس و کشورهای اسکاندیناوی احتمالاً تا پایان اکتبر سردترین مناطق اروپا خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود که دما در زمستان امسال نسبت به سال گذشته پایین‌تر باشد.

پدیده لا نینا چیست و هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد؟

به گزارش یورونیوز، لا نینا یک پدیده اقیانوسی-اتمسفری است که طی آن آب‌های مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام سردتر از حالت معمول می‌شوند. این پدیده تقریباً برعکس ال نینو است که باعث گرم‌تر شدن این مناطق می‌شود. لا نینا معمولاً هر سه تا هفت سال رخ می‌دهد و اثراتی مانند تغییرات شدید آب و هوایی در سراسر جهان به همراه دارد.

نام‌های لا نینا و ال نینو برگرفته از زبان اسپانیایی است؛ در این زبان «لا نینیا» به معنی «دختر» و «ال نینیو» به معنی «پسر» است.

علت شکل‌گیری لا نینا بادهای قوی هستند که آب‌های گرم را به سمت غرب می‌رانند و آب‌های سرد را از عمق اقیانوس به سطح می‌آورند. نتیجه آن کاهش دمای اقیانوس‌ها نسبت به حد معمول در شرق اقیانوس آرام است که «رودباد» یا «جریان جتی» را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رودباد لایه نازکی از هواست که از غرب به شرق در اطراف جهان می‌چرخد و به سمت شمال رانده می‌شود. این جریان بالای اقیانوس قرار دارد و سطح رطوبت آن می‌تواند بارش‌ها را افزایش داده و مسیر طوفان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

الگوها پیش‌بینی‌ناپذیرتر شده‌اند

در حالی که برخی کارشناسان معتقدند که ارتباط بین تغییرات اقلیمی و پدیده‌های لا نینا و ال نینو هنوز به وضوح اثبات نشده اما مسلم است که تغییرات اقلیمی وقوع پدیده‌های ناگهانی آب‌وهوایی را در مقیاس جهانی تشدید می‌کند.

در سال‌های اخیر، الگوهای بارش از میانگین‌های تاریخی و الگوهای معمول فاصله گرفته‌اند و پیش‌بینی‌ناپذیرتر شده‌اند.

بر پایه گزارشی از کارشناسان هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (آی‌پی‌سی‌سی)، افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی نیز فراوانی و شدت پدیده‌های آب‌وهوایی ناگهانی را افزایش داده است.

به گفته «پائول روندی»، اقلیم‌شناس، الگوریتم‌ها در تشخیص تفاوت بین نوسانات معمول ال نینو و لا نینا و تأثیر گرمایش جهانی بر اقیانوس‌ها و جو مشکل دارند.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: نمی‌توانم بگویم که تغییرات اقلیمی باعث تکرار بیشتر ال نینو نمی‌شود. ممکن است چندین دوره لا نینا رخ دهد و شاید در ۴۰ یا ۵۰ سال آینده شاهد معکوس شدن این روند باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha