• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403080100330
  • خبرنگار : 50455

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

پژوهش‌های حوزوی خود را به نیازهای نظام نزدیک کنند

پژوهش‌های حوزوی خود را به نیازهای نظام نزدیک کنند

ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حوزه علمیه به عنوان خاستگاه تولید و امتداد بخشی ارزش‌های دینی در جامعه در سه محور نظریه پردازی، سیاستگذاری و قانونگذاری فعالیت خود را دنبال می‌کند، ولی به نظر می رسد بهترین و نزدیکترین روش برای حکمرانی اندیشه‌های ناب معرفت دینی در نظامات اجرایی از طریق قانونگذاری امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در نشست مشترک با هیات رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه اظهار کرد: هر چند حوزه در موضع نظریه پردازی، وظایف خود را از طریق مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دنبال می‌کند ولی در این زمینه، باید پردیس‌هایی شکل بگیرد که نیازهای نظری عقبه تئوریک جامعه دینی را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط حوزه با نظام سیاستگذاری و قانونگذاری باید به صورت سیستماتیک باشد، ادامه داد: نقش آفرینی حوزه در عرصه قانونگذاری اعم از نظارت و تقنین طرح‌ها و لوایح دانست که می‌تواند ایده، فکر و دغدغه‌های اندیشه‌های دینی را در قانونگذاری و ساحت اجرایی منعکس کند، و در نظامات اجرایی از طریق قانونگذاری تاثیرگذار باشد.

نهاوندی افزود: مرکز تحقیقات اسلامی جایگاه و واسطه‌ای میان نظام تقیننی با حوزه های علمیه است که می تواند خلاء تقنینی و قانونگذاری را با نظریات فقهی و دینی رفع کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از موضع کنش‌گری های سیاسی به کنش‌گری‌های استراتژیک نزدیک شویم و نخبگان حوزوی را به جایگاه اثرگذاری در نظام نزدیک کنیم، بهترین زمینه‌ها استفاده از ظرفیت مراکزی مانند مرکز تحقیقات مجلس است.

نهاوندی با اشاره به اینکه نیازهای نظام، ضرورت وجود فکری نخبگان حوزوی در این عرصه‌ها را پررنگ تر می‌کند، گفت: البته این حضور نخبگانی در عرصه قانونگذاری، نیاز به مقدماتی دارد که مهمترین آن آشنایی با زبان قانونگذاری است و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از طریق برگزاری دوره های مدرسه پارمانی این مساله را در دستور کارخود قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای برگزاری دوره مدرسه پارلمانی ویژه نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اعلام آمادگی کرد و گفت: در این دوره ها، طلاب و اساتید با روش‌ها و شیوه های قانونگذاری آشنا می‌شوند و اگر در آینده در جایگاه نظارت، موضع‌گیری و آسیب شناسی تقنینی قرار گیرند، با شناخت کافی در این حوزه ها وارد شوند.

نهاوندی با بیان اینکه نیاز است افاضل حوزه تحقیقات و پژوهش‌های خود را به نیازهای نظام نزدیک کنند، گفت: حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های زیادی در اختیار دارند ولی متاسفانه خیلی از مسئولان نظام از این ظرفیت ها، اطلاع کافی ندارند به همین دلیل برای اطلاع رسانی ظرفیت‌های حوزوی به یک فضای تعاملی و ارتباطات گسترده نیاز است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید جلال الدین رضوی مهر رئیس هیات رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه بیان کرد: مجمع طلاب متشکل از ۲۰۰ نماینده شامل ۸۰ استاد سطوح عالی حوزه و طیف گسترده ای از طلاب مبلغ و نخبه از سراسر کشور است.

وی اظهار کرد: این ظرفیت بزرگ که جوشیده از دل حوزه‌ مقدسه قم است، آماده هر گونه همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.

رضوی مهر، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیات رئیسه مجمع طلاب، خواهان انعقاد یک تفاهم نامه برای همکاری های مشترک میان مجمع طلاب و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha