• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403080100200
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه:

مسیر دستیابی به احراز صلاحیت مشاغل از طریق دانشگاه علمی کاربردی دست یافتنی‌تر است

مسیر دستیابی به احراز صلاحیت مشاغل از طریق دانشگاه علمی کاربردی دست یافتنی‌تر است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مسیر دستیابی به احراز صلاحیت مشاغل از طریق این دانشگاه هموارتر و دست یافتنی‌تر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، حسین بلندی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار داشت: در عصر حاضر که شاهد تغییرات چشمگیر در مشاغل هستیم، صرف داشتن مهارت یا دانش تخصصی به تنهایی کافی نیست چرا که تحولات صنایع در بازار اشتغال منجر به تنوع سطوح تخصصی مهارت‌ها شده است، لذا لازم است نیروی انسانی در هر سه بخش دانش، مهارت و شایستگی از توانمندی کافی برخوردار باشد، این موضوعی است که ضرورت برنامه‌ریزی برای ارایه آموزش‌های شغلی را در نظام آموزش عالی بیش از پیش نمایان می کند.

بلندی در ادامه گفت: باید توجه داشت که به دلیل اتصال آموزش‌های شغلی با اشتغال، مدیریت این آموزش‌ها در ارتباط تنگاتنگ با کل نظام اجرایی کشور است و متولیان و سیاست‌گذاران حوزه‌های شغلی، در این عرصه نقش اثرگذار دارند بنابراین تحقق اهداف آموزش‌های شغلی با نگاه تک‌بعدی و تک‌دستگاهی میسر نیست و برنامه‌ریزی برای آن باید فراگیر و همه کنشگران فعالانه در آن نقش‌آفرینی کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از مشکلات امروز در حیطه تجهیزات و امکانات نیست بلکه در حیطه توانمندی بکارگیری و کاربرد آن است به نحوی که یکی از مهم‌ترین مبانی تضمین کیفیت در هر فعالیتی، بهره‌مندی از منابع انسانی کارآمد و خبره است ، بدین منظور شاغلین هر بخش لازم است شرایط احراز شغل تخصصی خود را که شامل توانمندی عملی برای ورود به حرفه به همراه دانش، مهارت، توانایی، رفتار و دیگر ویژگی‌های فردی مورد نیاز را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند اینجا است که نظام صلاحیت حرفه‌ای به عنوان تسهیل‌گر و هماهنگ کننده ارتباط بین دو حوزه آموزش و بازار کار مطرح می‌شود تا بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت‌های مورد نیاز به دنیای آموزش منتقل و پاسخ آن دریافت کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس برای تسهیل این ارتباط و ارائه پاسخ مناسب به نیاز بازار و جلب اعتماد آن، مرحله نخست در برنامه ریزی آموزش‌های شغلی، شغل شناسی و شناخت بازار کار است، در این راستا شناسایی جهت‌گیری‌های اشتغال، جمعیت مولد و در طراحی و اجرای فرآیندهای آموزشی دخالت داده می شود تا همزمان با حرکت سریع بازار و حوزه‌های شغلی، مخاطبان و وضعیت بازار؛ نحوه ارایه آموزش نیز به تناسب تنظیم و تغییر یابد.

بلندی در ادامه گفت: نکته قابل توجه اینکه خاستگاه اولیه‌ این دانشگاه و آموزش‌های علمی کاربردی و نظام‌بخشی و رسمیت دهی به آن در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیار مدبرانه و برخاسته از این ماهیت و با لحاظ کنش بر حوزه های شغلی بوده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: توجه به این شاخص متمایز کننده از سایر متولیان آموزش عالی، ما را بر آن داشت همسو با سیاست‌های کلان توسعه اشتغال به براساس رسالت وجودی نقش واسط میان آموزش‌ و بازار کار را ایفا نماییم تا در رونق اقتصادی جامعه اسلامی سهیم باشیم ، براین اساس ارتقای دانش کار، ایجاد مهارت، افزایش بهره وری و ارتقای معلومات و تجارب برای تصدی مطلوب مشاغل و حرف را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم و تمام برنامه‌های خود را از جمله آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، تدوین برنامه‌های درسی، تضمین اشتغال، طرح آباد و تضمین کیفیت را متناسب با این هدف برای تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مطابق نیاز مشاغل تنظیم کردیم.

 بلندی در ادامه اظهار داشت: از آن جایی که مطابق ساختار تعریف شده آموزش های عالی علمی کاربردی، صنایع و بازار در شناسایی و اعلام نیازهای آموزشی و برنامه ریزی شغلی فراگیران دخالت مستقیمی را بر عهده دارند، این دانشگاه توانست در بازنویسی چارچوب ملی صلاحیت‌ حرفه‌ای و تدوین پیش‌نویس برخی اسناد و قوانین مورد نظر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، به عنوان نماینده آموزش عالی بسیار موثر ورود کند ضمن اینکه با جلب مشارکت ذینفعان و متولیان عرصه اشتغال، تدوین الگوی شایستگی و برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای برای بخش غیردولتی و دولتی از جمله هلدینگ آذین خودرو، اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی و برخی از نهادها در دانشگاه به مرحله اجرا رسیده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: با استناد به برنامه‌های فوق است که ادعا می کنیم در بستر تحول جدی این آموزش‌ها برای نقش‌آفرینی موثر در احراز و استقرار صلاحیت حرفه‌ای قدم گذاشته‌ایم و مسیر دستیابی به احراز صلاحیت مشاغل از طریق این دانشگاه هموارتر و دست یافتنی‌تر خواهد بود.

بلندی افزود: امروز اینجا هستیم تا بگوییم استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای لازمه‏ حرکت کشور به سمت افزایش بهره‌وری است و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به عنوان یکی از ارکان نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و بازوی اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این عرصه، به منظور تسهیل در روند استقرار این نظام از طریق ساز و کارهایی همچون فرهنگ‌سازی، ایجاد سکوی اطلاعاتی، ساختارسازی و تقویت ارتباط با متولیان شغلی برنامه‌ریزی و اقدام نموده است اما بدون تردید پیاده‌سازی موفقیت آمیز این نظام، مستلزم نقش آفرینی کلیه مسئولان و فراهم نمودن زیر ساختارهای مورد نیاز آن می‌باشد تا بتوان با رویکردی کاربردی، ابعاد مختلف نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای را برای همه ارکان اجرایی آشکار نموده و زمینه بهره‌گیری از آن را به نحو مطلوب فراهم آورد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان اظهار داشت: انتظار می‌رود با اتخاذ تمهیدات پشتیبان، سازوکار لازم برای تغییر رویکرد موجود و رسمیت بخشی به گواهینامه های صلاحیت حرفه‌ای در ساختار اداری کشور فراهم شود و امید است با استفاده بهینه از امکانات و نیز جلوگیری از اتلاف منابع از طریق نظام اعتبارسنجی مناسب با ارتباط تنگاتنگ با بازار کار، به نحوی عمل نماییم تا شاهد مطلوب‌ترین مسیر توسعه شغلی در ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha