محسن زارعی عصر دوشنبه، ۳۰ مهرماه در جلسه تحلیل نتایج آزمونهای نهایی خرداد ۱۴۰۳ استان که با حضور معاونان آموزش متوسطه و کارشناسان سنجش نواحی و مناطق استان برگزار شد، گفت: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای پیشینهای از مصوبات مجلس شورای اسلامی که به سالهای قبل باز می گردد، این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
وی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمونهای نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانشآموزان، مهارتهای تستزنی و آماده شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبههای خوب کنکور هم پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانشآموز بر آن اساس برای خود برنامهریزی میکرد.
وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمونهای نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سالها است که تجربه برگزاری آزمونهای نهایی را دارد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر افزود: برخی وظیفهای جداگانه برای دانشآموزان تعریف میکنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانشآموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار باز نمیگردد؛ بلکه باید نارساییهای آن رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانشآموزان دیگر، به سمت سوالات پرتکرار حافظه محور و حفظ کردن، تشویق نمیشوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت، مشخص خواهد شد.
وی اجرای آزمونهای نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقا نظام آموزشی انجام میگیرد و بر همین اساس، ارتقا نیم نمرهای معدل را داشتیم.
زارعی مطرح کرد: آزمون ۱۰۸ عنوان درس به شکل نهایی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را براساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانه.های راهبری کشوری با مشارکت گروههای آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت میشد.
وی در پایان با اشاره به دیگر مزیت برگزاری آزمونهای نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای اولین بار، جامعه آموزش و پرورش را صرفا نه براساس آزمونهای بینالمللی، بلکه براساس آزمونهای خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمونهای نهایی به عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه، افزایش نیم نمرهای میانگین معدل نهایی در استان را مورد اشاره قرار داد و از تمامی عوامل موثر در این زمینه قدردانی کرد.
مسعود سعادتی برگزاری صحیح و درست آزمونهای نهایی و زمینهسازی به منظور بهرهبندی دانشآموزان از این فرصت و افزایش شانس آنان برای پذیرفته شدن در رشتهها و دانشگاههای برتر و خوب و نقش معاونان آموزشی در این میان را از اصول مهم در برگزاری آزمونهای نهایی، دانست.
انتهای پیام
نظرات