• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403073023486
  • خبرنگار : 50664

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هشدار داد

لزوم جمع‌آوری محصولات باغی توسط کشاورزان از باغات خراسان رضوی

لزوم جمع‌آوری محصولات باغی توسط کشاورزان از باغات خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به افت دما طی چند روز آینده در خراسان رضوی و آسیب‌پذیر بودن باغات، نهالستان‌ها و مزارع زعفران، به باغداران توصیه می‌شود؛ نسبت به جمع‌آوری و برداشت محصولات باغی اعم از انگور، پسته، انار و ... سریعا اقدام کنند.

محمد رجب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز فصل برداشت زعفران در برخی مناطق استان اظهار کرد: ضروری است زعفران‌کاران روزانه نسبت به جمع‌آوری گل و غنچه های زعفران اقدام کنند تا با مشکل سرمازدگی مواجه نشوند.

وی با تاکید بر قطع آبیاری باغات با توجه به افت ناگهانی دما، گفت: دراین شرایط نیازی به آبیاری باغات نیست و قطع آبیاری ضرورت دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر استفاده از ترکیبات اسید آمینه‌ها برای حفظ تعادل عناصر غذایی و محلول‌پاشی با ترکیبات ضدتنش و مدیریت تغذیه بهتر تاکید و عنوان کرد: با توجه به افت ناگهانی دما باید از خسارت دیدن درختان پیشگیری کرد. بعضا ممکن است در برخی باغات شروع به عملیات هرس شده باشد که فعلا باید تا دفع خطر سرما متوقف شود؛ همچنین باید از جابه‌جایی نهال از نهالستان‌ها در این روزها پرهیز کرد.

رجب‌زاده با اشاره به لزوم پوشش نهال‌های حساس به‌ویژه محل پیوند نهال‌ها خاطرنشان کرد: در نهال‌هایی مانند گردوهای پیوندی به منظور جلوگیری از سرمازدگی باید از پوشش پلاستیکی در محل پیوند استفاده کرد و توقف هرگونه چاله‌برداری و انجام عملیات چاله کود و کانال کود تا دفع خطر سرما توصیه می‎‌شود.

وی با تاکید بر حفاظت از سیستم‌های آبیاری و تخلیه آب سیستم‌ها و لوله‌ها جهت پیشگیری از سرما و یخبندان و ترکیدگی آن‌ها بیان کرد: در حوزه واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی تعبیه و راه‌اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن پیش از وقوع سرما، ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحدهای گازسوز و مجهز کردن گلخانه‌ها به سیستم گرمایی و مشعل‌های دوگانه‌سوز و بازبینی پوشش گلخانه و اطمینان از سالم بودن آن و متعادل کردن دمای محیط گلخانه به‌علت اختلاف دمای روز و شب و اندیشیدن تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه مانند مخازن آب، سوخت و ... ضروری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: حضور دائم نگهبان جهت کنترل سیستم‌های گرما و روشنایی در واحدهای تولیدی گلخانه‌ای و پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه در واحدهای تولید قارچ خوراکی ضرورت دارد. 

رجب‌زاده ادامه داد: در بخش گل و گیاهان زینتی در فضای باز استفاده از کاه و کلش در بین درختان و حفظ گرمای خاک و استفاده از بخاری‌های باغی و استفاده از دستگاه‌های تولیددود به منظور افزایش مه و گرما و انجام تمهیدات لازم جهت مصون‌سازی گل و گیاهان زینتی در برابر سرمای شدید و برف و تگرگ و مراقبت بهینه از نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر و  مدیریت تغذیه بهینه گیاه توصیه می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha