• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403073023439
  • خبرنگار : 71299

انتقال یافته‌های تحقیقاتی جمع‌آوری آب باران برای استفاده کشاورزی در ایلام

انتقال یافته‌های تحقیقاتی جمع‌آوری آب باران برای استفاده کشاورزی در ایلام

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: انتقال یافته‌های تحقیقاتی در خصوص جمع‌آوری آب باران برای استفاده کشاورزی در ایلام و آموزش سیستم‌های نوین درون مزرعه‌ای نتایج مثبتی در کشاورزی خواهد داشت.

«شمس‌اله عسگری»امروز یکم آبان‌ماه ۱۴۰۳، در نشست آخرین یافته‌های تحقیقاتی در آب باران در آبدانان اظهار کرد: دستورالعمل فنی، علمی و تخصصی چگونگی کنترل و استفاده از آب باران و روان‌آب‌های سطحی برای بهره‌برداری در منابع طبیعی، کشاورزی و تغذیه سفره آبخوان‌ها برای بهره‌برداران و کارشناسان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان و بخش سراب‌باغ ارائه داد.

وی گفت: آب باران رایگان بوده و هزینه کمی برای جمع‌آوری و استفاده از آن می‌شود و باعث هماهنگی بین منافع بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی شده، زیرا با افزایش پوشش گیاهی، به بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد مشارکت و همدلی بین مردم می‌انجامد.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام ادامه داد: انجام این پروژه‌ها به خودکفایی و احیای اقتصاد منجر و باعث تداوم برنامه‌ها و مدیریت بیشتر می‌شود.

به گفته وی نقطه جمع‌آوری، محل ذخیره و استفاده، نزدیک منبع است و نیاز به شبکه پیچیده و پرهزینه‌ای ندارد و آب باران منبعی از آب را در شرایطی که منابع آب زیرزمینی یا آب با کیفیت مناسب در دسترس نیست، مهیا می‌کند.

عسگری افزود: سختی آب باران در حد صفر بوده و کاربرد وسیعی برای مواردی که نیاز به آب سبک دارد ایجاد می‌کند، آب باران فاقد سدیم است و برای آبیاری باغچه و مزارع منبعی مناسب است، برداشت آب باران، جریان‌های سیلابی و همچنین منابع آلاینده غیر نقطه‌ای را کاهش می‌دهد، هدررفت منابع آب سطحی کاهش یافته، بهره‌وری استفاده از منابع آب و نزولات جوی افزایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: سطوح آبگیر کوچک سیستم‌های آبگیر درون مزرعه‌ای طراحی نسبتاً ساده با صرف هزینه اندک داشته، به آسانی قابل اجرا بوده و سازگاری نسبتاً زیادی دارند. توانایی بیشتری در تولید روان‌آب نسبت به سطوح بزرگ دارند و فرسایش خاک را کنترل می‌کنند. سطوح آبگیر کوچک در هر شیبی و برای هر نوع محصولی قابل اجراست، اما نیاز به نگهداری مداوم و تحمل زحمات نسبتاً زیاد دارد. مهم‌ترین سیستم‌های درون مزرعه‌ای شامل پشته‌های تراز، پشته‌های هلالی‌شکل، چاله‌های کوچک، حوضچه‌های کوچک روان‌آب، سطوح نواری، بندسار، تراس‌بندی روی خطوط تراز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha