• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403073023254
  • خبرنگار : 71604

بسته اخبار علم و فناوری

سفر به جهان‌های موازی در خواب/ جایزه دکتری نوآوری اسپانیا برای پژوهشگر ایرانی

سفر به جهان‌های موازی در خواب/ جایزه دکتری نوآوری اسپانیا برای پژوهشگر ایرانی

دنیای علم و فناوری امروز ۳۰ مهر شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

دانشگاه امیرکبیر در عمان پارک فناوری تاسیس می‌کند

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ایجاد پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان خبر داد. روح الله باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یکی از دانشگاه‌های مؤثر در شکل‌گیری زیست بوم توسعه فناوری‌های کلیدی و راهبردی توصیف کرد و افزود: امروز این دانشگاه در موقعیتی قرار دارد که نه تنها ظرفیت‌ همکاری‌های علمی در سطح ملی با دانشگاه‌های مستقر در کشور در راستای رفع نیازها و چالش‌های صنعت و جامعه را دارد، بلکه قادر است از ظرفیت شبکه همکاران بین‌الملل دانشگاه هم در جهت برطرف کردن نیاز روز جامعه و صنعت بهره‌مند شود.

تبدیل پارکینگ‌ به پارک یا افزایش شدید ترافیک؟!

ایلان ماسک طی رویدادی از دو خودروی جدید تسلا که قرار است در سال ۲۰۲۷ عرضه شوند، رونمایی کرد و چشم‌انداز گسترده‌ای از شهرهایی که از روبوتاکسی استفاده خواهند کرد و شاهد آن خواهند بود، به نمایش گذاشت؛ اما کارشناسان می‌گویند این طرح دارای اشکالاتی است. به گفته آنها، شهر جدید و بی‌پروای تسلا در آینده به بیش از چند روبوتاکسی نیاز دارد تا این حقیقت با مفهوم را به واقعیت تبدیل کند.

اقدام دانشگاه امیرکبیر برای توسعه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های فنی و مهندسی

رئیس پژوهشکده هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر این پژوهشکده را پل ارتباطی میان این حوزه با سایر حوزه‌های فنی و مهندسی دانست و گفت: در این راستا همکاری‌هایی را با سایر نهادها برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم. سعیده ممتازی، عضو هیات علمی گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در گروه هوش مصنوعی دانشگاه فعالیت‌های متنوعی را در حوزه‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت در حوزه هوش مصنوعی داشتیم و احساس نیاز شد که هوش مصنوعی با توجه به کاربردهای متنوعی که در حوزه‌های مهندسی مختلف دارد، نیاز است تعامل بیشتری میان دانشکده مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی با سایر دانشکده‌ها ایجاد شود.

در خواب می‌توان به جهان‌های موازی سفر کرد

دانشمندان می‌گویند که رؤیاها گاهی اوقات به‌عنوان دریچه‌هایی برای واقعیت‌های متناوب عمل می‌کنند و فرد را به نسخه دیگری از خود در دنیایی موازی متصل می‌کنند. آنها در مقاله تحقیقاتی خود ادعا کردند: رؤیاها از نظر تاریخی به عنوان آینه‌هایی تلقی شده‌اند که زندگی بیداری آگاهانه ما را منعکس می‌کنند و مملو از بازنمایی نمادینی از خواسته‌ها، ترس‌ها و تجربیات ما هستند. در مقابل، یک گمانه‌زنی جالب وجود دارد که رؤیاها ممکن است به عنوان مجراهایی برای ابعاد جایگزین یا حالت‌های هوشیاری پیشرفته عمل کنند، که نشان دهنده نقش عمیق‌تر و گسترده‌تر خواب نسبت به تصور سنتی است. این فرضیه از «تفسیر جهان‌های بسیار از نظریه کوانتومی» الهام گرفته شده است که گاهی به عنوان نظریه چندجهانی نیز شناخته می‌شود.

یک انتصاب دیگر در معاونت علمی ریاست‌جمهوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، طی حکمی، دامون رزم‌جویی را به سمت سرپرست ستاد «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی» منصوب کرد. رزم‌جویی، متخصص اکوفیتوشیمی گیاهان دارویی و عضو هیات علمی گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

فراخوان برگزاری جلسات همرسانی (B2B) میان فناوران و صنعت

فراخوان برگزاری جلسات همرسانی (B2B) میان شرکت‌های صنعتی با شرکت‌ها و فناوران حوزه نانو میکرو از سوی ستاد نانو منتشر شد. یکی از برنامه‌های کلیدی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، برگزاری جلسات B2B است. این جلسات فرصتی مناسب برای ایجاد تعاملات تجاری و همکاری‌های راهبردی بین شرکت‌های حاضر در نمایشگاه فراهم می‌کند. تقویت شبکه‌سازی و آگاهی از بازار، از دیگر مزیت‌های این جلسات است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این رویداد اقدام کنند. هدف اصلی از برگزاری این جلسات، تسهیل در برقراری ارتباطات مستقیم و مؤثر بین شرکت‌کنندگان و ایجاد بستر مناسبی برای مذاکره و تبادل اطلاعات تجاری است.

سازمان نقشه‌برداری سرباز نخبه پذیرش می‌کند

سازمان نقشه‌برداری کشور نسبت به اجرای طرح بکارگیری مشمولین وظیفه نخبه و امریه سربازی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کرده است. سازمان نقشه‌برداری کشور در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه سرمایه‌های انسانی از میان دانش آموختگان دانشگاه‌های دولتی در تهران و مراکز استان‌های کشور نسبت به جذب مشمولین وظیفه جهت گذراندن دوره ضرورت خدمت سربازی به صورت امریه در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکتری اقدام کرده است.

میلیاردر آمریکایی در سودای جوانی پلاسمای بدنش را تعویض کرد!

«برایان جانسون»(Bryan Johnson) میلیاردر ۴۷ ساله آمریکایی اخیرا تحت یک روش به نام «تعویض کامل پلاسما»(TPE) قرار گرفت و ادعا کرد که این روش درمانی برای بیماری‌های گوناگون مناسب است. جانسون در پست اخیر خود در پلتفرم ایکس نوشت این روش که با حذف و جایگزینی پلاسمای بیمار انجام می‌شود، به دلیل توانایی آن در مدیریت و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

«IBM» از هوش مصنوعی مخصوص کسب‌ و کارها رونمایی کرد

شرکت آی‌بی‌ام آخرین نسخه از مدل‌های هوش مصنوعی خود را برای کسب‌وکارها در روز دوشنبه منتشر کرد تا از رشد شرکت‌هایی که فناوری هوش مصنوعی مولد را اتخاذ می‌کنند، سود ببرد. مدل‌های «گرانیت ۳.۰» مانند سایر نسخه‌های مدل‌های هوش مصنوعی خانواده گرانیت آی‌بی‌ام(IBM)، منبع باز ساخته می‌شوند. این رویکرد با رقبایی مانند مایکروسافت (MSFT.O) متفاوت است و برگه جدیدی را باز می‌کند که از مشتریان برای دسترسی به مدل‌های آنها هزینه دریافت می‌کند.

یکی از مهمترین کاربردهای ماهواره «خیام» حل مسائل حیطه منابع آبی است

در نشست اعضای کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه تاکید شد: رویکرد دولت چهاردهم احیای دریاچه ارومیه است و اهمیت ویژه‌ای برای ادامه حیات آن قائل است. قاسم جلیلی ‌نژاد، مدیر کل ارتباطات و فناوری آذربایجان غربی در نشست اعضای کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه که با هدف امکان‌سنجی کاربری تصاویر ماهواره‌ای خیام در احیای دریاچه ارومیه و با حضور دبیر کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه، دستگاه‌های مرتبط با ستاد احیای دریاچه و مدیران پژوهشگاه فضایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت احیای نگین فیروزه‌ای ایران برای تمام مردم ایران، گفت: داده‌های ماهواره «خیام» یک داده ارزشمند ملی است و با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل داده، به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.

هوش مصنوعی جزئیات دقیق اتصال اسپرم و تخمک را نمایش داد

هوش مصنوعی آلفافولد(AlphaFold)، که ساختارهای پروتئینی را پیش‌بینی می‌کند، سه پروتئین را شناسایی کرد که با هم ترکیب می‌شوند تا به‌عنوان هماهنگ‌کننده بین گامت‌ها کار کنند. بدون آنها، تولید مثل ممکن است در طیف گسترده‌ای از حیوانات، از ماهی‌ها گرفته تا پستانداران، به بن بست بخورد. انریکا بیانچی(Enrica Bianchi)، زیست‌شناس تولید مثل در دانشگاه رم تور ورگاتا، می‌گوید این یافته که در روز ۱۷ اکتبر در مجله Cell منتشر شد، با تصور قبلی که تنها دو پروتئین یعنی یکی روی تخمک و دیگری روی اسپرم برای اطمینان از لقاح کافی است، در تضاد است. او که در این مطالعه شرکت نداشت می‌گوید: این مشابه مفهوم قدیمی نیست و پیچیده‌تر است.

پانسمان سریع زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل با کیت‌های دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و تولید تجهیزات پزشکی پیشرفته، به‌ویژه در زمینه ترمیم و بهبود زخم، موفق به تولید نخستین کیت بسته شدن زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل شده است. مینا لکیان مارنانی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، «وجود ترشحات و اگزودا و تورم زیاد در ناحیه شکم» را یکی از مشکلاتی خواند که جراحان در زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل با آن رو به رو هستند و اظهار کرد: این زخم‌ها باعث ایجاد مشکل در هنگام بخیه کردن فاشیا و پوست شکم می‌شوند.

آغاز رقابت‌های استانی مسابقات هوش مصنوعی و برنامه‌سازی

قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به برگزاری رویدادها و مسابقات رایان، گفت: این رویدادها شامل مسابقات جام رایان، مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی، مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی و مسابقات استانی است که مسابقات استانی این رویداد آغاز شده‌ است. محمدامین احمدلو امروز در نشست خبری رویدادها و مسابقات ملی و بین‌المللی رایان با بیان اینکه امروزه تغییر ذائقه در نسل جوان کشور ایجاد شده است، افزود: این تغییر ذائقه موجب شده تا در مسیر شغلی و تحصیلی آنها سهم انتخاب رشته‌های فنی و مهندسی کمرنگ شود.

«پرادا» برای سفرهای ناسا به ماه، لباس فضایی طراحی کرد

در یکی از عجیب‌ترین همکاری‌هایی که با آن مواجه شده‌ایم، شرکت اکسیوم اسپیس(Axiom Space) و برند «پرادا» برای تولید لباس‌های فضایی که فضانوردان ناسا هنگام بازگشت به ماه به‌ عنوان بخشی از برنامه آرتمیس می‌پوشند، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. لباس جدید هم برای کاوش در منطقه قطب جنوب قمر و هم برای پیاده‌روی فضایی طراحی شده است. برخلاف لباس‌های آپولو که شخصی‌دوز بودند و لباس فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی که تنها در چند سایز عرضه می‌شوند، این لباس جدید برای ۹۹ درصد مردان و زنان مناسب است. این نشان می‌دهد که لباس فضایی پرادا و اکسیوم بسیار قابل تنظیم است و احتمالا در مدل‌های مردانه و زنانه عرضه می‌شود.

رقابت ۴۵۰۰ نفر در مسابقات هوش مصنوعی و برنامه‌سازی در دانشگاه شریف

دبیر بخش هوش مصنوعی رویدادها و مسابقات ملی و بین‌المللی رایان از ثبت نام تیم‌ها از ۵۷ کشور دنیا خبر داد و گفت: رقابت‌های بین‌المللی در ۳ مرحله برگزار خواهد شد و مرحله سوم آن به صورت حضوری است و به ۳ تیم برتر آن در بخش‌های برنامه‌سازی و هوش مصنوعی جوایز نقدی اعطا می‌شود. محمدحسین رهبان در نشست خبری رویدادها و مسابقات ملی و بین‌المللی رایان که پیش از ظهر امروز در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، برگزاری این رویداد را ترویج علم و ایجاد شور و نشاط در کشور عنوان کرد و افزود: شروع این رویداد با ارائه آموزش است که در دو دوره مقدماتی و پیشرفته یادگیری ماشین و یادگیری ژرف برگزار می‌شود و تاکنون ۸ دوره آن برگزار شده است.

آزمایش خون یک ساعته فقط با یک قطره خون

پژوهشگران «دانشگاه کلرادو بولدر » دستگاه دستی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند نشانگرهای زیستی را در حدود یک ساعت از تنها یک قطره خون بخواند. این به این معنی است که به طور بالقوه می‌توان نمونه‌های خون را از یک نیشتر زدن روی انگشت مانند نمونه‌هایی که برای سنجش قند خون استفاده می‌شود، گرفت. این دستگاه بر پایه یک مکانیسم جذاب ساخته شده است که محققان آن را «ذرات کنتراست آکوستیک منفی عملکردی»(fNACPs) می‌نامند. این ذرات که به اندازه سلول هستند، برای پاسخ به فشار امواج صوتی طراحی شده‌اند و می‌توانند با مواد مختلف پوشش داده شوند تا نشانگر زیستی خاصی مانند ویروس‌ها یا پروتئین‌ها را جذب کنند.

چین برای پایگاه‌های قمری آینده آجر می‌سازد

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه علم و فناوری هوآژونگ»(HUST) از یک شبیه‌ساز خاک ماه برای ساخت آجرهای قمری استفاده کرده‌اند که بیش از سه برابر قوی‌تر از آجر قرمز یا آجر بتنی استاندارد هستند. آجرهای قمری با فضاپیمای باری «تیانژو ۸»(Tianzhou-8) به ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) چین فرستاده خواهند شد تا عملکرد مکانیکی و حرارتی آنها و همچنین توانایی آنها برای مقاومت در برابر تشعشعات کیهانی بررسی شود.

اعطای جایزه دکترای نوآوری اسپانیا به محقق ایرانی

شیوا شیرانی، محقق ایرانی دوره فوق دکتری دانشگاه مالاگای اسپانیا، به پاس تحقیقات برجسته در زمینه نانوتکنولوژی موفق به کسب جایزه جهانی Innovandi NanoCem PhD prize سال ۲۰۲۴ شد. جایزه دکتری Innovandi NanoCem PhD prize برای بهترین دکترای مواد سیمانی، مختص پایان‌نامه‌های دکتری دفاع شده در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در قاره‌های اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه و قاره آمریکا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha