• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071915067
  • خبرنگار : 71604

بسته اخبار علم و فناوری

راز پایان سکونت مریخ/فریاد خوشحالی نوبل

راز پایان سکونت مریخ/فریاد خوشحالی نوبل

دنیای علم و فناوری امروز ۱۹ مهر شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

چگونه مریخ غیرقابل سکونت شد؟

مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا که در حال حاضر در حال کاوش در «دهانه گیل»(Gale Crater) مریخ می‌پردازد، جزئیات جدیدی را درباره چگونگی تبدیل شدن آب‌وهوای مریخ باستانی از احتمالا قابل سکونت به شرایط غیرقابل سکونت ارائه داده است. اگرچه سطح مریخ امروزی منجمد و ناملایم است اما کاوشگران رباتیک ناسا در مریخ به جستجوی سرنخ‌هایی می‌پردازند تا بفهمند که آیا ممکن است این سیاره در گذشته‌های دور از زندگی پشتیبانی کرده باشد. پژوهشگران از تجهیزات موجود در مریخ‌نورد کنجکاوی برای اندازه‌گیری ترکیب ایزوتوپی مواد معدنی غنی از کربن(کربنات‌ها) موجود در دهانه گیل استفاده کردند و به اطلاعات جدیدی درباره چگونگی تغییر اقلیم باستانی سیاره سرخ رسیدند.

توضیح سازمان فضایی درباره شکست ماهواره‌ها به دلیل تشعشعات/تعویق پرتاب ماهواره‌های «طلوع ۳» و «ظفر ۲»

رئیس سازمان فضایی ایران از تعویق پرتاب ماهواره‌های «ظفر۲» و «طلوع ۳» خبر داد. دکتر حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که عنوان شده یکی از ماهواره‌های کشور به دلیل تشعشعات فضایی از کار افتاده است، چه توضیحی دارید، گفت: کاهش طول عمر ماهواره بر اثر تشعشعات فضایی مربوط به یکی از ماهواره‌ها نمی‌شود و خیلی از ماهواره‌ها با آن مواجه می‌شوند. معمولا در ماهواره‌های تحقیقاتی از قطعات غیر سابقه‌دار استفاده می‌شود و بیشتر جنبه تحقیقاتی دارند؛ ضمن آنکه عمر ماهواره‌ها دستخوش مسائل زیادی می‌شود که یکی از این مسائل تشعشع و گرادیان‌های دمایی است.

ویدئویی از پرتاب یک شراره خورشیدی قوی به سمت زمین

خورشید یکی دیگر از شراره‌های قوی سطح X خود را پرتاب کرد و به خاموشی رادیویی در سراسر قاره آمریکا منجر شد. لکه خورشیدی AR 3842 هنگام خروج از قسمت غربی خورشید فعال باقی ماند و یک شراره خورشیدی X2.1 را در بعدازظهر دوشنبه هفتم اکتبر ساعت ۱۵:۱۳ پرتاب کرد. این لکه خورشیدی روز پنج‌شنبه سوم اکتبر نیز شراره خورشیدی X9.05 را منتشر کرد که قوی‌ترین شراره خورشیدی هفت سال گذشته بود.

وقتی همسرم خبر را شنید، فریاد کشید!

برنده نوبل شیمی ۲۰۲۴ در مصاحبه با نوبل پرایز گفت که همسرش پس از شنیدن خبر برنده شدن او فریاد می‌کشیده و او نمی‌توانسته است به تماس تلفنی گوش بدهد. «دیوید بیکر»(David Baker) استاد دانشگاه واشنگتن جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ را به طور مشترک با «جان جامپر»(John Jumper) و «دمیس حسابیس»(Demis Hassabis) به دست آورد.

فکر می‌کردم ۱۰ درصد شانس برنده شدن دارم!

برنده نوبل شیمی ۲۰۲۴ در مصاحبه با نوبل پرایز گفت که شانس برنده شدن خود را ۱۰ درصد در نظر گرفته بود. «جان جامپر»(John Jumper) پژوهشگر ارشد شرکت «گوگل دیپ‌مایند»(DeepMind) جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ را به طور مشترک با «دیوید بیکر»(David Baker) و «دمیس حسابیس»(Demis Hassabis) به دست آورد.

یک تجربه باورنکردنی بود!

برنده نوبل شیمی ۲۰۲۴ در مصاحبه با نوبل پرایز گفت که شنیدن خبر بردن نوبل برای او یک تجربه باورنکردنی بوده است. «دمیس حسابیس»(Demis Hassabis) مدیرعامل شرکت «گوگل دیپ‌مایند»(DeepMind) جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ را به طور مشترک با «جان جامپر»(John Jumper) و «دیوید بیکر»(David Baker) به دست آورد.

هدیه ویژه شبکه برای پژوهشگران در نمایشگاه نانو

پژوهشگران بازدید کننده از بخش شبکه آزمایشگاهی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نانو، اعتبار هدیه برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی دریافت می کنند. پانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو، ۱۳ تا ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha