• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403073023212
  • منبع : سازمان هواشناسی

وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه آذرماه

وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه آذرماه

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، میانگین بارش کشور تا هفته سوم آبان در محدوده نرمال سپس تا هفته دوم آذر کمتر از نرمال و دمای هوای کشور تا نیمه آبان بجز در جنوب و جنوب ‌شرق، کمتر از نرمال و در ادامه تا پایان آبان در جنوب و جنوب ‌شرق کشور بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از ۳۰ مهر تا ۶ آبان ۱۴۰۳، در بخش‌هایی از شمال ‌غرب، مرکز و غرب خزر، نوار شمال ‌شرق و بخش‌هایی از جنوب ‌غرب کشور بیشتر از نرمال است. بارش انباشته با احتمال ۵۰ درصد، در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از اردبیل و مازندران ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتر است. بارش در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود همچنین مقدار بارش در جنوب، جنوب ‌شرق، حوضه آبریز کویر مرکزی و بخش ‌هایی از نوار غربی کشور قابل توجه نیست. بارش سایر مناطق کشور در محدوده نرمال است.

دمای هوای هفته اول (۳۰ مهر تا ۶ آبان) در جنوب و جنوب‌ شرق ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق تا ۱۰ درجه کمتر از نرمال است. بیشترین کاهش دما (۶ تا ۱۰ درجه) در دو سوی البرز غربی و استان اردبیل رخ می‌دهد.

بارش هفته دوم (۷ تا ۱۳ آبان) در استان‌های حاشیه زاگرس شمالی، میانی و جنوبی و دامنه جنوبی البرز غربی بیش از نرمال است که انباشته آن با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد در بخش‌هایی از جنوب ‌غرب کشور ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر خواهد بود. بارش در نوار شمالی، شرقی و بخش ‌هایی از جنوب ‌شرق کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است. دمای هفته دوم در یک ‌سوم جنوبی کشور به‌جز جلگه خوزستان ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

بارش هفته سوم (۱۴ تا ۲۰ آبان) در بخش‌هایی از جنوب‌ شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق کشور گرایش به نرمال دارد. بارش هفته چهارم (۲۱ تا ۲۷ آبان) در نیمه شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در جنوب و جنوب ‌شرق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال و سایر مناطق در محدوده نرمال خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در هفته پنجم (۲۸ آبان تا ۴ آذر) میانگین بارش کشور کمتر از نرمال و در هفته ششم (۵ تا ۱۱ آذر) در نیمه شمالی نرمال و برای نیمه جنوبی کمتر از نرمال برآورد می‌شود. دمای هفته‌های پنجم و ششم در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و برای سایر مناطق از ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha