• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403073023153
  • منبع : نمایندگی همدان

در نشست چگونگی رونق گردشگری در همدان مطرح شد؛

از برگزاری رویدادهای گردشگری تا نقش راهنمایان در جذب گردشگر

از برگزاری رویدادهای گردشگری تا نقش راهنمایان در جذب گردشگر

ایسنا/همدان استان همدان در منطقه غرب کشور دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است که در تمام طول سال جاذب گردشگران بوده و تنوع بالایی از نظر منابع گردشگری داراست.

 به‌دلیل وجود کوهستان در این استان و نیز دارا بودن مناطق حفاظت شده، تالاب‌ها، آبشارها و سراب‌ها که در جنوب استان و غار علیصدر (برترین جاذبه طبیعی استان) در شمال، از نظر طبیعت‌گردی و جاذبه‌های طبیعی وضعیت مناسبی دارد.همچنین این استان دارای ۲۱ روستای هدف گردشگری نیز است.

استان همدان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد که با برنامه‌ریزی و هدایت این ظرفیت‌ها به سمت جذب گردشگر و برنامه‌ریزان سفر می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد که البته معرفی جاذبه‌های طبیعی با تولید محتوا و بازاریابی با کمک رسانه‌ها، راهنمایان گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، شرکت در نمایشگاه‌ها، صدا و سیما و فضاهای مجازی امکان‌پذیر است.

در زمینه صنایع‌دستی نیز با وجود دو شهر جهانی ملایر در مبلمان منبت و لالجین در سفال و روستاهای ملی صنایع دستی از جمله اشترمل روستای منبت گلریز و داویجان ملایر روستای ملی مرواربافی، نقاط ویژه از صنایع دستی هستند که می‌تواند جاذب گردشگران باشد.

در همین راستا، خبرگزاری ایسنا نشستی با موضوع «چگونگی رونق گردشگری درهمدان» با حضور معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان، رئیس دفاتر خدمات گردشگری استان، رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان و رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان همدان با هدف بررسی مسایل مختلف حوزه گردشگری برگزار شد.

وجود ۲۱ روستای هدف گردشگری در همدان

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان، با اشاره به وجود ۲۱ روستای هدف گردشگری در سطح استان که هرکدام قابلیت‌های جداگانه و متنوعی دارند، گفت: روستاهای هدف گردشگری سطح استان همدان از نظر بافت تاریخی مانند ورکانه، سیمین، خاکو، حیدره قاضی‌خان و ملحمدره و روستاهای دیگر از نظر محصولات کشاورزی مانند مانیزان یا روستای کاج (رزن) از نظر تولید صنایع دستی متنوع هستند که نشان از ظرفیت بالای استان در گردشگری و تنوع در این حوزه است و گردشگران پیش از انتخاب همدان به عنوان مقصد گردشگری این موارد را بررسی و متناسب با علایق خود مقصد را انتخاب و سفر می‌کنند. 

علی خاکسار با اشاره به اقدامات انجام شده در روستاهای هدف گردشگری از نظرایجاد زیرساخت‌هایی از قبیل راهسازی، نورپردازی فضای داخلی روستا، محوطه‌سازی، کف‌سازی و جداره‌سازی و... به‌منظور برگزاری جشنواره‌ها، اظهار کرد: در روستاهای گردشگری باید متناسب با ظرفیت‌هایی که دارند جشنواره تعریف شود، مانند مانیزان که جشنواره دائمی در آن برگزار می‌شود و جایگاه برای اجرای جشنواره ایجاد شده است یا در حیدره قاضی‌خان که یک روستای چند جشنواره‌ای است و برای آن جشنواره نوروز، آلو و شکرگذاری آب تعریف شده است، بنابراین اگر بتوانیم برای تمامی روستاهای هدف گردشگری جشنواره تعریف کرده، شناسنامه‌دار و در تقویم کشور وارد شوند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری تاثیرگذار خواهد بود.

مقاومت جامعه محلی با گردشگری

خاکسار با اشاره به اینکه در روستای «ورکانه» با مقاومت ساکنان روستا در بحث ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی مواجه هستیم و با وجود در نظر گرفتن مشوق‌های مناسب و تسهیلات برای آنان استقبالی نمی‌کنند، تأکید کرد: با برگزاری جلسات متعدد تسهیلگری و دوره‌های آموزشی توانمندسازی جامعه محلی، به روستاییان آموزش داده می‌شود که گردشگری می‌تواند مکملی برای درآمدزایی و اشتغال در کنار کشاورزی و دامداری باشد اما بافت مردمی روستا هنوز پذیرش ندارند.

وی به ثبت روستای «ورکانه»، «سیمین» و «خاکو» به عنوان پایگاه ملی، تمایز این سه روستا از ۲۰ روستای دیگر به‌دلیل بافت تاریخی و تزریق اعتبار موردنیاز برای این روستاها اشاره کرد و درباره تغییر بافت روستای ورکانه، گفت: تلاش بر این است که معماری با ارزش روستای ورکانه با کمک دستگاه‌های دیگرمانند بنیاد مسکن حفظ شود و از تخریب بافت تاریخی روستا یا ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند و با کسانی که اقدام به تخریب و ساخت‌و سازهای غیراصولی کرده‌اند، برخورد کند و برای کسانی که اصولی کار می‌کنند نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

خاکسار با بیان اینکه در دامنه شمالی الوند که مملو از گیاهان دارویی است که می‌توانند با نظارت بر حفظ گیاهان منطقه، بحث تولید و بسته‌بندی مناسب جاذبه گردشگری داشته باشند، تاکید کرد: در بحث آموزش جامعه محلی یکی از اقدامات ترویج کسب و کارهایی مانند همین موارد بوده که نیازمند تکرار است و حمایت متولیان امر مانند دفتر امور روستایی استانداری، بنیاد مسکن، دفتر امور زنان استانداری در زمینه آموزش زنان خانه‌دار جامعه محلی را می‌طلبد تا روستا به سمت تحول و توسعه حرکت کند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینکه از زمان دولت‌های نهم و دهم بحث مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: برای کمک به آژانس‌های مسافرتی با هدف شناخت کامل از ظرفیت‌های گردشگری در سطح استان و تعریف بسته‌ها و برنامه‌ریزی برای سفر، محورها و مسیرهای گردشگری استان به همراه جاذبه‌های مسیر را شناسایی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در این طرح ۲۸ مسیر تعیین شده که هرکدام می‌توانند تور یکروزه یا نیم‌روزه گردشگری باشند که نیازمند تکمیل زیرساخت و یا معرفی و تولید محتوا هستند و از طرف دیگر باید برای جذب و ترغیب سرمایه‌گذار تلاش کنیم که نیازمندی‌های گردشگران را با ایجاد مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی تأمین کنند.

ثبت ملی ۲۵ رویداد گردشگری در همدان

وی برگزاری جشنواره‌ها را یکی از روش‌های معرفی مقاصد گردشگری دانست و افزود: در کنار برگزاری جشنواره‌ها، کمبودها و زیرساخت‌ها شناسایی شده و برای رفع آن اقدام می‌شود و از سوی دیگر محصولات تولید شده در منطقه بدون واسطه فروش می‌رود و اشتغال موقت ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: «گردشگری رویداد» یکی از شاخه‌های تخصصی گردشگری است که برگزاری رویدادی خاص در یک زمان خاص جاذبه برای یک منطقه می‌شود که در استان همدان نیز قابلیت اجرا دارد.

خاکسار اظهارکرد: سایت ویژه رویداد در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تحت عنوان event.com طراحی شده که می‌توان با مراجعه به این سایت رویداد گردشگری خاص منطقه خود را ثبت کرد و پس از بررسی مستندات در وزارتخانه ثبت می‌شود و در دسترس عموم به‌ویژه آژانس‌های مسافرتی برای برنامه‌ریزی سفر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۴۵ درخواست از استان همدان در سامانه ثبت شده است، یادآور شد: ۲۵ رویداد ثبت ملی شده است و در طول سال در زمان مشخص شده برگزار می‌شوند تا گردشگران از این جشنواره‌ها استفاده کنند.

کاهش فعالیت آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی همدان

رئیس انجمن آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان با اشاره به کاهش فعالیت آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل نبود بلیط قطار و هواپیما، گفت: در حال حاضر ۶۸ دفترخدمات مسافرتی در استان فعال هستند.

محمد فیضی در نشست چگونگی رونق گردشگری در همدان، اظهار کرد: ۷۰ درصد آژانسهای مسافرتی به‌دلیل نبود بلیط قطار وهواپیما نمی‌توانند مسافر و گردشگر جذب کنند.

وی با تاکید بر اینکه تورهای آزاد مشکل اصلی آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی هستند، گفت: تورهای آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز از اداره‌کل میراث فرهنگی و سازمان حج و زیارت بوده و مهم‌تر اینکه مسافران بیمه حوادث شخصی می‌شوند که تفاوت میان تور با آژانس مسافرتی و آزادبر در همین مساله بیمه است.

فیضی افزود: آزادبرها تور را بیمه گروهی می‌کنند که قیمت پایین‌تری دارد و اگر اتفاقی برای مسافران رخ دهد سازمان بیمه‌گر مبلغی پرداخت نمی‌کند برای اینکه این نوع بیمه مجوزی ندارد و مورد دیگر این است که از راهنمای گردشگری کارت‌دار استفاده نمی‌کند. 

وی با اعلام آمادگی برای تحت پوشش قرار دادن تورهای گردشگری آزاد زیر نظر انجمن آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، بیان کرد: در این صورت راهنمای گردشگری کارت‌دار در اختیار آزادبر قرار می‌دهیم و از طرف دیگر سفرهای ارزان با قیمت پایین‌تر، غذای با کیفیت پایین، وسیله نقلیه نامناسب، قطار شش تخته، اسکان در اماکنی مانند حسینیه‌ها مناسب برای سفر نیست.

استفاده از مدارس آسیب به خانه‌های بومگردی 

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقامتگاه‌ها مانند خانه مادربزرگ همیشه آماده ارائه خدمات و پذیرای گردشگران و مسافران است، گفت: آموزش و پرورش باید مسافران فرهنگی را در مدارس پذیرش کند و اقامت مسافران غیرفرهنگی را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اختصاص دهند.

علی سورانی تصریح کرد: استفاده از مدارس به عنوان مراکز اقامتی مسافران و گردشگران در تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستانی و پیک سفرها موجب شده که خانه‌های بوم‌گردی در جذب و پذیرش گردشگر و مسافر با مشکل کمبود گردشگر مواجه شوند و بازار خانه‌های بوم‌گردی با چالش مواجه شود.

وی با تاکید براینکه این مساله باعث تعطیلی خانه‌های بوم‌گردی و آسیب‌ به صاحبان اقامتگاه‌ها ایجاد می‌کند، اظهار کرد: برای حل این موضوع و رفع چالش خانه‌های بومگردی سطح استان با استانداری صحبت کرده بودیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، بنابراین این موضوع را از طریق انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور پیگیری کرده و درخواست کرده‌ایم که این مشکل از بالا دست پیگیری شود.

سورانی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در زمان پذیرش مسافران و گردشگران فعال هستند و در باقی روزها به ارتقا سطح کیفی و کمی اقامتگاه‌ها و خدمات و بروزرسانی مشغول هستند، گفت: حداقل درخواست خانه‌های بوم‌گردی از آموزش و پرورش این است که در زمان پیک سفرها پذیرش مسافران غیرفرهنگی را نداشته باشند تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در جذب مسافر دچار چالش نشوند، برای اینکه امرارمعاش اقامتگاه‌ها از همین راه است.

وی همچنین به مشکل آب، عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و نبود اینترنت و فیلترینگ که از مشکلات خانه‌های بوم‌گردی در کشور است، اشاره کرد و گفت: استان همدان نیز از این مشکلات مستثنی نبوده و برای رفع این موضوع با استانداری صحبت کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. 

وی تأکید کرد: آنچه در این میان نگران‌کننده است، وجود اقامتگاه‌های بومگردی غیر مجاز است که تعدادشان هر روز افزایش می‌یابد و نظارتی بر این اقامتگاه‌ها وجود ندارد و همواره می‌تواند نگرانی زیادی را به وجود آورد.

راهنمایان گردشگری نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث ناملموس دارند

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه استاندار همدان با تاکید بر توجه ویژه بر حوزه گردشگری، نوید روزهای خوبی برای بخش گردشگری استان باشد، گفت: امیدواریم این توجه ادامه‌دار باشد و به نفع تمام تاسیسات گردشگری منجر شود.

بهروز عادلی‌نیا با اشاره به اهمیت معرفی و شناساندن منابع طبیعی و تاریخی موجود در سطح استان، اظهارکرد: شناساندن این منابع به گردشگران نیاز به شخصی دارد که از لحاظ علمی، فن بیان، مدیریت بحران و... مسلط باشد تا مبحث شناخت اماکن را برای گردشگران شیرین‌تر کرده و خاطره خوبی برای وی رقم بزند.

وی با اشاره به تاثیرپذیر بودن حوزه گردشگری به‌ویژه راهنمایان با شرایط مختلف، تصریح کرد: شرایط مختلف کشور از جمله مباحث اقتصادی منجر به کاهش سفرهای داخلی و خارجی، کاهش اجرای تور و در نتیجه عدم ثبات کاری برای راهنمایان شده و انگیزه کار را از آنان می‌گیرد.

وی بیان کرد: بنابر گزارش انجمن راهنمایان گردشگری کشور ۵۰ درصد از راهنمایان گردشگری به‌طور کامل از این صنعت بیرون رفته‌اند و از ۱۴ هزار کارت صادر شده برای راهنمایان گردشگری نیز تنها ۵۰۰۰ نفر فعالیت در این حوزه دارند که به‌صورت دائم نیست و به عنوان شغل دوم یا سوم مشغول هستند.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه با وجود فیلترینگ از بستر فضای مجازی برای معرفی راهنمایان گردشگری همدان به آژانس‌های مسافرتی یا کانال‌های شخصی استفاده کرده‌ایم، گفت: ۱۶۷ کارت راهنمای گردشگری صادر شده و جایگاه راهنمایان گردشگری ارتقا پیدا کرده و دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری تورهای خود از راهنما استفاده می‌کنند.

به‌گزارش ایسنا، استان همدان با داشتن ۲۷ اقامتگاه‌ بوم‌گردی فعال در سطح استان، فقط یک مکان اقامتی مانند هتل یا مهمانپذیر نیستند بلکه با جذابیت‌هایی که دارند جاذب گردشگری هستند اما با مشکلاتی مانند آب، سرویس‌دهی آنتن و اینترنت مواجه هستند که با توجه به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کنار دیگر خدمات گردشگری به چرخه این صنعت کمک می‌کنند، باید برای رفع این موارد از سوی متولیان امر چاره‌اندیشی شود.

 علاوه بر حفظ خانه‌های بومگردی، برگزاری رویدادهای گردشگری درشهرها و روستاهای هدف گردشگری از اهمیت شایانی در جذب گردشگر برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha