• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403073022897
  • خبرنگار : 50492

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کرد

لزوم اجرای پروژه انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد به مشهد

لزوم اجرای پروژه انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد به مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌های رفع کمبود آب شرب مشهد، انتقال آب از منابع آبی حوضه آبریز قره قوم واقع در یال شمالی کوه‌های هزار مسجد بود  که مطالعات بر روی این موضوع صورت گرفت.

محمد علی نعمت‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت طراحی و اجرای پروژه انتقال آب هزار مسجد به مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی از جمله مناطقی است که از دهه‌های گذشته به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پیاپی و افزایش مصارف و برداشت آب‌های زیرزمینی دچار مشکلات آبی شده و تامین آب شرب مشهد به عنوان مرکز استان به دلیل اهمیت مذهبی، اجتماعی، سیاسی و گردشگری از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: گرچه احداث سد دوستی و خط انتقال آن در سال‌های گذشته تا حد زیادی مشکلات کمی و کیفی آب مشهد را حل کرده بود، اما تغییرات اقلیمی، خشکسالی و احداث سد بر روی رودخانه هریرود توسط افغانستان، تامین آب شرب مورد نیاز مشهد را با چالش جدی روبرو کرد. لذا بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، یکی از راه‌های رفع کمبود آب شرب مشهد، انتقال آب از منابع آبی حوضه آبریز قره قوم واقع در یال شمالی کوه‌های هزار مسجد بود  که مطالعات بر روی این موضوع صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سامانه پیش‌بینی شده برای انتقال آب از منابع مرزی هزار مسجد به مشهد شامل یک خط لوله ۲۰۸ کیلومتری، ۳ ایستگاه پمپاژ و دو مخزن کنترل و یک تونل انتقال آب به طول ۸۴۹۲ متر است.

نعمت‌نژاد ادامه داد: احداث این تونل که به منظور عبور خط لوله از شمال ارتفاعات هزار مسجد به دامنه جنوبی آن پیش‌بینی شده است؛ در اسفند ۱۴۰۱ به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) واگذار شد. این سامانه از پایین دست سد انحرافی زنگلانلو شروع و با عبور از نزدیکی شهرهای کلات و زاوین به ارتفاعات رسیده، وارد تونل می‌شود و بعد از تونل وارد خط لوله شده و تا مشهد ادامه پیدا می‌کند.

وی در رابطه با وضعیت پیشرفت این پروژه تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه از برنامه پیش‌بینی شده به میزان حدود ۲۹ درصد انحراف دارد که مهمترین علت این انحراف، عدم تامین به موقع منابع مالی است. همچنین عدم دسترسی به منابع آبی مناسب در اطراف کارگاه و عدم دسترسی به شبکه برق سراسری نزدیک کارگاه نیز از دیگر موانع و مشکلات پیشرفت کار است. لزوم احداث راه دسترسی برای مطالعات ژئوتکنیک شمالی مسیر تونل، فعالیت در مناطق حفاظت شده محیط زیست، زمانبر شدن تعمیر دستگاه TBM، کمبود نقدینگی پیمانکار، تاخیر در تامین آب و برق مصرفی طرح و زمانبر بودن آزمایشات مربوط به سنگدانه‌های بتن مصرفی در تولید سیگمنت‌ها از دیگر عوامل تاخیر در اجرای این پروژه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha