• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403072922393
  • خبرنگار : 71662

نامه کمیسیون کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی:

سهمیه‌ واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها تعیین شود

سهمیه‌ واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها تعیین شود

رئیس کمیسیون کشاورزی در نامه‌ای به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از نوسانات غیر ضروری در بازار و تأمین نیازهای واقعی مناطق مختلف، سهمیه‌های وارداتی بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده تا با تکیه بر برنج خارجی از کمبود و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، محمد علی رضائی- رئیس کمیسیون کشاورزی- به منظور در نظر گرفتن نیاز استان‌های جنوبی کشور به برنج و لزوم تامین نیاز آن‌ها از طریق برنج‌های وارداتی و تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه استان‌های جنوبی، به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای ابلاغ کرد که به شرح زیر است:

باسمه تعالی

جناب آقای خانی نوذری

معاون محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

با سلام

احتراماً به پیوست نامه اتاق هرمزگان در خصوص نگرانی‌های مرتبط با افزایش قیمت برنج خارجی در بازار استان هرمزگان در مورد تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵  تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۳، تقدیم حضور می‌گردد. با توجه به اهمیت موضوع کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همواره بر اهمیت تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه استان‌های جنوبی تأکید دارد.

موارد مطرح شده از جمله تأثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن، به ویژه افزایش قیمت تا ۶۰ درصد در سطح بازار، به خوبی بیان کننده نامتوازن بودن بازار برنج در فصول سال است. تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ یا رویکرد حمایت از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکت‌های مشارکت کننده در خرید برنج داخلی تنظیم شده در حالی که این رویکرد به نفع تولید کنندگان داخلی است آسیب‌ها و چالش‌هایی نیز در پی دارد از جمله:
 

• ذائقه مصرف کنندگان:

در استان‌هایی مانند هرمزگان که مصرف برنج خارجی سهم عمده‌ای از سبد غذایی خانوار دارد محدودیت‌های فصلی واردات و تأکید بر واردات داخلی ممکن است تعادل بازار را بر هم بزند و باعث نارضایتی مصرف کنندگان گردد.

  • نوسانات قیمتی :

ممنوعیت فصلی واردات می‌تواند موجب کمبود عرضه و افزایش بی رویه قیمت‌ها شود که نتیجه آن به زیان مصرف‌کنندگان خواهد بود. این امر همچنین فشار زیادی بر شرکت‌های وارد کننده وارد می‌کند که در سال‌های اخیر با محدودیت‌های ارزی نیز دست و پنجه نرم کرده‌اند.

  • توزیع ناعادلانه:

سیاست‌های فعلی عمدتا منافع تولید کنندگان برنج در مناطق مرکزی و شمالی کشور را تأمین می‌کند در حالی که نیازهای استان‌های جنوبی که تکیه بیشتری بر برنج خارجی دارند. به خوبی در نظر گرفته نشده است.

پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از نوسانات غیر ضروری در بازار و تأمین نیازهای واقعی مناطق مختلف، سهمیه‌های وارداتی بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده و استثناهایی برای استان‌هایی مانند هرمزگان در نظر گرفته شود تا با تکیه بر برنج خارجی از کمبود و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.
 

سهمیه‌ واردات برنج بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استان‌ها تعیین شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha