• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072922113
  • خبرنگار : 71443

آبزرور: نحوه کشته‌شدن سنوار جایگاه «شهادت» را در غزه و فراتر از آن تقویت می‌کند

آبزرور: نحوه کشته‌شدن سنوار جایگاه «شهادت» را در غزه و فراتر از آن تقویت می‌کند

نشریه آبزرور در گزارشی با بررسی روایات مختلف از چگونگی به شهادت رسیدن رهبر حماس و آخرین لحظات پیش از شهادت او تاکید کرد نحوه شهادت این قهرمان فلسطینی منجر به تقویت جایگاه شهادت در غزه و فراتر از آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، یحیی سنوار، رهبر سیاسی حماس روز جمعه در حال مبارزه با نیروهای اشغالگر صهیونیستی در جنوب نوار غزه به شهادت رسید. اولین روایت منتشر شده از سوی ارتش صهیونیستی درباره نحوه شهادت او این بود که سنوار در اثر شلیک یک تانک به ساختمان محل حضور او شهید شده است اما بعدتر نتایج کالبدشکافی صهیونیست‌ها نشان داد که او در اثر اصابت گلوله به ناحیه سرش جان باخته است.

نشریه آبزرور در گزارش خود با انتشار روایت‌های مختلف درباره چگونگی شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس نوشت: روایات پیرامون مرگ سنوار به فرهنگ شهادت دامن زده است که از لحظه تایید مرگ او به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی در حال صحبت کردن از آن هستند.

این واقعیت که او پس از شلیک و پرتاب نارنجک به سوی سربازان صهیونیستی در لباس و جلیقه رزمی جان باخت، به‌ویژه اینکه در آخرین تلاش‌های خود با یک تکه چوب و با یک بازوی باقی مانده‌اش به یک پهپاد ارتش اسرائیل حمله کرد، او را از کسانی که در شرایطی متفاوت ترور شدند، متمایز می‌کند.

به نوشته آبزرور، یحیی سنوار با پیکر خود، تصویر یک مبارز آسیب دیده از جنگ را به جای گذاشت که با تصویر نهایی بر جای مانده از چه‌گوارا، دکتر آرژانتینی قابل مقایسه است که در انقلاب کوبا جنگید اما در نهایت در سال ۱۹۶۷ به دست ارتش بولیوی کشته و به نمادی برای آرمان خود تبدیل شد. چه‌گوارا پس از اینکه هدف شلیک گلوله قرار گرفت، جسدش را روی میزی گذاشتند تا از او عکس بگیرند، در حالی‌که چشمان باز او به دوربین خیره شده بود.

جانشینان سنوار در رهبری حماس این واقعیت را جشن گرفتند که او در جنگ جان خود را از دست داد. خلیل الحیه، معاونش نیز قطعه‌ای از شعر محمود درویش، شاعر برجسته فلسطینی را با این مضمون منتشر کرد که او در مواجهه با دشمن، بدون اینکه عقب‌نشینی کند، در میان مواضع جنگی جان خود را از دست داد.

این قطعه شعر در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

آبزرور در ادامه شعر دیگری از محمود درویش را منتشر کرد که پس از جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی در لبنان با هدف نابودی جبهه آزادی‌بخش فلسطین در سال ۱۹۸۲، آن را سرود.

به نوشته نشریه انگلیسی، شعر درویش یادآور وحشت گلوله باران بیروت و قتل عام فلسطینیان و مسلمانان شیعه لبنان در اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا در لبنان در آن زمان است. اکنون، مضامین کشتار جمعی در مواجهه با بی‌تفاوتی و بی‌عملی بین‌المللی، همراه با اشتیاق برای ضربه زدن به دشمن پس از ویرانی غزه در میان فلسطینی‌ها طنین‌انداز شده است. و به نظر می‌رسد که مرگ سنوار جایگاه برتر او را در جامعه فلسطین تضمین می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha