• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072922032
  • خبرنگار : 50181

دبیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

باید از قبح‌زدایی «سقط جنین» فاصله بگیریم

باید از قبح‌زدایی «سقط جنین» فاصله بگیریم

ایسنا/کرمانشاه دبیر جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است، برای حفظ جوانی جمعیت لازم است از قبح‌زدایی که در زمینه سقط جنین صورت گرفته فاصله بگیریم.

به گزارش ایسنا، سهیلا خزایی، امروز (۲۹ مهر) در نشست حمایت از حیات جنین که با هدف حفظ جوانی جمعیت و با حضور جمعی از فعالین حوزه جمعیت و بانوان کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه سقط جنین را از دو منظر باید مدنظر قرار دهیم، گفت: سقط جنین از منظر شرعی در هر دینی خصوصا دین اسلام نهی شده است.

وی از سقط جنین به عنوان قتل یک انسان که می‌تواند حیات داشته باشد یاد کرد و افزود: به دلیل فرهنگ نادرستی که وجود دارد خیلی راحت درباره سقط صحبت می‌شود.

دبیر جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: یک منظر دیگر سقط جنین، تاثیر منفی آن بر جوانی جمعیت است و چنانچه دیدگاه‌ها درباره سقط اصلاح شود، تاثیر بسزایی در بحث فرزندآوری خواهد داشت.

دکتر آرزو حاصلی عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست به بیان تعاریف سقط پرداخت که به ختم بارداری قبل از ۲۰ هفتگی اتلاق می‌شود و افزود: سقط یا خود به خودی صورت می‌گیرد و یا به صورت عمدی و با دخالت پزشک انجام می‌شود. سقط عمدی نیز شامل دو دسته سقط قانونی(ناشی از شرایط پزشکی مادرو جنین) و سقط غیرقانونی(جنایی) است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۳ میلیون سقط عمدی در دنیا رخ می‌دهد، ادامه داد: نگرانی درباره سقط جنین فقط مختص به کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد. برای مثال سقط جنین در ۲۶ کشور دنیا تحت هر شرایطی ممنوع است و در ۳۹ کشور از جمله ایران به جز زمانی که خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد، ممنوع است.

این دکترای تخصصی سلامت باروری اشاره‌ای هم به وضعیت سقط جنین در ایران داشت و عنوان کرد: آمار دقیقی از سقط وجود ندارد، اما روند آن طی حدود ۳۰ سال اخیر صعودی بوده است.

حاصلی با بیان اینکه سالانه حدود ۱.۵ میلیون تولد در کشور به ثبت می‌رسد، خاطرنشان کرد: اگر آمار سقط غیرقانونی را بتوانیم مدیریت کنیم، دیگر روند کاهشی جمعیت را نخواهیم داشت.

وی از مهمترین دلایل سقط جنین در ایران نیز یاد کرد که بر خلاف تصور مردم که مشکلات مالی را عامل اصلی می‌دانند عدم تمایل به  داشتن فرزند بیشتر و کافی دانستن تعداد فرزند عامل اول آن است و یادآور شد: موارد دیگری از جمله بارداری در زمان نامناسب، اشتغال و تحصیل مادر و... نیز در انجام سقط‌های غیرقانونی تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: اگرچه سقط جنین بر عدم تحقق جوانی جمعیت بسیار اثرگذار است، اما پیامدهای مهم دیگری از جمله تهدید سلامت مادر را نیز به همراه دارد.

به گفته حاصلی، خونریزی به دلیل سقط غیرایمن یکی از مهمترین این پیامدها است که شایع‌ترین دلیل مرگ مادران باردار نیز به شمار می‌رود.

وی ناباروری، عفونت، عوارض روانپزشکی و... را از دیگر پیامدهای سقط جنین برشمرد و گفت: آمار خودکشی در مادرانی که سقط انجام داده‌اند، شش برابر بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha