• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072921944
  • خبرنگار : 50290

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان اصفهان:

سرمایه‌گذاری روی کودکان، شهری با روشنایی‌ها را رقم خواهد زد

سرمایه‌گذاری روی کودکان، شهری با روشنایی‌ها را رقم خواهد زد

ایسنا/اصفهان مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان اصفهان گفت: نقش مدیریت شهری در تربیت کودکان و نوجوانان براساس هویت ایرانی و اسلامی، یکی از موضوعات اصلی است و برای تبیین باورها، فرهنگ‌های اصیل، داشته‌ها و نگاه به درون، از مهم‌ترین اولویت‌ها است.

مهدی آقایاری به ایسنا گفت: اگر شهری دانامحور، قانون‌مدار و آرمانی می‌خواهیم باید به‌طورجدی در حوزه کودک و نوجوان، سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و فرهنگی انجام دهیم تا نسلی آرمانی و ارزشی و آینده‌سازانی را تربیت کنیم که براساس موازین اسلامی، انسانی، اخلاقی و تخصصی در اداره شهرها سهیم باشند؛ در آن‌صورت آینده یک شهر با روشنایی‌ها رقم خواهد خورد. ضمن اینکه باید توجه کرد که با توسعه روزافزون شهرها و اهمیت ندادن به فضاها و مبلمان شهری و به‌خصوص بوستان‌های مخصوص کودکان، چالش‌های جدی به‌وجود آمده است چراکه فضاهای شهری در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان شهرها نقش بسزایی دارند؛ ازاین‌رو ارتقاء کیفیت این فضاها در سلامت رشد فکری و قوای جسمی جامعه هدف و در نهایت بر روی رفتارهای اجتماعی و پرورش خلاقیت بسیارمهم است.

مدیرکل کانون فکری پرورشی استان اصفهان با اشاره به برگزاری چهارمین جشنوارۀ ملی شعر کودک در شاهین‌شهر و با بیان اینکه شعر به معنی دانش، فهم، درک و دانایی و با کلامی موزون همراه با تخیل است، ادامه داد: اگر ﺷﻌﺮ، اﺻﯿﻞ بوده و ارزش ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﺮای ﮐﻮدک را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮﺿﻮع ﺷﻌﺮ نیز بر اساس ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻮدکِ اﻣﺮوز اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻮد، قطعاً خواندنِ آن برای کودکان باعث افزایش دایره واژگان، تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری، تقویت هوش هیجانی و تقویت قوه تخیل و مهارت‌های فردی و اجتماعی خواهد شد. با این تعریف می‌توان بااستفاده از ابزار شعر، ارتباط عمیقی با کودکان برقرار کرد و مفاهیم بلند فرهنگی، آموزشی، اخلاقی، انسانی و ارزشی را در بین آنها نهادینه کرد، ترویج داده و فرهنگ‌سازی کرد.

او با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی شعر کودک در شاهین‌شهر، شهر دانایی‌محور و فرهنگ‌دوست و دوستدار کودک یک اتفاق مثبت و عالی است، گفت: نقش مدیریت شهری در تربیت کودکان و نوجوانان براساس هویت ایرانی و اسلامی، یکی از موضوعات اصلی است و برای تبیین باورها، فرهنگ‌های اصیل، داشته‌ها و نگاه به درون از مهم‌ترین اولویت‌ها است. 

آقایاری افزود: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، مراکز شادی و بازی برای امیدآفرینی، احداث بوستان‌ مادر و کودک، بوستان بانوان و راهکارهای توانمندسازی مادران، راه‌اندازی شهربازی‌های فکری هویتی، معارفی و تربیتی با کمک مراجع دانش‌بنیان در حوزه کودک و نوجوان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، استعدادیابی و استعدادپروری، طراحی و اجرای محلات بازی محور و مشارکت کودکان و نوجوانان باید به‌طور ویژه در تصمیم‌گیری‌های شهری موردتوجه مدیریت شهری قرار گیرد. کانون پرورش فکری نیز باتوجه به ظرفیت عظیم خود در حوزه کودک و نوجوان، می‌تواند با نقش محوری، به همه شهرداری‌ها و به‌خصوص شهرداری شاهین‌شهر کمک شایانی کند.

مدیرکل کانون فکری پرورشی استان اصفهان با اشاره به انتخاب شعار «برای کودکان، برای آینده» به‌عنوان شعار سال جاری در هفتۀ ملی کودک، اظهار کرد: در هفتۀ ملی کودک نیز هدف، برجسته‌سازی افکار عمومی و نهادها و سازمان‌های متولی کودک براساس نیازهای کودکان است و ما با اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای، قصد گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری حقوق کودکان را داشته و قصد داریم تا هر سازمانی با توجه به شرایط خودش با هم‌افزایی با کانون پرورش فکری به‌عنوان متولی اصلی حوزه کودکان و نوجوانان و نیز ازطریق هم‌گرایی با فعالان حوزه کودک و نوجوان و تمامی دستگاه‌های فرهنگی، گفتمان‌سازی حقوق کودکان را نهادینه کنیم و با طرح‌های حمایتی، برنامه‌ریزهای مدونی برای آینده کودکان داشته باشیم؛ چراکه تربیت نسل آینده‌ساز و تأثیرگذار، یک وظیفه همگانی است و همه برای آینده کشور، باید برای کودکان به‌طور مطلوب سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha