• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072821659
  • خبرنگار : 71661

نیویورک‌تایمز نوشت

برتری جغرافیایی و ساختار منعطف؛ راز ایستادگی حزب‌الله با وجود شهادت فرماندهان

برتری جغرافیایی و ساختار منعطف؛ راز ایستادگی حزب‌الله با وجود شهادت فرماندهان

صهیونیست‌ها تعدادی از فرماندهان حزب‌الله را به شهادت رسانده‌ و به انبارهای تسلیحاتی این گروه حمله کرده‌اند، اما دوراندیشی اعضای مقاومت و طراحی ساختاری مستقل که وابستگی کمتری به فرماندهان دارد، باعث شده حزب‌الله به حملات خود به صهیونیست‌ها ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مطلبی با اشاره به تلفاتی که حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده، گزارش داد این گروه در ۲ دهه گذشته برای حمله صهیونیست‌ها آماده بوده و در صورت ترور فرماندهان، نیروها می‌دانند چگونه به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، بمب‌های رژیم صهیونیستی انبارهای مهمات حزب‌الله را منفجر کرده و شماری از رزمندگان این حزب، از جمله فرماندهان باتجربه را به شهادت رسانده است، اما حزب‌الله همچنان به مبارزه ادامه می‌دهد.

رسانه آمریکایی با اشاره به مواجهه نظامیان صهیونیست با حملات پیش‌بینی‌ناپذیر و مرگبار نیروهای حزب‌الله، حملات موشکی مکرر حزب‌الله به اراضی اشغالی و هلاکت چهار سرباز صهیونیست در حمله پهپادی حزب‌الله را یادآور شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، کشته‌شدن پنج سرباز صهیونیست دیگر در یک درگیری در جنوب لبنان که هفته گذشته اتفاق افتاد نشانه‌ای دیگر از حفظ توانایی‌های نظامی حزب‌الله با وجود تشدید حملات رژیم اشغالگر است.

«نیکلاس بلانفورد» کارشناس مسائل حزب‌الله در اندیشکده «شورای آتلانتیک» می‌گوید رژیم صهیونیستی به باور خود ضربه بزرگی به رهبری سیاسی و نظامی حزب‌الله وارد کرده، اما این گروه در ۲ دهه گذشته برای یک نبرد بزرگ با نظامیان صهیونیست کسب آمادگی کرده و دارای ساختاری انعطاف‌پذیر است که حتی در صورت شهادت فرماندهان عالی‌رتبه، به فرماندهان محلی اجازه می‌دهد برنامه‌های مستقل و موثر خود را اجرا کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، باتکیه‌بر همین خودمختاری نسبی و قدرت بالا در کنترل تاکتیکی صحنه نبرد است که حزب‌الله باوجود حملات رژیم اشغالگر، در روز جمعه از تشدید حملات خود و ورود به مرحله‌ای جدید خبر داد.

این رسانه آمریکایی همچنین با اشاره به عدم بروز ضعف‌های چشمگیر در حزب‌الله پس از ترور «شهید حسن نصرالله»، گزارش داد که ممکن است ترور شهید «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه هم تاثیر چشمگیری در توانایی‌های جنبش مقاومت فلسطین نداشته باشد.

نیویورک‌تایمز: حزب‌الله با ساختار انعطاف‌پذیر خود به حملات ادامه می‌دهد
حزب‌الله لبنان

سرعت در تغییر آرایش نظامی

روزنامه آمریکایی در این گزارش با اشاره به حملات موشکی و پهپادی روزانه حزب‌الله علیه مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، گزارش داد که صهیونیست‌ها در مواجهه مستقیم با رزمندگان حزب‌الله، به بخشی از قدرت‌های آنان پی برده‌اند.

در یک مورد، یک نظامی صهیونیست وارد خانه‌ای متروکه شد و به دست یکی از رزمندگان حزب‌الله کشته شد. سپس سایر سربازان به داخل خانه هجوم بردند، اما حزب‌الله از چندین جهت با موشک‌های ضدتانک به آن‌ها شلیک کرد و نبردی در گرفت که در آن ۶ سرباز صهیونیست کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. صهیونیست‌ها در این نبرد شاهد جابه‌جایی سریع نیروهای حزب‌الله و تلاش آن‌ها برای به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست بودند، امری که نشان داد اعضای حزب‌الله می‌توانند بر اساس تحولات میدان جنگ، به‌سرعت صف‌آرایی کرده و آرایش نظامی خود را تغییر دهند.

از آغاز این جنگ، ۱۸ نظامی صهیونیست در جنوب لبنان و ۲ سرباز در بلندی‌های جولان کشته شده‌اند. گرچه آمار دقیقی از تعداد تلفات حزب‌الله لبنان در دست نیست، اما یک ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد حزب‌الله هنوز نابود نشده و فاصله زیادی تا نابودی دارد.

نیویورک‌تایمز با استناد به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی، گزارش داد که نیروهای حزب‌الله از بخشی از مواضع خود در خط مقدم عقب‌نشینی کرده‌اند، اما حملات خود را متوقف نکرده و از راه دور صهیونیست‌ها را هدف قرار می‌دهند.

موقعیت جغرافیایی جنوب لبنان

به گزارش این روزنامه، حزب‌الله لبنان از سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌ای برخوردار نیست و در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی قدرت دفاعی چشمگیری ندارد، اما رزمندگان حزب‌الله توانسته‌اند از موقعیت جغرافیایی جنوب لبنان به نفع خود استفاده کنند.

نیویورک‌تایمز: حزب‌الله با ساختار انعطاف‌پذیر خود به حملات ادامه می‌دهد
جنوب لبنان

در این گزارش آمده است: «صخره‌ها و دره‌های این منطقه، حرکت وسایل نقلیه اسرائیلی را محدود کرده و آن‌ها را در معرض کمین و بمب‌های کنار جاده‌ای (حزب‌الله) قرار می‌دهد. باغ‌های زیتون و مناطق جنگلی نیز برای موشک‌اندازهای حزب‌الله و ورودی‌های شبکه پناهگاه‌ها و تونل‌های زیرزمینی آن، پوششی عالی هستند. حزب‌الله همچنین از پهپادها و دستگاه‌های تجسسی دیگر استفاده می‌کند تا نیروهای اسرائیلی را در فاصله بیش از ۸ کیلومتر، با موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک هدف قرار دهد.»

همچنین بر اساس این گزارش، یکی از نگرانی‌های بزرگ صهیونیست‌ها این است که سربازانشان به دست حزب‌الله اسیر شوند. این در حالی است که آن‌ها برای انتقال مجروحان خود توان استفاده از بالگرد را ندارند و باید مجروحان را از جاده‌های پیچ‌درپیچ و باریک منتقل کنند.

پیش از آغاز جنگی تازه در لبنان، رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله می‌توانند به مراکز جمعیتی یا نقاط حساس در داخل اراضی اشغالی اصابت کند، اما تا امروز موارد استفاده از این موشک‌ها اندک بوده است. بلانفورد، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک می‌گوید احتمالاً حزب‌الله منتظر است تا در صورت تشدید حملات رژیم صهیونیستی و هدف قرار گرفتن پل‌ها، بنادر، ایستگاه‌های برق یا زیرساخت‌های کلیدی دیگر در لبنان، از این موشک‌های هدایت‌شونده استفاده کند. او می‌گوید تنها با هدف قرار گرفتن زیرساخت‌ها است که شاهد استفاده حزب‌الله از تسلیحات دوربرد و ورود به جنگی تمام‌عیار خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha